Gå til innhold

Fjernstyre pcen fra hybel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flytter nå om ikke så lenge for å gå på skole. I den sammenheng går jeg til innkjøp av en laptop, men jeg vil likevel ha muligheten for å styre pcen min i Bergen fra mitt nye bosted.

Tenker helst da for å starte torrent filer, administrere ftp og andre programer som jeg trenger å ha kontroll over.

Så det jeg da lurer på er hvilket program som er det beste til fjernstyring av pc?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En får da opp "skrivebordet" fra maskinen hjemme?

Hvordan er det med hvilke pcer som får tilgang? Kan jeg bruke feks no-ip eller lignende for å gi tilgang til kun en spesifik maskin?

Er ikke så enkelt å endre ip på maskinen som skal få tilgang om de står på forskjellige steder i landet.

Skrevet
1. En får da opp "skrivebordet" fra maskinen hjemme?

2. Hvordan er det med hvilke pcer som får tilgang?

3. Kan jeg bruke feks no-ip eller lignende for å gi tilgang til kun en spesifik maskin?

Er ikke så enkelt å endre ip på maskinen som skal få tilgang om de står på forskjellige steder i landet.

1. Ja

2. Man kan sette passord og/eller utvalgte IP'er

3. Vet ikke

Selv har jeg kun testet RealVNC og synes det var bra nok til mitt bruk.

Skrevet
Dersom du har windows xp pro , så kan du bruke remote desktop som følger med.

Trodde denne muligheten var fjernet i SP2, mener jeg leste det ett sted.

Er det ikke slik at en da må få en person til å invitere via msn eller lignende? Vil at jeg når som helst skal kunne logge på via et program som ligger i oppstarten på pcen hjemme.

Skrevet

Ta en titt på Logmein.com Har testet dette selv og syntes det var midt i blinken (bruker det mye til det samme som du skal). Man får først en gratis testperiode på pro versjonen og etter 30 dager går den automatisk til gratisversjonen. (pro versjonen har muligheter for filoverføring ++. Gratisversjonen er kun fjernstyring av PC'er)

Usikker på om det har noe og si om IP-adressen blir endret på PC'en du skal styre. Står sikkert noe om det på hjemmesidene dems :)

Skrevet
Dersom du har windows xp pro , så kan du bruke remote desktop som følger med.

Trodde denne muligheten var fjernet i SP2, mener jeg leste det ett sted.

Er det ikke slik at en da må få en person til å invitere via msn eller lignende? Vil at jeg når som helst skal kunne logge på via et program som ligger i oppstarten på pcen hjemme.

Nei, det Remote Desktop finner du fremdeles i WinXP Pro. Jeg har prøvd RealVNC, TightVNC og Remote Desktop (samt en veldig gammel versjon PCanywhere som vi hadde liggende på jobben). Remote Desktop var enklest og raskest.

Synes jeg. :)

Skrevet

kjører VNC her selv. funker kjempe bra det. Bruker det selv noen ganger.

ellers kan du jo ta en titt på Radmin (Remote Administrator) veldig bra program som gjør akkurat det samme som VNC, TightVNC og RD gjør. Bare at Radmin koster noen kr.

Skrevet

Windows XP pro har dette innebygget, og det fungerer stort sett fint. Har ikke testet noe særlig over internett, men det virker hvertfall bra over LAN. Ang. tilgangsbegrensing har du jo passord, men du bør også om mulig ha brannmurregler for dette.

Skrevet

Remote Desktop er integrert i Windows XP ja. Men den pc`en som skal styres må jo ha Windows XP Pro. Dette fordi at Windows XP home ikke har støtte for dette.

Det man også må huske på er at skjermen til den pc`en som blir styre vil bli svart når den blir styrt. Dette vil ikke skje om du f. eks styrer samme maskina med VNC; TightVNC, Radmin e.l.

Skrevet

Stemmer, og kun én kan bruke PC-en om gangen i motsetning til eksempelvis Linux eller Windows Server 2003. Derfor blir skjermen svart. Men jeg går ut fra at Windows XP Pro sin innebygde Remote Desktop skal dekke behovene til trådstarer likevel?

Skrevet

Ser ut til at jeg må skaffe et av programmene som blir nevnt.

Min samboer her hjemme må kunne bruke pcen på sin brukerkonto selv om jeg er pålogget mi brukerkonto via fjernstyring, er dette mulig?

Skrevet

tja, du mener at hun kan jobbe med maskina samtidig som du fjernstyrer den hun jobber på? Tja, det går jo. men da ser jo hun at muspekeren rører på seg da.

skaff deg VNC du.

Skrevet
tja, du mener at hun kan jobbe med maskina samtidig som du fjernstyrer den hun jobber på? Tja, det går jo. men da ser jo hun at muspekeren rører på seg da.

skaff deg VNC du.

Saken er at det er to brukerkontoer på min maskin, en for meg og en for min samboer.

Jeg vil kunne fjernstyre ting inne på min brukerprofil uten at det påvirker bruken på henne brukerprofil.

Skrevet

Ja, det tror jeg skal være mulig. Du kan gjøre det på den måten at du velger start->Avslutt og bytt bruker. Da vil samboeren din være logga på fremdeles å du kan fjernstyre din konto på den samme maskina, uten at arbeide hennes blir påvirka. Jeg er ikke 100% sikker på at dette funker for jeg har ikke prøvd det ved fjernstyring, men det funker iallefall når man holder på med maskina vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...