Gå til innhold

Disk 1 - Dynamisk - Uleselig

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Våknet opp imorges til at pcene var skrudd av her på rommet. Startet opp og sjekka loggen og ser ut som strømbrudd.

Men, en disk er ikke å finne... Hvordan disk? Jo backupdisken på 200gb.

(Kjører XP SP2). Kjørte en restart i håp om at det kun var en liten tull, på neste oppstart blir checkdisk kjørt, og den utfører masse tull. "Gjennoppretter..." et eller annet.. Men hjalp ikke.

Disken blir funnet i BIOS uten problem, men får ingen bokstav i windows. Sjekker Diskbehandling og der står den oppført som Disk 1 Dynamisk - Uleselig.

Hjelp!

Hvordan er det med recovery når stasjonen ikke får bokstav engang? Kan konvertere den til standarddisk men da forsvinner all data... Skjønner ikke helt det her...

:cry:

Edit: Frykter jeg må konvertere den til standarddisk forså å kjøre gjenoppretting på den? Men er redd jeg herjer mer med filsystemet da... Men nå har vel Windows gjort størstedelen av feilen da den raste igjennom og "fiksa"... faaen..

Endret av rikardo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

har du prøvd å kobla fra disken å kobla den til igjen da? DVS. kobla den av og på i kabinettet. Hvis ikke det funker så vil jeg tro at det du har på disken er tapt desverre. har hatt dynamiske disker selv og da gikk alt tapt. Veldig merkelig at det skal skje ved strømbrudd da. det har ikke skjedd noe med mine datamaskiner ved strømbrudd iallefall.

Du kan også se om disken funker i en annen maskin. se om den dukker opp da.

Skrevet

takk for svar. Fant et program hvor jeg kunne gjenopprette filene.. Men var usedvanlig tungvindt, ettersom at jeg måtte ta fil for fil. Forsøker nå med Easy Recovery Pro 6.04, litt mer "avansert" virker det som.

Kan gæmble på at når Windows kjørte Scandisk og begynte å skulle fikse, så greide den å mekke mesteparten korrupt.. Gjett hva som skal skrus av nå.

Hva er egentlig forskjellen på en dynamisk og en standard disk?

Skrevet (endret)

Eg har eit program som leitar opp sletta filar og misa filar på ein disk som har vore formatert eller mista partisjon. :)

Kontakt meg vist du vil ha hjelp

Endret av MMinimix
Skrevet

Dynamisk disk vil si at kun Windows kan lese den. Standard så kan alle OS lese den. Dynamisk innebærer noen andre finesser også, som mulighet for software raid og sånt.

MMinimix: Regn med en del spam til den epostadressen når du offentliggjør den på den måten..

rikardo: Er det ikke bare å kjøpe en ny disk og ta backup på den i stedet for? For det var vel bare en backup av data du har andre plasser ikke sant?

Skrevet

MMinimix: Vil gjerne ha navnet på programmet :-) Akkurat nå prøver jeg litt forskjellig, med mer eller mindre dårlig hell.

Simen1: Delvis rett, backup-disken var den i form av backup fra resten av partisjonene etter en formatering.. Men har backup av en god del av det jeg <må> ha. Det som står på spill, er en del bilder fra den siste tiden.. Trist nok det, etter en slik flott sommer... Og til det hjelper ikke en ny disk..

Men om noen har noen programmer å anbefale, så tar jeg dem imot med åpne armer. Spørsmålet er vel, bør jeg formatere disken for så å prøve å gjenopprette? Eller skal jeg la den være med det herja systemet som finnes der nå.

Til de som ønsker å lære noe:

- Ta hvertfall backup av backup. Gjerne backup av den også.

- Tenk to ganger før du går til innkjøp av Western Digital-disk.

- Bilder er best i album.

:dontgetit:

Skrevet (endret)

For min del, ble det bare sånn :p Ble formatert og gjort klart i den tid jeg ikke var opplyst.

Nå er jeg det...

Edit: Ellers kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale på det varmeste et program ved navn File Scavenger. Forsøkte et par forskjellige, og dette var uten tvil det beste!

Endret av rikardo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...