Gå til innhold

Norge - Et kjedelig land?


Anbefalte innlegg

Vel, tilbake fra Danmark og må bare stille spørsmålet: Hva er det som gjør at vi her i Norge kan tilby så lite og rett og slett bli knust av danskene når det kommer til turistilbud og attraksjoner. Ikke kun rettet mot turister men også befolkningen ellers.

 

Var i Århus, det var en fin by med en flott park. Korte kjøreturer bragte deg til Kattegatcenteret som var et senter fult av haier. Eller man kunne dra til Randers og besøke Asia, Sør Amerika eller Afrika i svære "domer" hvor slanger, apekatter, flaggermus og annet romstrett fritt rund som om man var i en regnskog. Så kan man også dra til Skandinavisk dyrepark som matcher vår egen Kristiand Sand dyrepark når det kommer til dyr, men her har man også en skokk med bjørner. Så har man jo også Legoland, klassikeren, og løveparken, hvor man kjører inne blant flere løver. Og så Djurs lekepark, som er en favoritt for ungene.

 

Alt dette og mer i et lite land som Danmark. Det er en fryd å reise rundt, altid noe å finne på. Man kan således også kjøpe en pils eller to uten å tømme lommeboken og spisestedene tilbyr mat vi bare kan drømme om og LANGT større porsjoner.

 

Nå er jeg tilbake i Bergen. Hva har vi? Akvariet, som er unnagjort på et par timer? Ellers i landet har vi jo kun tusenfryd og Dyreparken som jeg kommer på, og da må man reise langt.

 

Har vi virkelig sovnet helt her i landet? Er vi blitt så eplekjekke av vår fine naturattraksjoner at vi glemmer alt annet? Det er flott med fine fjorder og fjell, men ærlig talt, det blir temmelig svakt i lengden at vi ikke kan komme opp med noe mer enn det naturen gir oss. Bør vi ikke skjepre oss og finne noe gøyalt å tilby?

 

Noen synspunkter?

 

Og ja, det er dejlig å være norsk i Danmark :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vi blitt så eplekjekke av vår fine naturattraksjoner at vi glemmer alt annet? Det er flott med fine fjorder og fjell, men ærlig talt, det blir temmelig svakt i lengden at vi ikke kan komme opp med noe mer enn det naturen gir oss. Bør vi ikke skjepre oss og finne noe gøyalt å tilby?

Vi har jo regnet da, Dotten. Vi har jo regnet! :!:

 

Jeg har ikke noe godt svar. Det er klart at man alltid kunne ønske seg mer. Men da ble de ikke så spennende å reise til Danmark...?

 

Men det har vært en diskusjon om dette i BT i det siste. De fleste eksperter synes å mene at Bergen tjener mer på å spille på det unike enn på å bli ennå en "theme park". Mer akvarium for å si det sånn.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Men hvorfor er det slikt at næringslivet ikke invsterer mer i parker som f.eks. Dyreparken? Her i Bergen er det jo noen hundre tusen mennesker og det kommer jo en del turister. Er det virkelig så dødfødt å tilby noe spennendes? Er vi nordmenn så tørre og kjedelige at vi er nødt til å ta et fly for å finne på noe underholdendes. For det er jo en enorm forskjell å dra til Danmark. Men de tjener kanskje godt på å ha Tyskland som nærmeste nabo, fikk inntrykk av at det kom en del tyskere der, selv om jeg personlig ikke traff på en eneste en.

 

Det virker som om man der nede tør satse mer, kanskje man til og med er avhengig av det. Vi har jo oljen vår, noe som kanskje får oss til å ta ting mer for gitt og ikke ta initiativ.

 

For sant skal sies, utlandet blir langt gøyere av å bo i Norge. På godt og ondt ;)

Lenke til kommentar
Vi er vel verdensmestere i klaging, sutring og surmuling ihvertfall, noe du gir et stjerneeksempel på her. Det er kanskje en løsning å flytte til Danmark da?

Jeg ventet faktis et slikt usaklig innlegg ganske fort når jeg skrev innlegget mitt, så gratulerer til deg. :roll:

 

Jeg elsker dette landet her og har det flott jeg, men det forhindrer meg ikke i å ta en diskusjon rundt ting som kanskje kunne gjøres bedre.

