Gå til innhold

Den Store Poker Tråden.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp deg heller en bok som har fått litt annerkjennelse. Har få gode erfaringer med "For Dummies"-bøker selv.

 

Harrington on Hold'em (som kommer på norsk snart) av Dan Harrington

Super system og Super System 2 av Doyle Brunson

The Theory of Poker av David Sklansky

 

er alle gode bøker, og regnes for å være de "beste" bøkene. De er fortsatt ikke nybegynnerbøker, dog, og har du liten eller ingen kunnskap om Texas Hold'em fra før av, kan "Poker for Alle" av Janne Helen Overå være et bedre valg.

Lenke til kommentar

Da var jeg ute av FreeMillion Tournament på Paradise Poker.

Endte på 294. plass av 3609 spillere :)

 

For inntil noen måneder siden hadde jeg bare såvidt spilt poker ved et par annledninger... og det er år siden. Og sikkert ikke mer enn 30 minutter sammenlagt.

Begynte å spille Texas Hold'em på ParadisePoker.net for noen måneder siden etter å ha sett noen prog om det på tv... Har blitt 10-15 timer tilsammen tenker jeg.

 

Kveldens spill gikk jevnt og bra oppover. Gjennomsnittlig plassering var vel ca 1/3 del ned på lista.

Det snudde da jeg hadde 12000 chips igjen (var oppe i 18800).

Alle kortene på bordet og siste sjanse til å plassere chips. På bordet lå det 4 spar og et av kortene jeg hadde på hånden var spar J... og motspilleren min går All-inn... = ca 5000.... hmm... tenke... Han har garantert spar..... Har han høyere enn spar J ? ... A eller Q ?.... Kongen ligger på bordet... hmm... hva er den laveste sparen jeg ville gått inn med hvis jeg var han?... 5, 6, 7 ?... folk her går jo uansett all-inn for ingenting.... kanskje en pen bløff... OK.... jeg.... syner.... Og han har spar A :(

Så fra å ligge blandt de 3 beste på bordet mitt ligger jeg blandt de 3 siste... og det går nedover og nedover.

 

Har aldri helt skjønt hvorfor mange MÅ gå all-inn når chipsen begynner å minke, men skjønner det fort nå. Jeg må jo gå all-inn og vinne to ganger på rad for å komme opp på et rimelig nivå igjen... Går da all-inn med 5-5 på hånden og, ja... det var det... :no:

 

Men uansett... veeeldig fornøyd med plasseringen. Bedre enn jeg torde håpe. Var jo ikke engang sikker på rangeringen av hendene.. er straight bedre enn flush... eller... osv... Det løste jeg ved å lage et pokerbakgrunnsbilde på desktopen med hendene rangert i stigendes rekkefølge :)

Lenke til kommentar

Jeg fant en texas hold'em treningskortstokk på ebay.

Spillet mitt har tatt seg kraftig opp etter at jeg lærte hva slags hender det er verdt å satse på. Tommelfingerregelen sier at du bør folde på hender som har en statistisk vinnersjanse på under 10% før floppen. Og disse kortene har vist meg hvilke hender jeg bør gå videre med. Jeg testa dem ut og det stemte forbausende ofte.

 

For meg virker det som at første trinn i å bli en bedre pokerspiller er å kaste deg oftere.

Lenke til kommentar
Da var jeg ute av FreeMillion Tournament på Paradise Poker.

Endte på 294. plass av 3609 spillere  :)

 

For inntil noen måneder siden hadde jeg bare såvidt spilt poker ved et par annledninger... og det er år siden. Og sikkert ikke mer enn 30 minutter sammenlagt.

Begynte å spille Texas Hold'em på ParadisePoker.net for noen måneder siden etter å ha sett noen prog om det på tv...  Har blitt 10-15 timer tilsammen tenker jeg.

 

Kveldens spill gikk jevnt og bra oppover. Gjennomsnittlig plassering var vel ca 1/3 del ned på lista.

Det snudde da jeg hadde 12000 chips igjen (var oppe i 18800).

Alle kortene på bordet og siste sjanse til å plassere chips. På bordet lå det 4 spar og et av kortene jeg hadde på hånden var spar J... og motspilleren min går All-inn... = ca 5000.... hmm... tenke... Han har garantert spar..... Har han høyere enn spar J ? ... A eller Q ?.... Kongen ligger på bordet... hmm... hva er den laveste sparen jeg ville gått inn med hvis jeg var han?... 5, 6, 7 ?... folk her går jo uansett all-inn for ingenting.... kanskje en pen bløff... OK.... jeg.... syner.... Og han har spar A  :(

Så fra å ligge blandt de 3 beste på bordet mitt ligger jeg blandt de 3 siste... og det går nedover og nedover.

