Gå til innhold

Trangt om plassen? Vi lager en slimline GPU-blokk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*host* *peke på delen du knabbet fra Swiftech blokken*

ROFL!

U got me there, m3tro89! :blush:

Det er jo alldeles sant som du sier, her har jeg jo knabba deler fra en annen blokk ja!

Beklager så mye for den blemma. Det har vel helst sammenheng med at jeg vanligvis lager alt sånt sjøl, så i farten tenkte jeg ikke over den detaljen gitt!

ItS oK.. :thumbup:

Lenke til kommentar

*host* *peke på delen du knabbet fra Swiftech blokken*

ROFL!

U got me there, m3tro89! :blush:

Det er jo alldeles sant som du sier, her har jeg jo knabba deler fra en annen blokk ja!

Beklager så mye for den blemma. Det har vel helst sammenheng med at jeg vanligvis lager alt sånt sjøl, så i farten tenkte jeg ikke over den detaljen gitt!

ItS oK.. :thumbup:

Det var det jeg mente med å lage ribbene selv ;)

 

Synd at det koster skjorta å lage et komplett sett, for jeg har ikke så mange skjorter :p

Lenke til kommentar

Klikka_bZerk: Det har jo hendt at hjemmelagd utstyr av forskjellig slag har blitt satt i produksjon ja! Jeg har ikke tatt sikte på det, men burde kanskje sendt ideen til en eller annen produsent?

Hvordan blokka kommer ut i forhold til den som Erik Nilsen nettopp har testet, vet jeg foreløpig ikke noe om. Akkurat nå ligger blokka til "tørk", etter at den er montert med silikon i kritiske sammenføyninger. Så får vi se etterhvert, hva den duger til!

 

m3tro89: :D Og ja, jeg bruker 12mm kobberrør.

 

sigen: Ok, nå skjønner jeg jo hva du mener mtp å lage ribbene selv. Hadde jeg ikke fått den blokka av Malvado, så hadde jeg jo blitt nødt til det!

 

Det at det blir kostbart,skyldes jo først og fremst timeforbruket. Materialene koster ikke mer enn en 50-lapp....

Lenke til kommentar

Haha, har vel et stykke igjen før jeg når opp til Mc Gyver´s nivå tenker jeg!

-------

En liten oppdatering på en lørdags formiddag, denne gangen uten bilder.

Blokka er nå trykktestet og flowtestet. Tett ble den, men flow ble jo mildest talt elendig! :cry:

Var i grunnen forberedt på at den var litt trang, men ikke til de grader! Skarve 150ltr/t fikk jeg dyttet igjennom den, og det er alt for dårlig!

Til sammenlikning slipper jo de fleste CPU / GPU-blokker igjennom godt over det dobbelte! Et tilfeldig valgt eksempel kan være WhiteWater-blokka, som slipper igjennom noe over 380ltr/t med samme pumpe.

 

Har nok en jobb å gjøre her ja, og vannkammeret er allerede demontert fra blokka.... :hmm:

Lenke til kommentar

Etter å ha lest hele denne tråden og sett bildene og nå sett resultatet av flowtesten, er forholdet kjøleegenskaper og vanngjennomstrømning lineært eller spiller kjøleribba inni blokka en stor rolle også?

Nytter ikke med god flow dersom bare 50% av vannet er i kontakt med kjøleribba som står i bunnen.

Slik blokka er nå så tvinges nesten alt vannet mellom ribbene før det slippes ut igjen.

Hvordan har du tenkt å modifisere blokka slik at den gir bedre flow?

Mulig jeg er litt på bærtur men det var bare en tanke.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Ikke så galt tenkt, perpyro!

Hvor lineært forholdet er kan jeg ikke gi noe entydig svar på, det er nok flere faktorer som spiller inn her.

 

Blokka må nok "åpnes" litt av hensyn til resten av komponentene i systemet, og dermed ender jeg nok opp med et kompromiss mellom god flow og best kjøling.

Etter å ha fjernet plexitoppen testet jeg flow gjennom de delvis flatklemte rørene, for å eliminere disse som en årsak.

Det viste seg heldigvis at disse bare i liten grad påvirket flow, og jeg kunne glatt feie igjennom ~ 530ltr/t fra en 600liters pumpe.

Dermed må selve kammeret moddes litt, i tillegg til at jeg nok må pynte litt på selve ribbeløsninga også.

Så fort silikonen har satt seg i morgen, så får vi se hvor godt disse inngrepene har virket!

Btw; Hang forresten på en Storm G4-blokk i serie med GPU-blokka før den ble demontert igjen, for å se om flow ble ytterligere redusert.

Som ventet ble den ikke det, ettersom G4-blokka alene, slipper igjennom ca 200ltr/t med samme pumpe. Den er mao ganske restriktiv den også, sammenlignet med tidligere nevnte resultat for WhiteWater-blokka.

