Gå til innhold

play.com og mva


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte et spill fra play.com i går og så på visaoversikten at spillet tippa 200 kroner med hele fire kroner. Det vil si at jeg betaler 204*1,24(mva)+75(gebyr fra posten)=328

 

Noen som vet om tollen ser gjennom fingrene på varer som kommer så nært over mva-grensen, eller om play.com merker varer som gift?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ha flaks å slippe igjennom, det kan også være mulig å klage hvis du må betale moms, fordi det er prisen på varen(ikke inkludert frakt) som må være under 200 kr, men ettersom play.com opererer med priser inkludert frakt vil pakken vanligvis bli pålagt moms og behandlingsgebyr for hele beløpet. Har selv klaget til posten pga dette og fått medhold, men måtte dokumentere hvor mye frakta ble på en tilsvarende vare fra en lignende engelsk nettbutikk, men utifra andres erfaringer med det samme er resulatet avhengig av den enkelte postansattes skjønn.

Endret av Dr.Gonzo
Lenke til kommentar

Play.com sender fraktfritt, so prisen på vara skal vere endeleg. I følge nettsida til Play:

When in stock, discs are usually dispatched within 24 hours and are sent First Class. Remember postage and packing is completely FREE.

Korvidt denne pakken blir stoppa eller ikkje vanskeleg å seie. Av og til slepp ting igjennom, andre gongar blir dei stoppa. Dersom den blir stoppa, må du antaklegvis betale skilnaden mellom engelsk og norsk moms, pluss det altfor høge fortollingsgebyret.

 

Trasig at ting vi bestiller frå utlandet kan bli fordyra med bortimot 50%, men inntil dei hevar av den idiotiske 200-kronersgrensa, må vi nok berre finne oss i det. :-/

 

Kay

Lenke til kommentar
Men oppgir play.com korrekt beløp på pakkene sine?

 

Off topic: Bestillte en pakke fra Hong Kong. De opererte med Us dollar paa nettsidene, men skrev HK dollar paa sendingen. Da fikk jeg meg en hyggelig overraskelse.

Play.com oppgir riktig beløp.

 

Kay

De gjør de. Men de sender også som "gift" og du kan jo krysse fingrene over at 4 kroner ikke blir lagt merke til pgs gift-merkingen.

Lenke til kommentar
Jeg bestilte et spill fra play.com i går og så på visaoversikten at spillet tippa 200 kroner med hele fire kroner.  Det vil si at jeg betaler 204*1,24(mva)+75(gebyr fra posten)=328

 

Noen som vet om tollen ser gjennom fingrene på varer som kommer så nært over mva-grensen, eller om play.com merker varer som gift?

Tollen kan faktisk kreve "fortollingslønn" selv om at pakken din koster noen kroner UNDER 200kr.

 

Jeg har lest flere tilfeller hvor folk har handlet rett oppi 200kr-grensa (men likevel vært såvidt under), hvor tollen faktisk har tatt å fortollet pakka likevel.

 

Denne "gift"-greia gjør ikke annet enn å ha et ekstra kryss på pakken. Prisen vil fortsatt vises. :hrm:

 

EDIT:

Av og til slepp ting igjennom, andre gongar blir dei stoppa.

Det er ytterst sjelden at noe går gjennom tollen. Det er absolutt ikke noe å gamble på, da det er over 70- eller 80% sjanse (mener det var det) for at den blir fortollet.

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar

dette er litt OT men jeg gidder ikke lage en ny tråd om play.com :)

 

Jeg bestillte WoW fra play.com for ca 2mnd siden.

 

Omtrent 48timer fra jeg trykkte "Ok" lå WoW i en pakke med håndskrevet adresse i postkassa mi, og jeg hadde kunn betalt hva play.com skulle ha for spillet.

 

2 uker senere fikk jeg post fra tollvesenet om at jeg måtte komme å hente pakken min og betale toll for den, noe som jeg ignorerte :) Etter en uke fikk jeg beskjed om at hvis jeg ikke henten den inne 3dager ellerno så sendte de den tilbake.

 

1uke senere fikk jeg mail fra play.com der de bare kunne beklage at pakken ikke hadde kommet fra og at jeg skulle få pengene mine tilbake, noe jeg fikk :)

 

 

noen andre som har hatt lignende opplevelse? eller kan tenke seg hva som har skjedd? jeg er litt nyskjerrig :)

Lenke til kommentar

Ettersom dette ble en slags play.com tråd:

 

Får man ikke sporingsnummer hos Play.com? Slik at man kan følge reiseruten. Det har jeg bastandig fått når jeg bestiller over nett med Visa.

