Gå til innhold

LCD vs. HDTV


zarz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1080P skal ihverfall ikke komme på tv sendinger i norge neste årene, blir nok høyest 720..

Men kjekt å ha til annet utstyr (pc, spillemaskiner osv..)

Ærlig talt så hadde jeg heller kjøpt en bra projektor når som helst, med bra hdtv oppløsning (1024 x 768/720p), bedre pris, bra bilde, og det stoooore plusset er at de har mye lenger levetid pga lampene kan byttes når de er slitt... Et lcd eller plasma er søppel når det er slitt ut...

Og seff, projektor har store bilder om man vil :p

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

tja si det du.

 

For å være helt ærlig vet jeg ikke hva som kommer til å skje. Selv tror jeg at våre tv sendinger kommer i 720p.

 

Men det er umulig å spå fremtiden. Jeg skal ihvertfall ikke gjøre det.

 

For å være helt ærlig snakker alle om HDTV, som om det var den nye folkesporten.

 

For å se en HD film må man enten ha

 

1) D-VHS som kanskje maks 20 personer i Norge har kjøpt

2) Satelitt

3) HTPC

 

 

Filmbransjen har ennå ikke bestemt seg for hvilket format HD skal komme ut på og derfor tror jeg det er lenge igjen før vi ser dette i butikkene her på berget.

 

Vet at NRK skal komme med non prøvesendinger av hd i 2006, men vi får se. NRK sender fortsatt 99% av materialet sitt i 4:3 ennå mer en 60% av folk sitter på en widescreen

Lenke til kommentar
Dette er feil siden xbox (ikke 360 men vanlig som er her NÅ) har hdtv mulighet (480)..

Jeg skal ikke pårope meg som ekspert på feltet, siden jeg ikke faktisk har brukt 480p output fra XboX eller PS2 selv, men det sier jo seg selv at dette ikke er skikkelig HD. 480pixler er jo ikke noe bedre oppløsning enn det som er vanlig nå. Eneste forskjellen er at du kan få littegrann bedre bilde ved å kjøre progressiv scan.

 

Å kalle det for HDTV er bare tullete hype som ikke har noe med skikkelig HDTV å gjøre (720p og oppover). 480p (EDTV) er fremdeles veldig mye bedre enn vanlig, spesielt på store skjermer, men det er fremdeles ikke HD.

 

-Stigma

 

Som sagt. Dette er bare det jeg har lest meg til på området. Arrester meg gjerne dersom jeg har skrevet noe feil.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Uansett så kommer jeg til å vente å se.. Er rett det at selv produsenter har ikke bestemt seg, tv selskaper har ikke bestemt seg, ingen har bestemt seg, blir nok en beta vhs krig igjen..

"ill ride out the storm" og ser hva som kommer... Bedre enn å kaste bort pengene på noe som er utdatert eller rett og slett feil standard om kort tid...

HDTV "Hype" er nok det rette ordet ja :!:

Men med 480 kommer også HDTV ready i faresonen for et tv trenger faktisk bare det for å få foten inn og stemple seg "HDTV ready" :!:

Blir nok tryggere når de er klare med den nye standarden..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

kan man vente vil prisene synke betraktelig.

 

Det beste kjøpet er:

 

hvis man ikke har tv: en drit billig gammel en som varer i et år til.

Vil man ikke kjøpe brukt har leftdal tilbud på en 32" til 4k som duger mer enn nok.

 

 

Deretter legger du pengene dine i en projektor for filmbruk .D

En Sony HS-50 gjør nytten sin. Man kan også kjøpe en Bena pe 7800 som gjør nytta si (dog støyer denne noe, men man kan leve med det noen år)

Lenke til kommentar

i følge http://www.norgestelevisjon.no/ så skal alle i norge ha tilgang på digital tv innen utgangen av 2009, og at analoge sendingar vil bli slutt mellom 2007-2010..

 

Har eg forstått det riktig viss ein HDTVready lcd kan ta inn digitale sendingar, mens ein vanlig lcd må ha ein ekstra boks i tillegg for å få inn bilde? Den microchippen som skal til for at alle tv-ar kan ta inn digitalt istaden for analogt kostar sikkert ikkje meir enn 100 kr og kunne fint vore planta inn i dei tv-ane som blir laga no.

Lenke til kommentar
Har eg forstått det riktig viss ein HDTVready lcd kan ta inn digitale sendingar, mens ein vanlig lcd må ha ein ekstra boks i tillegg for å få inn bilde? Den microchippen som skal til for at alle tv-ar kan ta inn digitalt istaden for analogt kostar sikkert ikkje meir enn 100 kr og kunne fint vore planta inn i dei tv-ane som blir laga no.

god idé - jeg ser for meg at muttern skrur opp tvene i huset og skifter ut analoge chipper med digitale! :thumbup:

 

siden norge er befolket av åndsgiganter så burde ikke dette by på noen problemer i det hele tatt.

Lenke til kommentar

var ikkje slik eg meinte det då tjukken. Eg tenkte meir i retning av at ein tv skal vare i mange år, og sidan det ebrre er eit par år til vi går over til digitalt tv, så burde tv-ane som vart produsert/solgt allereie no hatt støtte for det der. Det kostar vel sikkert meir enn 100 kr også, men detvar heller ikkje poenget. Har ein fleire tv-ar i huset, så må ein ha ein slik boks til kvar og då blir det dyrt

Lenke til kommentar

Problemet er vel at de ikke har bestemt seg for standarder ennaa, samt at om folk har valget

a) 32" analog uten hdtv dekoder 2999,-

b) 32" analog med hdtv dekoder 3199,- (samt ingen garanti for at den vil funke)

saa ender alle opp med den som er 200,- billigere. Tror desverre 100,- er optimistisk. Om du tar USA som eksempel saa har dem ingen problemer med aa selge HDTV mottaker bokser for ekstern antenne til 1500,- og paa den andre sida saa leverer kabelselskapene der allerede dekodere til sine kunder. Lite innebygde kabeltunere i TV'er der, saa problemet er litt annerledes.

 

Edit:

 

En annen mulighet er at kabelselskapene sender en vanlig analog utgave konvertert fra HD/digitale kanaler i tillegg til de digitale sendinger. Saavidt jeg vet gjelder overgangen kun luftsendinger. Kabel-leverandoerene staar fritt til aa bruke baandbredda paa kablene sine slik de selv vil. Opp til kanal X, analoge signaler, over digitale som krever digital mottaker boks.

 

HDTVReady betyr enkelt nok at TV'en har innganger for HD signaler i form av komponent, dvi eller annet fra en ekstern boks.

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...