 

Så gjerne delta i diskusjonen om du har noe konstruktivt og saklig å komme med ;)

 

Og nei, å flytte til Danmark ville ikke vært aktuelt. Har barn og det er viktig at de kan være nær familie, i tillegg har jeg drømmejobben min i det norske forsvaret, de ser ikke blidt på at ansatte bor i andre land :whistle:

 

Men når jeg blir pensjonist drar jeg nok sørover, da spesielt med tanke på at det er bedre for helsen ;)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Hadde du bodd i danmark så hadde du sikkert klaget over mulighetene du har der. Dessuten, når det er vinter, hvor mange danske kommer ikke over til norge da for å få litt ski på beina? Vi har masse å by på, men vi tenker bare ikke på det for det har vært der hele tida. En som kommer til bergen syns sikkert akvariet er kjempe stilig. Syns hvertfall jeg da jeg var der sist. Tusenfryd er kanskje ikke noe spennende men det er jo forde jeg har vært der nok av ganger.

 

Og vi har masse natur, men de fleste nordmen blir bare mindre og mindre frilufts mennesker. Å gå en tur er kanksje ikke no gøy, men når man skal overnatte i skogen en ukes tid og skaffe sin egen mat og lage bål (ikke noe whitesprit tull) så føler man villmarka.. Det er mer spennende enn å traske rundt i "sør-amerikanske villmarks domer" i danmark ville jeg sagt.

 

Vi har masse muligheter, se deg rundt.

Lenke til kommentar
Innlegget er overhodet ikke usaklig. Du prøver å latterliggjøre det med et slikt innlegg, er det noen som er usaklig, er det i alle tilfeller du.

 

Byr meg imot med noen videre diskusjon.

Prøver overhodet ikke å latterligjøre, du går på person og vil intet annet enn å avfeie hele diskusjonen. Om du ikke føler det er noe å diskutere så er det heller bare å la vær å diskutere.

 

Er ikke vits i å kjekle, la oss heller diskutere saklig og ta for oss problemstillinger og temaer som reises. Annet kan taes på privaten, det er ikke noe poeng i å drive med slikt på forumet for det er uinteressant for brukerene.

 

Så da er det sagt og vi to kan om du ønsker det ta diksusjonen som går på person videre privat, og her holde oss til sak.

 

Vi har masse muligheter, se deg rundt.

 

Mulgiheter ja, der er nøkkelordet. Du nevner mye attraksjoner som naturen gir oss mulgiheten til å tilby, men jeg snakker her om alle andre muligheter vi ikke benytter oss av. Danmark er flat som en pannekake og naturen er kjedelig, så det er kanskje en grunn for at de har satset og tilbyr en mengde annet som vi ikke klarer.

 

Hvorfor skal vi bruke vår flotte natur som unnskyldning til å ikke tilby annet?

Lenke til kommentar

En tanke som slo meg, er at vi i Norge er få innbyggere spredt utover et stort geografisk område. I Danmark har de jo et mye mindre areal å fordele sine innbyggere på. Da vil jeg tro det er lettere å starte opp div parker ol. Men er helt enig i det du sier, Norge er ganske så kjedelig når det kommer til opplevelsesparker med mer. Dessuten er det dyrt i Norge, men det er jo ikke akkurat noe nytt.

Lenke til kommentar
En tanke som slo meg, er at vi i Norge er få innbyggere spredt utover et stort geografisk område. I Danmark har de jo et mye mindre areal å fordele sine innbyggere på. Da vil jeg tro det er lettere å starte opp div parker ol. Men er helt enig i det du sier, Norge er ganske så kjedelig når det kommer til opplevelsesparker med mer. Dessuten er det dyrt i Norge, men det er jo ikke akkurat noe nytt.

Det geografiske og det lave folketallet er nok et stort hinder ja. Dyeparken i Kristiansand slet vel lenge om jeg husker rett og ble vel reddet av en pirat ;)

Lenke til kommentar
Så har man jo også Legoland, klassikeren, og løveparken, hvor man kjører inne blant flere løver. Og så Djurs lekepark, som er en favoritt for ungene.

Been there, done that :tease:

Man kan således også kjøpe en pils eller to uten å tømme lommeboken og spisestedene tilbyr mat vi bare kan drømme om og LANGT større porsjoner.

Der er jeg helt enig med deg, både mat og spesielt drikke er altfor dyrt i Norge. Jeg drikker f.eks aldri vin ute på restaurant her til lands - syns rett og slett ikke det er verdt pengene.

Har vi virkelig sovnet helt her i landet? Er vi blitt så eplekjekke av vår fine naturattraksjoner at vi glemmer alt annet? Det er flott med fine fjorder og fjell, men ærlig talt, det blir temmelig svakt i lengden at vi ikke kan komme opp med noe mer enn det naturen gir oss. Bør vi ikke skjepre oss og finne noe gøyalt å tilby?