 

Har aldri helt skjønt hvorfor mange MÅ gå all-inn når chipsen begynner å minke, men skjønner det fort nå. Jeg må jo gå all-inn og vinne to ganger på rad for å komme opp på et rimelig nivå igjen... Går da all-inn med 5-5 på hånden og, ja... det var det...  :no:

 

Men uansett... veeeldig fornøyd med plasseringen. Bedre enn jeg torde håpe. Var jo ikke engang sikker på rangeringen av hendene.. er straight bedre enn flush... eller... osv... Det løste jeg ved å lage et pokerbakgrunnsbilde på desktopen med hendene rangert i stigendes rekkefølge :)

5633995[/snapback]

 

Det var vel en qualifier til Million Dollar Freerollen, og ikke selve freerollen? Hvis det er tilfelle var det vel ikke allverden.

Lenke til kommentar
Det var vel en qualifier til Million Dollar Freerollen, og ikke selve freerollen? Hvis det er tilfelle var det vel ikke allverden.

5634317[/snapback]

En av mange kvalifiseringsrunder, ja.

Plasseringen er ikke imponerendes, men jeg synes jeg kom ganske langt etter kun å ha spillt Hold'em et par måneder.

 

Lærte mye på de 2 og en halv timene det varte. Viktigeste at det var flere av hendene jeg kunne satset mye mer på :)

Lenke til kommentar
Jeg fant en texas hold'em treningskortstokk på ebay.

Spillet mitt har tatt seg kraftig opp etter at jeg lærte hva slags hender det er verdt å satse på. Tommelfingerregelen sier at du bør folde på hender som har en statistisk vinnersjanse på under 10% før floppen. Og disse kortene har vist meg hvilke hender jeg bør gå videre med. Jeg testa dem ut og det stemte forbausende ofte.

 

For meg virker det som at første trinn i å bli en bedre pokerspiller er å kaste deg oftere.

5634143[/snapback]

Du vet ikke hva de andre har på hånden da, sjelden du har mindre en 10% sjansje til å vinne også...

Lenke til kommentar
Dog, antall spillere behøver ikke å bety så veldig mye så lenge det er billig å syne. Du bør bare ikke ha problemer med å kaste marginale hender. Er floppen ess-høy, og du sitter med A2, bør du ikke ha problemer med å kaste hvis en går all-in.

5638787[/snapback]

 

Sant. Men poenget mitt er at det er flere aspekter enn KUN håndens "verdi" isolert som må tas med i betrakningen når du skal bestemme om du skal spille eller ei

Lenke til kommentar

10 kort er borte i hole cards, 1 svies og 3 forsvinner på flop. 52 - 14 = 38 Du vet at 4 kløver er ute av stokken. Dermed er det 9 kløver igjen.

 

I implied odds bør du derfor ha 23% sjanse til å få en kløver. Det er altså i beste tilfelle.

 

(9/38)

Noe jeg har oversett?

Endret av Loeve
Lenke til kommentar
10 kort er borte i hole cards, 1 svies og 3 forsvinner på flop. 52 - 14 = 38 Du vet at 4 kløver er ute av stokken. Dermed er det 9 kløver igjen.

 

I implied odds bør du derfor ha 23% sjanse til å få en kløver. Det er altså i beste tilfelle.

 

(9/38)

Noe jeg har oversett?

5639201[/snapback]

 

Hm... hvis man skal si at sannsynligheten for å få en kløver på turn er (9/38) så antar man vel at det faktisk ER 9 kløver blant de 38 kortene som ligger i stokken (noe man ikke kan anta). Det blir vel noe mer komplisert tror jeg... Men sånn roughly vil jeg vel anta at sannsynligheten for at han får flush (enten på turn eller river) er noe under 50%. Du har litt under 25% sjanse hver gang. Mulig jeg surra litt med det første resonementet men... Isåfall: Det er seint, og jeg er trøtt :p

Lenke til kommentar
Jeg fant en texas hold'em treningskortstokk på ebay.

Spillet mitt har tatt seg kraftig opp etter at jeg lærte hva slags hender det er verdt å satse på. Tommelfingerregelen sier at du bør folde på hender som har en statistisk vinnersjanse på under 10% før floppen. Og disse kortene har vist meg hvilke hender jeg bør gå videre med. Jeg testa dem ut og det stemte forbausende ofte.

 

For meg virker det som at første trinn i å bli en bedre pokerspiller er å kaste deg oftere.

5634143[/snapback]

Du vet ikke hva de andre har på hånden da, sjelden du har mindre en 10% sjansje til å vinne også...