 

noen andre som har hatt lignende opplevelse? eller kan tenke seg hva som har skjedd? jeg er litt nyskjerrig

 

Er det ikke en glipp av posten? De sendte den til deg, men de skulle egentlig holdt den igjen til du hadde betalt?

Endret av jaymz
Lenke til kommentar
dette er litt OT men jeg gidder ikke lage en ny tråd om play.com :)

 

Jeg bestillte WoW fra play.com for ca 2mnd siden.

 

Omtrent 48timer fra jeg trykkte "Ok" lå WoW i en pakke med håndskrevet adresse i postkassa mi, og jeg hadde kunn betalt hva play.com skulle ha for spillet.

 

2 uker senere fikk jeg post fra tollvesenet om at jeg måtte komme å hente pakken min og betale toll for den, noe som jeg ignorerte :) Etter en uke fikk jeg beskjed om at hvis jeg ikke henten den inne 3dager ellerno så sendte de den tilbake.

 

1uke senere fikk jeg mail fra play.com der de bare kunne beklage at pakken ikke hadde kommet fra og at jeg skulle få pengene mine tilbake, noe jeg fikk :)

 

 

noen andre som har hatt lignende opplevelse? eller kan tenke seg hva som har skjedd? jeg er litt nyskjerrig :)

Hvorfor sa du ikke fra til Play.com om du fikk både spillet og pengene tilbake? Om jeg forstår det rett, har du misbrukt butikkens tillit til deg som kunde.

Lenke til kommentar
Men oppgir play.com korrekt beløp på pakkene sine?

 

Off topic: Bestillte en pakke fra Hong Kong. De opererte med Us dollar paa nettsidene, men skrev HK dollar paa sendingen. Da fikk jeg meg en hyggelig overraskelse.

Play.com oppgir riktig beløp.

 

Kay

De gjør de. Men de sender også som "gift" og du kan jo krysse fingrene over at 4 kroner ikke blir lagt merke til pgs gift-merkingen.

Du unngår ikke moms på pakker hvis ikke pakken er sendt til deg fra en privatperson.

Lenke til kommentar
dette er litt OT men jeg gidder ikke lage en ny tråd om play.com :)

 

Jeg bestillte WoW fra play.com for ca 2mnd siden.

 

Omtrent 48timer fra jeg trykkte "Ok" lå WoW i en pakke med håndskrevet adresse i postkassa mi, og jeg hadde kunn betalt hva play.com skulle ha for spillet.

 

2 uker senere fikk jeg post fra tollvesenet om at jeg måtte komme å hente pakken min og betale toll for den, noe som jeg ignorerte :) Etter en uke fikk jeg beskjed om at hvis jeg ikke henten den inne 3dager ellerno så sendte de den tilbake.

 

1uke senere fikk jeg mail fra play.com der de bare kunne beklage at pakken ikke hadde kommet fra og at jeg skulle få pengene mine tilbake, noe jeg fikk :)

 

 

noen andre som har hatt lignende opplevelse? eller kan tenke seg hva som har skjedd? jeg er litt nyskjerrig :)

Skal vi se....

 

Du bestilte et spill fra en engelsk sjappe hvor det som oftest tar 4-6 dager fra bestilling til varen ligger i postkassa.

Du får varen, merkelig nok, 48 timer etter at du bestilte varen.

En mix-up forekommer, og tollen har, eller tror at de har en pakke som er fra Play til deg.

Siden du ignorerer mailene, sender de den tilbake.

Etterpå får du pengene igjen for et spill som du faktisk har fått....

 

Wrong man, just wrong... :nei:

Lenke til kommentar
[iC' date=10/08/2005 : 20:10]
dette er litt OT men jeg gidder ikke lage en ny tråd om play.com :)

 

Jeg bestillte WoW fra play.com for ca 2mnd siden.

 

Omtrent 48timer fra jeg trykkte "Ok" lå WoW i en pakke med håndskrevet adresse i postkassa mi, og jeg hadde kunn betalt hva play.com skulle ha for spillet.

 

2 uker senere fikk jeg post fra tollvesenet om at jeg måtte komme å hente pakken min og betale toll for den, noe som jeg ignorerte :) Etter en uke fikk jeg beskjed om at hvis jeg ikke henten den inne 3dager ellerno så sendte de den tilbake.

 

1uke senere fikk jeg mail fra play.com der de bare kunne beklage at pakken ikke hadde kommet fra og at jeg skulle få pengene mine tilbake, noe jeg fikk :)

 

 

noen andre som har hatt lignende opplevelse? eller kan tenke seg hva som har skjedd?  jeg er litt nyskjerrig :)

Skal vi se....

