Gå til innhold

Hva skjer når cpu er brent?


Anbefalte innlegg

Fikk en fortvilet telefon i går av en kammerat som hadde byttet hk.

Han sa at når han restarta maskinen etter 2 min så kom han rett inn i bios. Der stod cpu tempen på 90 (!) grader. Jeg kjørte ditt i hu og hast. Da han skulle restarte den etter at jeg kom så var bare skjermen helt svart.

 

Så nå har han bestillt ny cpu.

 

Men blir det svart skjerm når han starter og cpuen er brent. Eller har skjermkortet gått også?

 

Takker for alle svar.

 

(ps. Det var en Athlon xp 2000+)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
90 grader hørtes farlig mye ut..

Hehe neida 90 grader er faktisk ikke så farlig som det høres ut. Jeg megselv kjører 75C under load.

 

En cpu skal tåle 90 grader. Kanskje ikke i lengere tid, men i noen minuter i hverfall. Så da er det ett eller annet som er defekt hvis skjermen er svart. Trenger nødvendigvis ikke være CPU. Prøvd CPUen i en annen maskin? Kan være lurt å teste hvis du har mulighet. Eller skjermkort. Det kan ta tid å finne feilen hvis ikke den CPUen du får snart funker. Du får helst håpe at det er CPUen siden du tross alt har bestilt ny.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
90 grader hørtes farlig mye ut..

Hehe neida 90 grader er faktisk ikke så farlig som det høres ut. Jeg megselv kjører 75C under load.

 

En cpu skal tåle 90 grader. Kanskje ikke i lengere tid, men i noen minuter i hverfall. Så da er det ett eller annet som er defekt hvis skjermen er svart. Trenger nødvendigvis ikke være CPU. Prøvd CPUen i en annen maskin? Kan være lurt å teste hvis du har mulighet. Eller skjermkort. Det kan ta tid å finne feilen hvis ikke den CPUen du får snart funker. Du får helst håpe at det er CPUen siden du tross alt har bestilt ny.

 

Lykke til!

Load på max 50 grader jeg.. Og da er det hardkjøring.. Og vifter min, altså. kun luftkjøling :wee:

Lenke til kommentar

je brente min cpu litt uflaks der! hadde satt på vifta men den pleier og henge seg opp! etter noen minutter begynte det og lukte brent skulle bare åpne side døra, og der sa det bare boom, de var ram,hk og cpu min ødelagt!, hvordan jeg så det var på rammen: gull tenne var brent, da er den såklart ødelagt! hk: den ville ikke funke uansett etter vis cpu har brent seg!

cpu: den kom røyk av den :p lukta ikke så særlig godt nei! men skjermkorte gikk ikke! se på gulltenne på den også! vis den er brent så er det et nytt grafikkkort uansett! det værste og gjøre er og levere inn hk,skjermkort,ram og cpu for teste! jeg gjorde det på gamle pcen min, der var det noe med rammen! jeg vettu dagen etter det hadde rykki, kom inn på digitalinpuls gikk der i steden for datakjeden, datakjeden er mye opptatt) der skulle dem ha 450 kr, etter dem hadde testa den! dette ga dem ingen info om før jeg leverte korte kun at det ville ikke ta lang tid! jeg betalte ellers hadde jeg blitt ute stengt fra alle IT-butikkene!

Lenke til kommentar
dagen etter det hadde rykki, kom inn på digitalinpuls gikk der i steden for datakjeden, datakjeden er mye opptatt) der skulle dem ha 450 kr, etter dem hadde testa den! dette ga dem ingen info om før jeg leverte korte kun at det ville ikke ta lang tid! jeg betalte ellers hadde jeg blitt ute stengt fra alle IT-butikkene!

Ikke rart Digitalimpuls skal ha 450 kroner for å teste noe du har kjøpt på Datakjeden. Du kan ikke forvente at hvilken som helst butikk står på pinne for å gjøre noe som tar såpass med tid gratis for deg når du ikke har kjøpt det i den butikken.

 

Du hadde nok ikke blitt stengt ute fra alle IT-butikkene om du ikke hadde betalt (tror du alle IT butikkene har samme eier, og har en slags hemmelig liste med bilder over kunder de ikke skal slippe inn i butikken? "Nei, han ser jeg på svartelisten... lås døren, han slipper ikke inn her"). Det du imidlertid hadde risikert var at du ikke fikk tilbake det du leverte til test.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...