Lenke til kommentar

Hei Skrue.

Men du glemte å legge ved et bilde av siste modd.

Glad du skriver at du hadde regnet med at den ville bli "trang". Jeg tenkte da jeg

så bilde av blokka at vannet kommer lett inn men ut det ville bli verre.

Men hva gjorde du, fjerna kobber eller plexi ?

 

ps. Men det blir en fin liten kjøler dette. Håper du blir fornøyd.

Endret av Targa_PC
Lenke til kommentar

Takk goggen90!

 

Targa PC: Neida jeg glemte ikke å legge ved bilde av siste moddings, rett og slett fordi jeg ikke har tatt noen ennå.

Men legger ut et bilde eller to litt senere i dag.

 

Endringene går ellers ut på at jeg har laget plexikammeret litt romsligere, spesielt mot utløpet, samtidig som at kjølefinnene er slanket litt. Måtte rett og slett ty til bruk av tannlegeutstyr her, et såkalt rosenbor som vanligvis brukes i tyggeredskapen til folk.

Så får vi etterhvert se hva det kan resultere i. :roll:

 

Da har silikonen herdet, og blokka testet på nytt etter siste "frisering".

Det viste seg nå at flow hadde økt til ~380ltr/t, og det er jo mer enn godt nok!

Kanskje litt for godt også, ettersom noe av vannet nå passerer over finnene i stedet for gjennom dem.

Om kjølinga skulle vise seg å bli forskrekkelig dårlig, så får jeg heller senke "taket" i vannkammeret igjen. :ermm:

Dette (dårlige) bildet viser i alle fall en litt tynnere utgave av kjølefinnene:

 

O.jpg

 

Blar man litt tilbake i tråden for tilsvarende bilde, vil man se at finnene nå har blitt endel slankere.

 

Den motstående orginale aluplata på kortet, har også fått seg pålimt et par ganske store alu-ribber, så dermed får minnebrikkene på oversiden av kortet litt ekstra hjelp fra lufta i kabinettet.

Orginalløsninga til Powercolor er vel i noen grad basert på at brikkene på motstående side av GPU-siden skal få en viss kjøling gjennom printkortet. Neppe optimalt, så derfor noen ekstra finner på aluplata på oversiden av kortet.

Lenke til kommentar

Takk for hyggelig hilsen, sigen! :yes:

 

GPU / RAM-blokka er nå prøvemontert på kortet, og det ser foreløpig greit ut.

"Alt" passet, bortsett fra noen små justeringer for festehullene i hver ende av blokka. Men det skal fikses på!

 

Noen "hakk" høyere opp i tråden, nevnte jeg en løsning jeg kalte "remote" kjøling av chipset.

Etter å ha gått til angrep på en 4mm alu-plate er den verste grovjobben gjort, og dermed ser den foreløpig slik ut:

 

P.jpg

 

Vifta skal selvsagt ikke monteres, men er lagt på braketten for å få den til å "stå pent".

I bakgrunnen kan det skimtes et peltier-element, ikke helt uten grunn!

Om "vanlig" vannkjøling viser seg for dårlig, (noe jeg håper ikke skjer), så er det altså laget plass for dette på chipset-kjøleren.

 

Her fra en annen vinkel:

 

Q.jpg

 

En veldig provisorisk montering på hovedkortet, som viser hvordan toppen på kjøleren blir stående i forhold til gafikkortet:

 

R.jpg

 

Det som gjenstår nå, er å lagen en "light-weight" vannblokk som skal plasseres oppå alu-braketten, evnt i kombinasjon med pelt´en.

Nforce 4-kjernen er jo utrolig liten i forhold til tidligere chipset, og dermed er den også mer utsatt for vekta fra kjøleløsninga. "Vipper" den for mye ved håndtering av kabinettet, så er jo kantene på chipset-kjerna ganske utsatt, på samme måte som core på en CPU...

Plata mot selve kjerna bør derfor understøttes i kantene, ellers kan man jo risikere å knuse den!

Den orginale alu-plata for skjermkortets minnebrikker har også fått et lite "løft" for sikkerhets skyld, ved hjelp av pålimte kjøleribber. Antakelig unødvendig, men de står jo ikke i veien!

Jeg begynner så smått å glede meg til å fyre opp disse greiene, for å se hvor godt resultatet blir. :roll:

Lenke til kommentar
Hva er det svarte greiene over ram'n på gpu - noe som er hjemmemekket?

Ja, det er riktig.

Som jeg vel nevnte i teksten under det siste bildet:

 

Den orginale alu-plata for skjermkortets minnebrikker har også fått et lite "løft" for sikkerhets skyld, ved hjelp av pålimte kjøleribber. Antakelig unødvendig, men de står jo ikke i veien!

 

Det kan jo uansett ikke skade med noen ekstra kjølefinner der....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...