Gå til innhold

Død disk - mulig å redde?


Anbefalte innlegg

har en disk som satt i et icybox usb2 kabinett.. det er en hitachi 250GB ide ata133 3.5" disk.. den har fungert perfekt i en par uker nå og idag plutselig er den helt død... skjer ingenting nårjeg slår den på.. noen som vet noe? skal ihverttfall aldri mer ha Hitachi..

 

hadde ca 30GB innpå den med diverse :wallbash:

 

samtidig så er mobilen min og den stasjonære datan min føkka og

 

:wallbash:

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. en kompis av meg kverka to Hitachi-disker på rad i ICYBOX-kabinettet (350UE-B, altså med både USB 2.0 og firewire). Samme type som din, T7K250. Har fungert prikkfritt i en måned nå, etter bytte av kabinett (av samme type, og nok en Hitachi-disk). Han hadde ikke lyst til å teste den tredje disken i morderkabinettet i frykt for å få problemer med reklamasjon, ettersom kabinett og disk var kjøpt hos to forskjellige butikker.

 

Apropos. Glemte å nevne at kompisen min testet dette med å koble til disken i en stasjonær maskin, men disken var helt død. Han fikk aldri liv i diskene mer enn én gang. Altså, stappe disk i kabinettet -> slå på -> OK. Slå av. Slå på -> no reaction.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Tja.. en kompis av meg kverka to Hitachi-disker på rad i ICYBOX-kabinettet (350UE-B, altså med både USB 2.0 og firewire). Samme type som din, T7K250. Har fungert prikkfritt i en måned nå, etter bytte av kabinett (av samme type, og nok en Hitachi-disk). Han hadde ikke lyst til å teste den tredje disken i morderkabinettet i frykt for å få problemer med reklamasjon, ettersom kabinett og disk var kjøpt hos to forskjellige butikker.

skummelt.. tror kanskje jeg ikke skal ha icybox noe mer heller..

 

hvilket hd merke anbefales?

 

maxtor? seagate?

Lenke til kommentar

skummelt.. tror kanskje jeg ikke skal ha icybox noe mer heller..

 

hvilket hd merke anbefales?

 

maxtor? seagate?

Tror du skal være forsiktig med å dømme Hitachi her, sannsynligvis var det kabinettet som hadde skylden. Han og en venn av han kjøpte lik disk og likt kabinett på samme tid, og vennen hans har ikke hatt noen problemer. Jeg har selv hatt en av Hitachi-ene mine i dette kabinettet (mitt eget) uten at den har tatt skade av det.

 

En av grunnene til at valget falt på Hitachi, var at disse hadde bedre støttoleranse enn de andre. De er svjv de eneste som lager 3,5"-disker hvor lesehodene hviler på ei plastrampe utenfor platene når disken er slått av. Får en vanlig disk et hardt nok støt, vil lesehodene slå nedi plata, og kanskje ødelegge både lesehode og plate, ved at fragmenter løsner og spres utover. Risikoen for at disken går i bakken øker med fleksibiliteten det gir å ha den løs i et eget, lite kabinett.

 

Andre positive sider er både lavere aksesstid og strømforbruk enn konkurrentene.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Sjekk om det bare er diskkabinettet som er ødelagt. Har du flaks så fungerer disken som den skal i PCen. (Men dette har du sikkert testet allerede :p )

 

Men ellers så finnes det et par metoder for å prøve å få ut innholdet:

1. Bestill en identisk disk. Monter av kretskortet på både den fungerende og den ødelagte disken. Bytt om, koble til og se om kretskortet fra den fungerende disken får den defekte til å fungere. Hvis det bare var kretskortet som var gåent så får du hentet ut innholdet. Etter det kan du flytte tilbake det fungerende kretskortet, så den nye disken din fortsatt skal fungere.

 

2. Hvis metode 1 ikke fungerer, så kan du sende disken til IBAS.no og be de hente ut innholdet. NB. Dette er veldig veldig dyrt, men sikkert verd pengene om innholdet var egenprodusert og uerstattlig.

Lenke til kommentar

kabinettet funker fint med en annen disk, men kan jo selvfølgelig ha vært en feil i det og, hva vet jeg. men bruker det nå med en annen disk, og det funker bra. kanskje jeg skal teste disken i bror min sin pc og se om den funker der, men tviler sterkt, siden det funker med den disken jeg bruker nå og ikke hitachi'n.

Lenke til kommentar
kabinettet funker fint med en annen disk, men kan jo selvfølgelig ha vært en feil i det og, hva vet jeg. men bruker det nå med en annen disk, og det funker bra. kanskje jeg skal teste disken i bror min sin pc og se om den funker der, men tviler sterkt, siden det funker med den disken jeg bruker nå og ikke hitachi'n.

Ja, gjør det, noen eksterne kabinetter er litt rare.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...