Gå til innhold

Når en time i fryseren ikke er nok


Anbefalte innlegg

Jupp, død disk.

Viste at den var dårlig, men hadde ingen annen tilgjengelig. Den holdt til å få kopiert ut 20% av de dataene jeg hadde med meg. Nå står den bare å spinner opp og stopper. Stille i 2-3 sekunder, spinner opp på nytt, og stopper.

 

Håpet at litt kulde kunne hjelpe og kasta pc'n (med åpent kabinett) i fryseren i ca en time, og prøvde på nytt (uten å ta den ut) - ingen forandring.

 

Noen lure ideer?

Alle tapte data kan regenereres over helga, men hadde jo vært kjekt å slippe å vente de dagene.

 

En frossen pc er forøvrig sinnsykt kaldt å bære på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trodde harddisken hadde kræsjet så du la pcen i frysern. :thumbup:

 

Hva er poenget, rask nedkjøling? Da tror jeg det er bedre å la den ligge frakoblet en stund. Å putte harddisken eller pcen i frysern må være dagens.

 

For øvrig forstår jeg lite av hva du forsøker å formidle, prøv å skriv utfyllende så andre enn deg selv kan se det i en sammenheng! Topicen din kan det også være en ide å forandre.

Lenke til kommentar

Nei det er en 8 år gammel quantum.

(WD disken døde i mai - som den 7. wd disken på rad!) Den ble 5 måneder, og er hos Ibas. Det er straffen for å kjøpe ferdig pc.)

 

Kondens kommer når man tar maskin UT av fryseren - ikke når man setter den inn. Derfor må frysertrikset gjøres mens disken er i fryseren. Disken kan selvsagt ikke ligge intil noe som er frossent, da dette vil tine og gi fuktighet. Man kan heller ikke pakke disken i en plastpose da det vil gi kondens. Det enkleste er da å legge hele maskina nedi. De andrekomponentene tar ikke skade av litt kulde.

Det er merkelig hvor ofte litt avkjøling kan hjelpe på disker som ikke er helt sammarbeidsvillige. Denne gangen hjalp det ikke.

 

Målet: Få kopiert ut data til en annen disk.

 

 

Siden noen ber om humor.... Nå har Hitachi overtatt diskene til IBM, men mens de het IBM brukte Apple å sette IBM disker i sine macer. IBM selv brukte ikke IBM disker - derimot WD!

Lenke til kommentar
Hørt at hardiskene skal hvile en god stund og helst på et kaldt rom. Men om det er lurt å legge den i fryseren? siden det blir fuktighet er vel heller ikke bra.

Ikke no problem å legge i fryseren (utover at noen matvarer ofte må tas ut, og disse kan tine). Problemet er kondens når den varmes opp igjen. Dvs hvis varmen disken lager øker tempraturen mer enn fryseren klarer å kjøle.

Man skal heller ikke la disken bli kaldere enn -5 grader før oppstart.

 

Når man så henter maskina ut av fryseren må man vente til kondensene er borte før man skrur på.

(Hvis manskina er helt død etter tining kan det skyldes kondens som ligger i sikkringsholderen i psu. Ta ut sikringen, blås/tørk av holderen og sett den i på nytt.)

 

 

Håper fortsatt noen har noen forslag til hva man gjør med en død disk for å hente ut data.

Lenke til kommentar

FÅr du kontakt med disken med programmer som File Scavenger og GetDataBack? Dette krever jo at disken spinner jevnt rundt uten mekaniske feil innvendig.

Disse programmene søker etter alle filer ved å samle sammen filfragmenter, eller lete opp starten og slutten på filen dersom partisjonstabellen er borte.

Dette tar jo en del timer, og når den har søkt gjennom alt, tar det enda en del timer før man får kopiert over data til en annen harddisk.

 

Dersom du ikke får noe kontakt i det hele tatt, selv ikke etter en tur i fryseren, tror jeg ikke det er noen særlig andre enn Ibas som kan fikse biffen for deg.

 

 

Edit: Et veeeeldig vagt forslag er å la disken stå på hodet mens den jobber, ihvertfall motsatt vei av det den står nå. Hvis det skulle være et løst leserhode som dunker borti plata kan vel dette, hvis du er ekstremt heldig, løse seg ved å snu disken på hodet, så tyngdekraften ikke tuller så fært med lesearmen.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Problemet med "redningssoftware" er at disken ikke spinner i mer enn noen få sekunder av gangen. Må ha flaks for å klare å komme forbi POST om disken er koblet til!

 

Nå har en server på jobben stått å jobba med å lage dataene på nytt siden jeg dro derfra i går. Den burde bli ferdig i løpet av dagen, så det er ikke lenger veldig aktuelt å hente data fra den defekte disken.

 

Men for morroskyld... jeg tror jeg har en ganske lik disk liggende en plass. Hvis jeg finner den, skal jeg prøve å sette platene fra den defekte i den jeg ikke vet hvor er. Kan jo bli en nyttig erfaring.

Lenke til kommentar

Eg ville ikke flyttet platene, da disse er svært skjøre.

 

Det enkleste er ofte å bytte kontrollerkort. Bortsett i fra synlige feil på

disker er det ofte enten kontrollerkortet, lesehodet/armen, platene eller

motoren som ikke virker. Oftest kontrolleren. Bytt kort og se hva som skjer.

 

Virker det ikke da, så kan jo bytting av plater hjelpe?

Lenke til kommentar

For endel år siden hadde techrepublic en undersøkelse blandt system administratorer på hvordan de reddet ødelagte disker. Det viste seg at de aller fleste bruket en variant av følgende tre triks.

 

1: Frys den

2: Slå den

3: Varm den

 

Så dere som trodde dette var humor tar skammelig feil :)

 

Edit: og hvis dataene er i sikkerhet så må du for all del bare prøve platebytting. Slik man lærer :) (og hvis du får det til er jo overbetaling til IBAS a thing of the past ;))

Endret av Mr-CEO
Lenke til kommentar

Siden jeg er lat og ikke orker å lese hele tråden så gir jeg bare et tips:

får du tak i lik elektronikk som den som står på disken er det bare å prøve med den.

 

 

OT: hvorfor er det bare mine wd disker som lever lenge, jeg har kun WD i filserveren min (står 13wd disker i den) og de eldste (1200 BB) nærmer seg 25000 timer nå , og aldri tegn til problem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...