Gå til innhold

Vennen min har aldri fulført en bok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke si at jeg har lest forferdelig mange bøker i løpet av livet mitt, men det har blitt en del. Har blant annet lest alle Harry Potter bøkene på engelsk, ved unntak av den nye, som jeg ikke har fått tak i ennå. Når jeg var yngre kan jeg huske å ha lest noen bøker, men ikke om jeg husker titlene på de. Den lille vampyren (?) og muligens noen bøker om Narnia av C.S. Lewis.

 

Det er ikke noe galt i å lese bøker, kan utvide sitt eget vokabular på den måten! Det er vel bare spørs om man finner den rette boka, den som fanger deg sånn at du rett og slett har problemer med å legge den fra deg. Og ære og respekt til de forfatterne som klarer det...

Endret av Sidious
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å konsentrere meg om lesingen når jeg leser litterære bøker, til tross for at jeg elsker å lese generelt. Det var litt problem når vi hadde en slik uke hvor vi skulle lese ferdig en bok og skrive et referat. Og etter sommerferien begynner jeg i 10. klasse! :scared:

Lenke til kommentar

Før så leste jeg nesten aldri bøker.. Fy f*** så gørr kjedelig.

Tror jeg bare leste Hobbiten, Ringenes Herre (noe som tok meg ett år) og skolerelaterte bøker. Hatet bøker så inderlig.

 

Men så en dag tok søsteren min med meg på bibeloteket, og jeg lånte to bøker: The hijackers Guide To The Galaxy og Engler og Demoner.

 

Den første leste jeg bare på sengen når jeg skulle legge meg, morsom bok, men orket ikke å lese så mye.

Men når jeg begynte på Engler og Demoner ble jeg helt hektet.

F.eks: Jeg skulle stå opp kl 8 om morgen fordi jeg skulle på jobb, legger meg 22:30 og tenker jeg skal lese litt... Slukker lyset kl 02:00...

 

Så nå må jeg ærlig innrømme at jeg elsker bøker..

Lenke til kommentar

Hvilket språk egner seg best for bøker? Engelsk eller norsk? Har lest Harry Potter 1-5 på engelsk, har gått fint ettersom mine engelskkunnskaper er gode. Jeg lurer bare på om det er morsommere å lese de på norsk, lever man seg mer inn i historien kanskje, ettersom man forstår alt sammen? I engelske bøker har jeg ofte opplevd at det er noen ord eller uttrykk man ikke forstår (avhengig av hvor avansert språket i boken er, selvsagt), mens det problemet unngåes i bøker skrevet på norsk. Meninger?

Lenke til kommentar

Bøker er nesten alltid best på orginal språket, men hvis boken er oversatt av en flink oversetter (som ikke skriver direkte av men bruker litt sin egen stil i setningsoppbyggingen) kan det bli veldig bra. Hitchhikers guide to the galaxy er ikke bra på norsk men fantastisk morsomt på engelsk, spesielt forde jeg har hørt hørespillet fremført på erke engelsk. Blir bare enda morsommere å forestille seg teksten i hodet på erke engelst. "super intelligent shades of the colour blue" drit bra.

 

Har en kompis som er typisk typen, fuck bøker og alt som heter lærdom, men så hadde vi skoleprosjekt og han måtte lese en bok, og det ble en tom clancy bok, nå er han jo ferdig med meste tom clancy allerede. 2 år liksom. Men stoppa litt opp etter det da.

 

Men til de som ikke liker bøker, så er forde dere ikke har lest en bok som passer til dere. Men dere liker jo å se filmer? En film som engasjerer er noe av det beste som fins, men en bok som får deg til å glemme tid og sted, det er saker det. Akkurat som noen pc spill får deg til å sitte oppe til laaaangt på natt.

Gjelder bare å finne en bok som passer, så har du oppdaget det geniale med litteratur.

 

Til deg som ville heller lese bøker på nettet... bare å sette i gang det. Mange steder hvor man kan laste ned bøker (ulovlig) men jeg lover deg at du blir sliten i øynene. Og musikk passer vel like bra om du leser på pc eller i bok, eller like dårlig kan en si. Musikk får hvertfall meg til å miste konsentrasjonen om boken, og dermed synker engasjementet. Det å være grepet av en bok er alfa omega, konklusjon, musikk funker dårlig for meg. Dessuten, sittestillingen foran en pc er somregel ganske usunn i forhold til sittestillingen i en sofa eller god stol.

 

Råd til dere som ikke vil lese forde det tar lang tid eller er kjipt, spør en venn som leser, om en bok som passer til deg, legg den ved siden av dassen, og les hver gang du gjør det alle mennesker kan.

 

Tidshjulet - Flukten fra emmondsmark er en bra bok iogmed at det ikke tar lang tid før ting skjer. Prøv den folkens. Hvis dere kommer dere gjennom første bok går nok de neste rimlig fort unna også!! Ypperlig serie.

Lenke til kommentar

Fikk S i engelsk på ungdomsskolen (8-9 år siden) og har ingen problemer med lesing eller vokabular, men opplever allikevel at jeg bruker dobbel så lang tid på en engelsk side enn på en norsk. Kanskje fordi jeg ikke er vant til det/ bare leser engelsk i blader og på internett.

 

Må forresten få si meg enig i de som sier at pensumlitteratur er utdatert. Jeg var heldigvis glad i å lese før jeg begynte på skolen, hvis ikke hadde jeg sannsynligvis aldri plukket opp en bok igjen. Personlige favoritter er Dan Brown og Michael Crichton, synes disse er mye mer lettlest en Tolkien, samtidig som de har bøtter og spann av historie og evnen til å frata meg nattesøvn :!:

Lenke til kommentar
...evnen til å frata meg nattesøvn :!:

Ja, når en kommer over bøker som er slik at en ligger våken om nettene og tenker og funderer, da har man funnet en god bok! :)

 

Tidligere leste kun norsk, men har det siste året prøvd meg på flere engelske bøker. Faktisk så er de fleste bøkene jeg bestiller nå engelske :) Jeg leser generelt treigt så om de er på norsk eller engelsk er likegyldig for meg. Dog, Clue er bra å ha i nærheten dersom det er et ord eller uttrykk som svever litt høyt.

 

Om bøker er best på norsk eller engelsk tror jeg er veldig avhengig av hvilken oversetter en har. Allikevel, jeg har til nå kun lest bøkene på et språk og kan dermed ikke si noe mer bestemt enn det.

Lenke til kommentar
Litteratur er møkk kjedelig da....

 

Tegneserier og aviser/ukeblader =  :yes:

Har du noen gang lest noen bøker? I såfall, hvilke?

 

Syns synd i deg :) Jaja, du aner ikke hva du går glipp av!

Ja, jeg har lest bøker....

 

De jeg kommer på i farta:

-Harry potter

-Div. Roald Dahl bøker(høytlesing på barneskolen :p )

-Ibsen - et dukkehjem -> vi måtte lese den i 10 klasse.... BOOOORING!!

Også har jeg lest diverse ukjente bøker i bokmål- og sidemålsform på skolen, siden vi skulle skrive anmeldelse av dem....

Lenke til kommentar

ikke akkurat ett representativt utvalg av den flora av bøker og sjangre det finnes der ute. Ikke at jeg har ekspandert så veldig mye utover "de vi måtte lese på skolen", men jeg fant iallefall en sjanger jeg likte, og holder meg til den foreløpig...

 

 

 

Finn sjangeren din....

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...