terjee Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Har plutselig fått et problem! Håper noen kan hjelpe. Har en Mazda 323 1,5 GL -86 modell. På tur til jobb idag begynte oljelampa å lyse med jevne mellomrom. Sluttet av og til under høyere turtall. Stoppet bilen og peilet olje. Det var nok olje, men jeg syntes jeg kunne se små luftbobler i olja. Motoren svetter mye på siden mot dynamoreima og særlig under toppakningen. Kan det være lekkasje i den? Motoren bruker en god del olje, men har ikke sort eksos. Kan det være at toppboltene er for løse? Trenger hjelp!
skinner Skrevet 4. august 2005 Skrevet 4. august 2005 Har bare erfaring med maritim motor når det gjelder luftbobler i oljen, og da skyldes det at det er for lite olje i systemet. Lenge siden du byttet olje og oljefilter? Oljelampen kan lyse ved kraftig oppbremsning, skarp sving osv siden oljen flytter litt på seg i bunnpanna ved lavt nivå blir sensoren blottlagt. Kan være det kommer luft inn fra oljefilteret hvis det ikke er helt tett.
perpyro Skrevet 4. august 2005 Skrevet 4. august 2005 Oljelampa har ingen oljeføler men en oljetrykkføler som sitter rett etter pumpa. Den skal bare lyse så lenge det ikke er oljetrykk i motoren. At svinger og ujevn vei skal affektere dette har jag liten tro på, da må man i såtilfelle take først. Har aldri opplevd at oljelampa skal lyse av den grunn. Bruker bilen olje så er det 2 veier olja kan gå. Enten så havner den i forbrenningskammeret i motoren og blir forbrent eller så lekker den ut og det skal da svette/dryppe under bilen. Som regel er det allerede for sent når oljelampa lyser men det er noen motorer som tåler dette bedre en andre.
eab Skrevet 4. august 2005 Skrevet 4. august 2005 Den skal bare lyse så lenge det ikke er oljetrykk i motoren.At svinger og ujevn vei skal affektere dette har jag liten tro på, da må man i såtilfelle take først. Har man litt lite olje kan oljetrykket komme under minimumsverdien for måleren og lama begynner å lyse. Vi med biler som drikker olje iblanda bensin er kjent med fenomenet. På min bil sitter oljepickupen nærmere høyre side, så i krappe høyresvinger kan lampa såvidt lyse når det er lite olje på motoren pga at pumpa ikke klarer å supe inn nok olje til systemet.
perpyro Skrevet 4. august 2005 Skrevet 4. august 2005 OK mulig dette hender med lite olje men da er det vel neppe sundt for motoren i lengden. Har kanskje ikke så mye å si når bilen allerede drikker olje.
dreadful Skrevet 4. august 2005 Skrevet 4. august 2005 (endret) Det er et kjent phenomen med biler som har for stor og flat oljepanne, når disse kjøres hardt på bane med lange fartssvinger kan det begynne å lyse siden all oljen skifter plass i panna;) regner med at dette også kan skje på veien hvis svinger er lang, og hastigheten høy. Endret 4. august 2005 av dreadful
skinner Skrevet 5. august 2005 Skrevet 5. august 2005 Det er et kjent phenomen med biler som har for stor og flat oljepanne, når disse kjøres hardt på bane med lange fartssvinger kan det begynne å lyse siden all oljen skifter plass i panna;) regner med at dette også kan skje på veien hvis svinger er lang, og hastigheten høy. Korrekt...
terjee Skrevet 5. august 2005 Forfatter Skrevet 5. august 2005 Skiftet oljetrykksgiveren men det ga ingen effekt. Lampa lyser enda. Olja ser nok litt grumsete ut ja. En del bobler og den er lysere enn vanlig. Det tyder vel på at toppakningen er lekk og det kommer vann og luft inn? Det er nok olje i motoren. Dessuten går det ikke an å råkjøre min bil i svinger eller noen annen plass Tross alt en 86 modell 1,5.
agvg Skrevet 5. august 2005 Skrevet 5. august 2005 Skiftet oljetrykksgiveren men det ga ingen effekt. Lampa lyser enda. Olja ser nok litt grumsete ut ja. En del bobler og den er lysere enn vanlig. Du kan jo prøve og bytte olje og filter, den kan ha blitt tynn av drivstoff som lekker forbi stemplene, kombinert med slitt motor kan du få slike symptomer.
Mekker`n Skrevet 5. august 2005 Skrevet 5. august 2005 Får du frostveske i olja blir den grå.... Får du olje i frostveska blir det klumpete og ekkelt i ekspansjonstanken/radiatoren til frostveska... Oljepumpa er den best smørte delen i hele motoren så det er veldig skjeldent at det skjer noe med den, jeg har værtfall aldri bytta oljepumpe p.g.a ras! Rart at lampa lyser hele tiden.. må jo renne olje fra den bilen.. Har du bytta olje/filter? Du har en bypass funksjon på motoren i tilfelle oljefilteret er tett, kanskje det er noe rart der?? Mulig du har en defekt topp pakning, men det er jo ingen sak og bytte på de der Hva skal du gjøre med bilen?? Hvis du bare skal kjøre videre og drite i hele greia er jeg spent på hvor langt det går... er jo tross alt en riskoker
terjee Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Skal nok skifte toppakning ja. Bilen står. Har ikke tenkt å kjøre med den nei. Skal i tillegg skifte olje, oljefilter og luftfilter. Da må da vel alt være i orden. Jeg blir ikke å skifte toppakningen selv. Skulle få den skiftet for 1800,- Det er vel en ok pris?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå