Gå til innhold

Nikon D70-tråden (spørsmål og tips her)


Anbefalte innlegg

Etterhvert mange som har skaffet seg dette kameraet (meg inkludert). Tenkte det var greit å samle diverse nyttig info om dette kameraet i en tråd. Jeg er nybegynner på Digital-SLR, og det er kanskje dere også?

 

Fint og oversiktlig om man kan dele erfaringer og komme med spørsmål her, så slipper man masse tråder med samme innhold.

 

Som første "punkt" vil jeg ta opp firmwareoppgradering. Jeg har fått vite at dette skal oppgradere D70 til å få tilnærmet like funksjoner som D70s. Jeg sliter med å få dette til siden jeg ikke får registrert kameraet mitt på Nikon sine sider. Web-siden vil ikke godta serienr som står under på mitt D70. Noen som har opplevd samme problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sliter med å få dette til siden jeg ikke får registrert kameraet mitt på Nikon sine sider. Web-siden vil ikke godta serienr som står under på mitt D70. Noen som har opplevd samme problemet?

Jepp. Jeg slet litt med det i starten. Lurer på om det var Opera som var problemet, og at det fungerte med IE, men jeg er jaggu ikke sikker. Etter et par forsøk gikk det.

Lenke til kommentar

Det er knappen for å velge fokuspunkt. Sett den på * og du kan velge fokuspunkt med styreknappen. L står for Lock det låser fokuspunktet sånn at du ikke flytter det med et uhell. I søkeren ser du en sort ring rundt fokuspunktet som er valgt.

 

Det er viktig å passe på at korrekt fokuspunkt er valgt, ellers vil man ende opp med mange bilder ute av fokus.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål!

 

før jeg kjøpte kameraet leste jeg god ord om dette i så og si alle magasiner og siter på nettet hva det skulle gjelde bilde kvalitet og lite støy osv..

 

Jeg har ikke fått testet det så mye enda, kanskje tatt ca. 40 bilder eller noe sånt.

Det virker som om Alle bildene er lite detaljerte og med en del støy når man blåser de opp i "riktig størrelse" på pc skjermen. Er det for de bildene trenger oppskarping i bilde programmer eller kan det være noe galt?

 

Jeg har ihvertfall brukt jpg minst komp.

iso 200

skarphet juster til 2

Lenke til kommentar

Tja. D70 er jo ikke akkurat kjent for sin fantastiske jpeg-kvalitet. RAW er lyset, sannheten og veien.

 

Bruk RAW, dropp oppskarping i kameraet, og finn frem til det ønskede resultatet i PP. For kjappe enkeltbilder liker jeg å kjøre på med "high" sharpening i Nikon Editor (andre vil sikkert syns det er å ta i litt). Forskjellen er enorm. For batch-prosessering oppnår jeg gode resultater (syns jeg selv) med Phase One Capture One LE.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Enig i deg at RAW er tingen, men vil også tørre å si at filer direkte fra kameraet er kjent for å være veldig bra. Stort sett alle tester du leser er gjort i jpg og jeg har enda tilgode og lese en test der D70 kommer dårlig ut. Personelig synes jeg bildene var noe mørke da jeg til og begynne med gjorde opptakene i jpg. Dette løste jeg ved å laste inn en Custom Curve. Nå går alt i NEF.

Lenke til kommentar

Heisann. Har bestemt meg for å kjøpe en veske til dette kameraet. Ønsker en som er litt liten og praktisk og samtidig skal beskytte kameraet mitt endel.

 

Har blitt anbefalt Lowepro - Toploader 65 AW

 

Noen som har vært borti denne, noen andre anbefalinger?

 

PS: Jeg har allerede en ganske stor Nikon veske, så jeg vil ha noe mindre og mere robust til bare kamera med objektiv.

Endret av vembi
Lenke til kommentar

Har funnet mye glede ved å bruke raw filer fra D70 jeg og. Hvis du har Microsoft Wndows XP med service pack 2 innstallert kan denne linken være kjekk. Nederst på siden du kommer til finner du en fil som du kan laste ned til registeret. Filen gjør at du kan har forhondsvisning på nef filer sliak at du slipper å åpne dem for å se bildet.

 

Link : http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=10188326

 

Direkte link til filen er: http://www.ivory.org/nef.zip

Lenke til kommentar
QUOTE (birk88 @ 19/08/2005 : 21:04)

Hvorfor har D70 så utrolig mørk søker når batteriet er tatt ut?

 

Noen som vet? 

 

 

Dette gjelder vel alle digitale speilrefleks? Vet ikke akkurat hvorfor, men jeg går ut i fra at søkeren er lyst opp ved hjelp av elektrisitet på en eller annen måte til vanlig.

Det er i alle fall et vanlig fenomen.

 

Nei, det stemmer nok ikke for Canon, Olympus og Pentax DSLR har en mye lysere søker (uten batteri vel og merke).

Det var det jeg syntes var rart, for de skulle jo være omtrent like. Derfor lurte jeg bare på om noen Nikon eiere vet hvorfor. De jeg kikket på var D70s og D50.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Regner med du har skrudd på Continious Shooting?

Har du autofokusen på bruker den ofte en del tid på fokusering mellom bildene. Da taper du tid. Det beste er å bruke manuell fokus. Da oppnår du full hastighet ved seriebilder.

 

Bildekvaliteten er og viktig. Bruker du RAW fyller du bufferet etter fire bilder, og farten synker.

Bruker du jpg kan du ta flere bilder før bufferet er fullt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...