5635998[/snapback]

 

Det er jo kun snakk om sjanse til å vinne FØR floppen. prosenten på disse kortene viser hvor sterk hånda di er i forhold til de andre kombinasjonene folk kan ha. Og den lærer deg hvilke kombinasjoner du rett og slett ikke bør satse på. Dette hjelper GARANTERT, men hvor mye kan diskuteres. Jeg spilte med en kompis og 9 av 10 ganger høyna jeg og folda da jeg burde.

 

Du vil aldri få vite hva de andre har, men det gir deg et bilde av om hånda di er verdt å se med.

Lenke til kommentar
10 kort er borte i hole cards, 1 svies og 3 forsvinner på flop. 52 - 14 = 38 Du vet at 4 kløver er ute av stokken. Dermed er det 9 kløver igjen.

 

I implied odds bør du derfor ha 23% sjanse til å få en kløver. Det er altså i beste tilfelle.

 

(9/38)

Noe jeg har oversett?

5639201[/snapback]

 

Hm... hvis man skal si at sannsynligheten for å få en kløver på turn er (9/38) så antar man vel at det faktisk ER 9 kløver blant de 38 kortene som ligger i stokken (noe man ikke kan anta). Det blir vel noe mer komplisert tror jeg... Men sånn roughly vil jeg vel anta at sannsynligheten for at han får flush (enten på turn eller river) er noe under 50%. Du har litt under 25% sjanse hver gang. Mulig jeg surra litt med det første resonementet men... Isåfall: Det er seint, og jeg er trøtt :p

5639316[/snapback]

 

Du er inne på det.

Du har sett 5 kort. De to du har på hånd, og de tre i bordet.

52-5 = 47

De 9 kløverne befinner seg blandt de 47 kortene.

Dvs at du har 9/47 = 19,1% sjanse for å treffe flushen på turn-kortet.

Hvis du ikke treffer på turn, har du 9/46 = 19,6% sjanse for å treffe på river.

Totalt har du da 38,7% sjanse for å treffe flush på turn eller river.

I turneringer der du sitter på bord med mange "maniac" spillere, kan de fort bli dyrt å chase en flush. Jeg foretrekker å kaste meg i en slik situasjon, men sitter jeg på et passivt bord er jeg med.

Grovt sett kan du si at hvis bettet du må calle for å se turn-kortet er mindre enn 1/3 av potten, så gjør du et riktig spill ved å calle. Det du må tenke på er hva du har planlagt å gjøre hvis du ikke treffer på turn. Da må du få odds på bedre enn 5:1 for å gjøre en riktig call før river.

Som sagt kan det bli fryktelig dyrt i en turnering. I lengden står du deg på å satse på hender som er komplett på flopp, eventuelt gode hender med et potensial for forbedring (f.eks. at du sitter med middel par med en god kicker og drag mot flush eller straight).

Lenke til kommentar

Du er inne på det.

Du har sett 5 kort. De to du har på hånd, og de tre i bordet.

52-5 = 47

De 9 kløverne befinner seg blandt de 47 kortene.

Dvs at du har 9/47 = 19,1% sjanse for å treffe flushen på turn-kortet.

Hvis du ikke treffer på turn, har du 9/46 = 19,6% sjanse for å treffe på river.

Totalt har du da 38,7% sjanse for å treffe flush på turn eller river.

I turneringer der du sitter på bord med mange "maniac" spillere, kan de fort bli dyrt å chase en flush. Jeg foretrekker å kaste meg i en slik situasjon, men sitter jeg på et passivt bord er jeg med.

Grovt sett kan du si at hvis bettet du må calle for å se turn-kortet er mindre enn 1/3 av potten, så gjør du et riktig spill ved å calle. Det du må tenke på er hva du har planlagt å gjøre hvis du ikke treffer på turn. Da må du få odds på bedre enn 5:1 for å gjøre en riktig call før river.

Som sagt kan det bli fryktelig dyrt i en turnering. I lengden står du deg på å satse på hender som er komplett på flopp, eventuelt gode hender med et potensial for forbedring (f.eks. at du sitter med middel par med en god kicker og drag mot flush eller straight).

5640017[/snapback]

 

Blir det ikke enda litt mer avansert siden du må ta i betraktning det tilfellet der BÅDE turn og river er kløver? Når du beregner de 19,6 prosentene så forutsetter du jo at det første kortet _ikke_ ble kløver... Mulig jeg bommer igjen men. Det var bare en tanke

Lenke til kommentar

Hvis det blir kløver på turn har du allerede oppnådd flush, og river blir derfor uten betydning for deg.

Uten betydning var kanskje å ta litt hardt i, men den casen har ikke betydning for vårt regnestykke i alle fall.

Med fire kløver i bordet, bør du enten sitte med A'en på hånd, eller konge på hånd med A'en i bordet. Farlig å bette hardt med to lave kløver på hånd og fire kløver i bordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...