Gå til innhold

LCD vs. HDTV


zarz

Anbefalte innlegg

Jeg tenker litt på å kjøpe meg en av disse to i fremtiden (plasma er utelukket fordi det virker som kvaliteten er dårligere).

 

Det jeg lurer på er hva som er den store forskjellen på disse to skjermene.

Jeg kommer til å bruke skjermen som en vanlig tv og til å spille med konsoll.

Nå vet jeg ikke hvordan kvaliteten på en HDTV er, men på LCD er det jo veldig bra kvalitet på bildet man får.

 

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt att HDTV er fremtiden (som sikkert en del andre har hørt) De har i usa startet med denne teknologien som fungerer meget bra, men i norge vet hjem bare om en levrandør som har tenkt å utvikle HDTV til nå og det er Lyse.no. Nå snakker jeg om ett selskap som har tv-kanaler til kunder, og de vil ikke være klar til 2010-2015 ellerno. Det blir ikke bedre bilde med HDTV vist ikke sendingen er egnet til det ;)

Lenke til kommentar

HDTV er ikke en skjermtype. Om en skjerm er HDTV ready, så betyr det bare at den klarer å vise bilder i HDTV-oppløsning (dvs. et minimum av 1280x720 pixler, men det finnes også høyere HDTV-oppløsninger).

 

Med andre ord kan du i prinsippet så HDTV i både CRT (vanlig), LCD eller plasma TV'er (til og med i prosjektorer).

 

Det som selges nå er hovedsakelig LCD og plasma. Jeg annbefaler personlig LCD på det sterkeste, de disse displayene er mye skarpere, og selges nå til veldig gode priser. Det er i prinsippet veldig lite forskjell på en HDTV-LCD skjerm og en PC monitor. Du kan fint bruke en HDTV-LCD som kombinert PC-skjerm for eksempel.

 

-Stigma

 

EDIT: Som LendeN sa, så kommer nok neppe HDTV som standard sendingsformat her i Norge på en liten stund enda (dog, jeg tror ikke vi må vente helt til 2010 =P ). HDTV materiale får du dog fra nettet og sikkert snart fra blueray leie/kjøpe filmer. Dessutne er det jo fint å ha en TV som faktisk støtter den standarden som kommer før eller siden. vanlig TV blir aldri helt det samme når du først har sett HDTV =)

 

EDIT2: Og selvfølgelig, både XboX360 og PS3 kommer jo med full HDTV-støtte. Om du spilelr mye konsollspill, så er det jo nesten verdt det i seg selv =)

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Selv vanlig xbox har HDTV men kun den laveste og seff med rette kabler..

Canal digital begynner med HDTV sendinger allerede nå i høst, så det er ikke langt unna..

Koblet Thomson scenium plasma HDTV som monitor til en kamerat sin pc som jeg bygde nylig, funket fint det, Når jeg bare får fikset så den blir i wide så blir den nok bedre..

Lenke til kommentar

HDTV er de nye tv signalene som levere en høyere bilde kvalitet, europa får vel 720P og 1080P som da er signal gruppene som den blir levert i. 1080P er det Samme som 1280x1080 i oppløsning.

 

Allså mange TV kanaler levere HDTV bilder nå i dag, har selv en 42LCD tv med HDTV, bildet er extremt bra å utrolig klart bilde.

Lenke til kommentar

Jeg er i USA ganske ofte, og HDTV formatet er helt utrolig bra. Du må selvsagt ha signalene, men i USA er dette veldig godt utbredt. Når de sender storfilmene på HBO med HDTV er det høyere oppløsning enn du har på DVD plater, så kvaliteten i bildene er faktisk ganske mye bedre enn DVD vi har her i Norge. Det man også må tenke på er at det første vi mest sannsynlig ser her i Norge av HDTV signaler vil komme fra X360, PS3 og filmer på Blue-ray og HD-DVD. Dette er like rundt hjørnet, alle sammen. Så man trenger ikke å vente i 5-6 år før man får nytte av skjermene som støtter HDTV. Selve TV programmer i HDTV tar nok lang tid før vi får, men filmer og spill kommer iløpet av ett år. Og gled dere til kvaliteten.

 

Vil anbefale og kjøpe skjermer det står HDTV Ready på, da dette er en standard man har satt i Europa på skjermer for oppløsninger, så man vet hva man får for å si det sånn. Kvaliteten på skjermene kan jo variere stort, men man vet iallefall at den holder seg innen for en ramme, og det kan være greit og vite når man handler.

 

-Heiper-

Lenke til kommentar
HDTV er de nye tv signalene som levere en høyere bilde kvalitet, europa får vel 720P og 1080P som da er signal gruppene som den blir levert i. 1080P er det Samme som 1280x1080 i oppløsning.

 

Allså mange TV kanaler levere HDTV bilder nå i dag, har selv en 42LCD tv med HDTV, bildet er extremt bra å utrolig klart bilde.

Trodde 1080p var 1920*1080 uten at jeg er bombesikker.

Lenke til kommentar

Skal visst komme nye sorter skjermer neste år har jeg hørt, med bedre oppløsning og som er billigere å produsere..

Disse blir basert på karbon nanorør en teknologi allerede brukt inne romfart.

Faktisk delvis basert på norsk teknologi.

Kan være de er her allerede men da blir de masseprodusert..

Så folk som kjøper nå får utdatert skjermene allerede innen et år :!:

pluss skjermene som er HDTV ready nå er det som oftest bare såvidt, pga det er litt for lett å snike seg inn under den godkjenningen, derfor skal det visst også komme ny standard..

Og til de som har skrevet over her "Det man også må tenke på er at det første vi mest sannsynlig ser her i Norge av HDTV signaler vil komme fra X360, PS3 og filmer på Blue-ray og HD-DVD."

Dette er feil siden xbox (ikke 360 men vanlig som er her NÅ) har hdtv mulighet (480).. Og canal digital begynner allerede i høst... Dette har jeg allerede skrevet inn men alle som legger inn innlegg leser visst ikke alt som står lenger oppe..

Det er nok heller den store oppløsningen vi må vente på..

Karbon nanorør skjerm

karbonbasert OLED

Det er mye info om dette på nettet og leste om dette allerede ifjor..

 

EDIT: Sitter og ser på menyer på xboxen min nå, i Avalaunch er det faktisk mulighet for å slå på: 480P, 720P og 1080i...

Hvor disse oppløsningene virker utenom i selve menyen vet jeg ikke men noen spill har mulighet for 480P..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...