Gå til innhold

Bildekvalitet og bildestørrelse ved fremkalling


Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål jeg lurer på.

 

1. På bilder tatt i mørket/tussmørket ser jeg at det ofte blir litt støy/korn på bildet. Noen som kan forklare hvorfor det blir slik? Kameraet det gjelder er et Canon S2 IS. Var forresten slik på mitt gamle Fuji S304 også. Har også sett det på bilder tatt av analogt speilrefleks-kamera.

 

2. Hvorfor er bilder som fremkalles fra digitalkamera i 10X13 cm størrelse? Jeg synes de blir litt smale så jeg ville heller hatt 10x15.

Endret av Sven L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Når du tar bilder når det er mørkt så kan du enten bruke lang lukkertid (da trenger du stativ) eller du kan velge en høy ISO verdi. Velger du høy ISO så må kamera justere opp lysstyrken, og da blir det noe støy.

Ta ett bilde (gjerne i dagslys) på feil innstillinger så bildet blir veeeeldig mørkt.

Juster dette bildet i et bildebehandlingsprogram så det blir lyst nok og du vil sansynligvis se det samme fenomenet her!

 

2. Fordi kamera ditt tar bilder i dette formatet (4:3)

De fleste digitale kompaktkamera tar bildene i 4:3 = 10 x 13 cm

De fleste digitale speilreflekskamera tar bildene i 3:2 = 10 x 15 cm

 

Du kan på noen 4:3 kamera velge å ta bildene i 3:2. Da bli oppløsningen i høyden litt mindre.

 

Edit: Svrevelif.... skrifelev... lifeskreiv.......... SKRIVEFEIL!!!

Endret av Rivers
Lenke til kommentar

www.neatimage.com er et fint lille næsten automatisk program der kan fjerne støjen fra billederne. Det kan downloades gratis, men har så ikke alle funktioner med. den billigeste licens konster $28.

 

Programmet skal helst have et stykke himmel eller lignende på 100*100 pixelhvor der ikke er noget i billedet til at måle på

Lenke til kommentar
2. Hvorfor er bilder som fremkalles fra digitalkamera i 10X13 cm størrelse? Jeg synes de blir litt smale så jeg ville heller hatt 10x15.

Hvis du vil skrive ut bildene, og sette de i et vanlig album, vil jeg anbefale deg å croppe bildene til 10x15. Da velger du selv hvor du skal beskjære bildene, og sender du inn dette bildet til en lab, vil du få de tilbake i riktig størrelse.

 

Noen steder kan du også be om å få bildene i 10x15 selv om utgangspunktet er 10x13. Men da kuttes det automatisk like mye oppe og nede, og da kan du ende opp med skalperte hoder og lignende. Ikke helt heldig.

Lenke til kommentar
På bilder tatt i mørket/tussmørket ser jeg at det ofte blir litt støy/korn på bildet. Noen som kan forklare hvorfor det blir slik?
Fordi det er mindre lys tilgjengelig så blir den støyen som alltid er tilstede en betydelig større del av det ferdige resultatet. Ved å bruke laveste lysfølsomhet og korrekt lukkertid så vil de fleste moderne kamera gi et støyfritt bilde men krever da at man bruker stativ eller tilsvarende støtte.
Lenke til kommentar

Som endel av dere skriver ovenfor og som jeg alltid har hørt så blir det mer støy med høyere ISO verdi.

 

Men hvorfor er det slik at om en stiller CCD brikken til være mer lysfølsom så blir det mer støy ?

 

Tipper dette har med hva som gjøres for å få CCD brikken mer lysfølsom, men hva er det ?

Lenke til kommentar
Takker for oppklarende svar :). Angående bildestørrelse kunne jo ca 15x11 vært et brukbart alternativ.

Det er vanskelig, da standard papirstørrelser er 10x på korteste siden. En fremkallingsmaskin vil da kutte lengden på papiret for å få riktige forhold. Man kan altså uten problemer lage et 10x20 bilde, men 15x11 måtte da innebære at man skiftet papir mellom hver gang noen ville ha 10x13/15 og 11x15. Det er litt styr å skifte papir, da de færreste maskiner har plass til mer enn to magasiner av gangen, (13x blir gjerne brukt i det andre magasinet).

Lenke til kommentar
Som endel av dere skriver ovenfor og som jeg alltid har hørt så blir det mer støy med høyere ISO verdi.

 

Men hvorfor er det slik at om en stiller CCD brikken til være mer lysfølsom så blir det mer støy ?

 

Tipper dette har med hva som gjøres for å få CCD brikken mer lysfølsom, men hva er det ?

Det er fordi hver pixel på bildebrikken ikke registrerer den samme fargen identisk.

 

La oss for enkelthetens skyld si at det er 1% variasjon i pixlene på brikken ved ISO 100.

Ved ISO 200 blir forskjellen 2% og ved ISO 400 blir forskjellen 4% osv...

 

Det egentlige regnestykket er nok ikke så enkelt, men det burde fungere på ca samme måten.

Jo høyere ISO, jo større blir variasjonene!

Lenke til kommentar
2. Hvorfor er bilder som fremkalles fra digitalkamera i 10X13 cm størrelse? Jeg synes de blir litt smale så jeg ville heller hatt 10x15.

 

Svaret på dette er at det spørs helt hva som er primærmålet med bildene. Skal de primært vises på PC eller skrives ut? Bilder tatt i 4:3-format passer nemlig til PC-skjermen, mens bilder tatt i 3:2-format passer til papirformatet vårt. Selv foretrekker jeg å ta dem i 4:3 da jeg først og fremst ser på/viser frem bilder på skjermen. Skal jeg skrive ut noen spesielle, er det bare å regne litt, og kjøre en runde med crop på de aktuelle bildene.

 

Eksempel: 4 megapixelbilde på 2288 x 1712, utskrift på A4.

Et A4-ark er 29,7 x 21 cm.Hvis vi da prioriterer langsiden, utgjør 2288 punkter 29,7 cm. 2288 delt på 29,7 = 77,04. Da ganger vi 77,04 med kortsiden (21) og får 1618 punkter (avrundet), og vi har tallene klare for cropping av bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...