Gå til innhold

Nikon D70-tråden (spørsmål og tips her)


Anbefalte innlegg

Nyttig tråd dette :thumbup:

 

Jeg lurer på et par ting, nå som det blir kaldere tider fremover.

 

1. Batteripakke som kan brukes til D70? I følge importøren finnes det ingen batteripakker / vertikalgrep dedikert til dette kameraet, men finnes det alikevel noen batteripakker / vertikalgrep som kan brukes?

 

2. Noen som har fjernutløser (trådløs) til dette kameraet? Isåfall hvilken har du brukt?

 

 

Maverickfoto

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Kommer til å kjøpe meg et D70s om en ukes tid (hadde tenkt å kjøpe D70 når de satte ned prisen, men var for sent ute og alt var vekk i begynnelsen av august). Kommer til å ta en god del bilder, så jeg kommer helt sikkert til å kjøpe ekstra objektiver etter hvert. Er dog litt ustød på hva disse mm-greiene står for rent praksis. Det som følger med til vanlig er vel 18-70 mm? Har dette noe å si for zooming og den slags?

 

Og hvilke objektiver kan det lønne seg å kjøpe? Så at Japan Photo for en liten stund siden solgte et objektiv til 999 kroner, men fikk ikke med meg hva slags objektiv det var. Og finner det ikke igjen på nettsidene deres heller nå. Så hvor får jeg tak i disse objektivene til en rimelig penge?

 

Var kanskje litt mer generelle spørsmål jeg kom med, men men, håper noen kan svare...

Lenke til kommentar

18-70mm er brennvidden på linsa. Vidvinkellinsa har lave tall, mens telelinsa har høye tall.

 

Zoomlinser er linser som kan forandre brennvidden, sånn som kitlinsa.

 

For å finne ut hvor mye zoom den har deler du det største tallet på det minste.

Kit-linsa har altså 70/18=3.89 ganger zoom, eller nesten fire ganger zoom.

 

Man kan også kjøpe linser med fast brennvidde ( uten zoom ), og du får da som regel mer kvalitet for pengene, selv om du ikke får fleksibiliteten ved en zoomlinse.

 

Er du ute etter objektiver er produktguiden her på akam.no et glimrende utgangspunkt. Der finner du billigste pris på objektivene blant en rekke butikker i norge. Husk bare å spesifiser at objektivene må være for nikon-kameraer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hallo i luken!

Jeg har nettopp kjøpt med mitt første DSLR (bla bla bla)

 

Spørsmål: Når jeg kjøpte det fikk jeg ikke med Norsk bruksanvisning, ikke på CD-rom'en heller. Ikke det at jeg suger i engelsk, men når jeg engang skal selge kameraet til mindre språk-begavede individer, vil ikke dette virke negativt?

Har lest flere steder der de nærmest skryter over å ha bruksanvisningen på norsk og jeg lurer på om jeg har jeg krav på denne etter norsk lov?

 

Bukker dypt for svar :)

Lenke til kommentar
Nyttig tråd dette  :thumbup:

 

Jeg lurer på et par ting, nå som det blir kaldere tider fremover.

 

1. Batteripakke som kan brukes til D70? I følge importøren finnes det ingen batteripakker / vertikalgrep dedikert til dette kameraet, men finnes det alikevel noen batteripakker / vertikalgrep som kan brukes?

 

2. Noen som har fjernutløser (trådløs) til dette kameraet? Isåfall hvilken har du brukt?

 

 

Maverickfoto

4890460[/snapback]

 

Det finnes sk thirdparty powergrip:

Powergrip

Powergrip

Lenke til kommentar
Sweedish  Postet i dag, 02:41

  Hallo i luken!

Jeg har nettopp kjøpt med mitt første DSLR (bla bla bla)

 

Spørsmål: Når jeg kjøpte det fikk jeg ikke med Norsk bruksanvisning, ikke på CD-rom'en heller. Ikke det at jeg suger i engelsk, men når jeg engang skal selge kameraet til mindre språk-begavede individer, vil ikke dette virke negativt?

Har lest flere steder der de nærmest skryter over å ha bruksanvisningen på norsk og jeg lurer på om jeg har jeg krav på denne etter norsk lov?

 

Bukker dypt for svar smile.gif

 

Hvor har du kjøpt den?

Eventuelt kan du linke til produktet hvis du har kjøpt det i en nettsjappe?

Mest sannsynlig har du krav på dette, hvis ikke så er det vel bare å sende en mail til Nikon Norge og spørre pent om de har en bruksanvisning.

Lenke til kommentar
Sweedish  Postet i dag, 02:41

  Hallo i luken!

Jeg har nettopp kjøpt med mitt første DSLR (bla bla bla)

 

Spørsmål: Når jeg kjøpte det fikk jeg ikke med Norsk bruksanvisning, ikke på CD-rom'en heller. Ikke det at jeg suger i engelsk, men når jeg engang skal selge kameraet til mindre språk-begavede individer, vil ikke dette virke negativt?

Har lest flere steder der de nærmest skryter over å ha bruksanvisningen på norsk og jeg lurer på om jeg har jeg krav på denne etter norsk lov?

 

Bukker dypt for svar smile.gif

 

Hvor har du kjøpt den?

Eventuelt kan du linke til produktet hvis du har kjøpt det i en nettsjappe?

Mest sannsynlig har du krav på dette, hvis ikke så er det vel bare å sende en mail til Nikon Norge og spørre pent om de har en bruksanvisning.

5346920[/snapback]

 

Endte opp med å foreta mitt innkjøp på Japan Photo. Jeg sender en mail til Nikon idag, så får jeg se hva de sier.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte også mitt kamera hos Japan Photo. Var vel slik EU-modell, og da kan man visstnok ikke kreve norsk brukermanual.

 

Har derimot et annet problem. Jeg fikk ikke med slik beskyttelse til "skjermen" på kamera. Sendte en mail til kundeservice hos Japan Photo for lenge siden, men fikk aldri svar. Skal ikke dette følge med?

Lenke til kommentar

Ang. Japan Photo og Nikon. De selger stort sett EU modeller. Da har du verken krav på norsk bruksanvisning (eller på et forståelig språk i det hele tatt) eller support fra norsk importør og er låst fast til Japan Photo. Innholdet i esken kan også være forskjellig, slik at deksel til skjermen ikke følger med som standard.

 

Ble det ikke opplyst ved kjøp at det var EU modell, kan du kreve norsk bruksanvisning og beskyttelse til skjermen. Nekter de, så hev kjøpet og kjøp kameraet minst like billig et sted der de er litt mer seriøse og selger norsk modell (norsk modell finnes faktisk billigere enn Japan Photo sine EU modeller).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...