 

Du bestilte et spill fra en engelsk sjappe hvor det som oftest tar 4-6 dager fra bestilling til varen ligger i postkassa.

Du får varen, merkelig nok, 48 timer etter at du bestilte varen.

En mix-up forekommer, og tollen har, eller tror at de har en pakke som er fra Play til deg.

Siden du ignorerer mailene, sender de den tilbake.

Etterpå får du pengene igjen for et spill som du faktisk har fått....

 

Wrong man, just wrong... :nei:

Helt enig. Når slikt skjer gjør du det som er rett, kontakter de som trenges å kontakte.

 

men OT:

 

Vi ønsker å gjøre deg oppmerksom på at denne butikken holder til i utlandet. Er ditt samlede kjøp over 200 kr. men under 1000 kr. vil forsendelsen bli stanset i tollen og det vil medfølge en oppkrevning på 25% norsk moms samt et gebyr på 70 kr., når du mottar varen.

 

Og kjenner jeg Norge rett er 4 spenn til eller fra liten eller ingen grunn til å tjene litt ekstra gryn. Så tipper du må betale moms og gebyr.

Lenke til kommentar

Bear^: Tollen fungerer som maskiner. Det er ingen tenkning gjort der.

Slipper du å betale, er du heldig, må du betale, er du uheldig.

Folka i tollen sitter ikke og tenker "hmm, siden det bare er fire kroner får han vel slippe unna da".

Når noen pakker komemr igjennom er det HELT tilfeldig.

 

Fatter'n bestilte en pakke fra utlandet for nesten 700kr, og han slapp unna (den var ikke så stor i volum).

Lenke til kommentar

En plass "må" grensa gå, og det er greit at den er endelig. Hvis 204 kroner skal kunne gå igjennom, så hvorfor ikke 208. Så hvor skal da den egentlige grensa gå da? 210? Men da er jo 212 bare to kroner over, så da bør man jo være grei og slippe den også igjennom. o.s.v.

 

Det er ikke interessant hvor mye som er trukket fra Visakortet ditt. Det som er interessant er hvilke kurser tollvesenet opererer med. Derfor bør du prøve å beregne prisen manuellt med kursen du finner på www.toll.no

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Synest heller ikkje det er ok å både få vara, unngå tollen, og so få pengane attende. Det er slikt som gjer at ein får regelinnskjerpingar og mindre fleksibilitet for oss andre. Var borti noko liknande heilt nyleg der eg endte med å få to CD-ar når eg hadde betalt for ein, pluss eit tilbud om å få refundert beløpet. Forklarte at eg ikkje hadde krav på refusjon, og skal sende attende den ekstra CD-en. Dei er ærlege og yter god service mot meg, so eg behandlar dei på samme måte. Rett og rimeleg.

 

Uansett, angåande det med at posten krevar fortollingsgebyr for pakkar som ikkje skal fortollast, so skjedde det og med meg heilt nyleg (eg handlar mykje på nettet). Eg hadde bestilt eit produkt frå ein engelsk nettbutikk, nærmare bestemt Monkey Island 3 i ein bundle saman med ein CD med ScummVM og eit installasjonsskript for å installere det på AmigaOS. Produktet kosta godt under 200 kroner, og gjekk i utgangspunktet gjennom utan fortolling. CD-en med ScummVM + installasjonsskript mangla imidlertid trykk, og det vart derfor sendt ei erstatning. Mange dagar gjekk utan at eg såg noko til den, so eg antok at den var blitt borte i posten (det har skjedd før). Men so, etter tre veker, kom det plutseleg eit brev om fortolling. Eg skreiv ein epost til tollvesenet, der eg forklarte at eg ikkje hadde nokon planar om å betale toll på noko som var ei erstatningsvare for ein freeware-del av eit produkt som i utgangspunktet låg godt under tollgrensa. Eg sa òg at eg ikkje følte meg pliktig til å betale noko gebyr (det einaste dei hadde gjort var trass alt å forsinke pakken og kaste bort tida mi), og ba dei sende den til meg utan meir forsinkelsar. To dagar seinare låg den i postkassa.

 

Rimeleg sikker på at dei ikkje har nokon juridisk rett til å kreve gebyr for tollbehandling av pakkar som ikkje er tollpliktige.

 

Kay

Lenke til kommentar
jeg måtte betale mva på tm sunrise enda det kom på 210 kr ifølge kursen da.. enda frakta faktisk koster ca 30kr.

 

(selv om frakta er gratis må de jo fremdeles betale frakt)

Ja, men *du* betaler ikke frakt. Det betyr at beløpet du har betalt er kun for varen og ikke frakten. Play sier klart og tydelig at du ikke betaler noe som helst i frakt.

 

Øystein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...