Gå til innhold

Trangt om plassen? Vi lager en slimline GPU-blokk!


Anbefalte innlegg

Takk for det! :!:

Forhåpentligvis er du ikke alene om å mene det, så jeg klinker for sikkerhets skyld til med nok en update i kveld.

Neste trinn i dette lille prosjektet ble å tilpasse plexikammeret så godt som mulig, og da var pinnefres og min 12v Minicraft (Les: Lissomdremel) gode verktøy å ha:

 

I.jpg

 

Det gikk faktisk med 2-3 timer for å tilpasse kammeret, ettersom det skulle korrespondere med både festehull og nipler!

Men tilslutt ble det seende slik ut:

 

J.jpg

 

Selve tetninga mellom kammer og "blokk" vil som tidligere nevnt bestå av transparent silikon. Jeg tror bestemt at det vil gjøre susen! Men en lekkasjetest vil uansett være "mandatory" i slike hjemmelagde innretninger.

Lovte litt lenger oppe i tråden å legge frem mål og vekt, og etter å ha klasket hele stasen oppå en ganske fintfølende vekt, sladret den om følgende tall:

 

K.jpg

 

Jeg må innrømme at jeg ikke er heeelt fornøyd med det resultatet, hadde egentlig håpet på å komme ned i 150gram! Men 196gram er vel ikke så gæli, for en kombi GPU/RAM-kjøler?

 

Og tykkelsen? Gjett om jeg fikk god nok plass mellom skjermkort og lydkort! Er jo nesten så man får pælma inn en sykkel imellom kortene! :p

13,4mm endte omsider tykkelsen på:

 

L.jpg

 

Men det hele måtte jo prøvemonteres på kortet, og da ble det seende slik ut:

 

M.jpg

 

Her er også vinkelniplene montert, for tilpasning til resten av vannkjølingsystemet. Legg merke til at slangestussene umiddelbart ser ganske puslete ut. Men bruker man silikonslanger, så behøves det ikke mer tetning enn dette.

 

Men kortet må jo for skams skyld på plass i maskinen også, for å se hvordan det hele tar seg ut.

Og slik ble den foreløpige montasjen seendes ut:

 

N.jpg

 

Legg merke til at ikke alle slanger er koblet til, det har sin årsak.

Som jeg tidligere har nevnt i tråden, kan det godt hende at det dukker opp en løsning for vannkjøling av chipset her også, om jeg får det som jeg ønsker! Bråkete og skranglete chipsetvifter hører jo slett ikke hjemme her?

"There´s more to come".... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
den såg jo.......VIRKELIG BRA UT!

 

vil tro den kjøle ribbe designe ditt vil være ganske effetktift og jeg tror du vil få gode temps med det systemet.

 

men såg på den ramkjøleren. den er vell ikke så avansert ? er det ikke kun plata som dekker di ?

Jeg håper jo på gode temp-resultater ja! Men det gjenstår jo å se....

 

Nå vet jeg ikke hvilken RAM-kjøler du sikter til? Men om du tenker på den jeg har kombinert med GPU-kjøleren på undersiden av kortet, så vil jeg foreløpig tro at den gjør en ganske grei jobb.

Kobber er jo et meget bra varmeledende materiale, og i så måte våger jeg å tro at "blokka" som sådan vil kunne ta seg av RAM-brikkene også. Et lite "clou" i denne forbindelse, er at niplene / rørene har en (vil jeg si) meget god kontakt med kobberplata som ligger an mot RAM-brikkene på undersiden av kortet.

Om du derimot tenker på brikkene på oversiden av kortet, kan jeg forstå skepsisen.

Dette er jo PowerColor´s egen løsning, og er antakelig basert på at det vil foregå en viss varmeoverføring / kjøling fra undersiden av kortet.

Jeg er ikke umiddelbart så overbevist om at det er en "max-løsning", så jeg kommer nok til å finne på noe mer effektivt der.

Så følg med! :cool:

Lenke til kommentar

Nydelig blokk :love:

Litt dumt at du ikke lagde ribbene selv, men i dette tilfellet er du unnskyldt :p

Gleder meg (sammen med mange andre tenker jeg) til å få se chipset-kjøleren, og til å høre temperaturene :thumbup:

 

Hvor mye skal du ha for å lage et helt slimline vannkjølingssett? (tenker da på GPU, CPU, chipset og vanntank f.eks.)

Lenke til kommentar

Takk Elwiz!

 

sigen: Skjønner ikke helt hva du mener med å lage ribbene selv?

Å lage et komplett slimline-sett vil nok koste skjorta er jeg redd. Det tar utrolig mye tid å snekre isammen slike ting, ettersom det meste må gjøres for hånd.

 

Vegiboy: Jeg bruker (som vanlig) 10mm ID silikonslanger. Dyre, men bra!

Lenke til kommentar

*host* *peke på delen du knabbet fra Swiftech blokken*

ROFL!

U got me there, m3tro89! :blush:

Det er jo alldeles sant som du sier, her har jeg jo knabba deler fra en annen blokk ja!

Beklager så mye for den blemma. Det har vel helst sammenheng med at jeg vanligvis lager alt sånt sjøl, så i farten tenkte jeg ikke over den detaljen gitt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...