Den flotte og varierte norske naturen vil nok alltid være vår viktigste "attraksjon". Og naturen banker forøvrig fornøyelsesparker og zoologiske hager langt ned i støvlene. Klart det er gøy med slike attraksjoner også, men holdbarheten er så uendelig mye dårligere. I naturen kan man komme tilbake igjen og igjen, og få stadig nye opplevelser, mens det er begrenset hvor mange ganger man gidder å besøke Legoland, Disneyworld, Eiffeltårnet, Empire State Building og andre landemerker rundt omkring i verden. Kort og godt, den norske naturen får turister til å komme tilbake år etter år, selv på tross av at landet er i dyreste laget.

Og ja, det er dejlig å være norsk i Danmark :cool:

Det er alltid digg å være på ferie unntatt om man havner midt oppi en tsunami eller terrorbombe. Men det er nok mye psykologisk, ferie er for de fleste et avbrekk for skole/jobb og annet hverdagslig slit. Og man opplever andre spennende kulturer uten at det nødvendigvis er noe bedre å bo der enn i Norge. Det er jo normalt spennende å være i et nytt land i noen uker, men du må spørre deg selv om du faktisk ville bosatt deg permanent i dette landet. Ville det fortsatt være så mye mer spennende enn Norge?

 

Ofte undervurderer man også hvor vakkert sitt eget land er, rett og slett fordi mange er så mye mer interessert i å reise til utlandet. Selv har jeg vært adskillig mer på ferie i utlandet enn rundt omkring i Norge. Mens når turister kommer, skal de oppleve "alt" på et par uker og får derfor en mer spennende og intens opplevelse, mens landets innbyggere har et mer avslappet forhold.

 

En god illustrasjon: Jeg var nylig på ferie selv og møtte et par amerikanere fra New York. Jeg fortalte da at jeg selv hadde vært på ferie i N.Y. og diverse typiske turistattraksjoner jeg hadde besøkt, f.eks Empire State Bld. Den ene av amerikanerne fortalte da at han først nylig hadde besøkt denne verdenskjente bygningen, da sammen med ungen sin. Mens for turister er jo dette noe av det første man besøker.

Lenke til kommentar
Der er jeg helt enig med deg, både mat og spesielt drikke er altfor dyrt i Norge. Jeg drikker f.eks aldri vin ute på restaurant her til lands - syns rett og slett ikke det er verdt pengene.

Sant. I Spania får du en meny ute + vin og dessert/kaffe for 30 kroner. Her i Norge koster bare vinen mer enn man betaler for hele opplegget for en hel familie i Spania. Har jo litt med gjennomsnittsinntekter å gjøre, men også med levemåte - det er kultur for å spise ute der.

Lenke til kommentar

Høres ut som Dotten er i ferierus, og følgelig mistet fotfestet. Norge er et fantastisk land å være turist i, noe de fleste turister fint gir uttrykk for. Jeg har helt ærlig til gode å møte turister som uttykker annet enn ekstase over å være her. I hvert fall her i Trondheim hvor vi har Nidarosdomen, Festningen, Stiftsgården, Munkholmen, Trondheimsfjorden i seg selv, så godt som bare lave trehus nede i midtbyen, masse grøntareal, trær, Ladejarlen gård, Nidelven, noen par museer, Tyholttårnet med mer. Klart, alt dette driter vi trøndere i. Vi tenker ikke over det. Og hvorfor skulle vi? Vi bor jo her. Dagliglivet kaller, og vi blir for opphengt med våre sysler.

 

Vi har langt fra sovnet, og Trondheim er stinn av turister som uttrykker glede av å være her. Kan det tenkes at du, Dotten, bare er snurt over å være tilbake? ;)

Lenke til kommentar
Høres ut som Dotten er i ferierus, og følgelig mistet fotfestet.

Høres ut som om du går på person fremfor sak her Kag. Fy skam ;)

 

Norge er et fantastisk land å være turist i, noe de fleste turister fint gir uttrykk for. Jeg har helt ærlig til gode å møte turister som uttykker annet enn ekstase over å være her.

 

Jeg har fortsatt til gode ¨å treffe en turist under 30 som ikke skryter av annet enn skiannlegg, fiske o.l. Det er snakk om andre tilbud enn det man får av naturen her.

 

Og forresten har jeg møtt mange som er misfornøyd med Norge. Det går spesielt på prisene og mattilbudet. Og aktiviter til barna, da spesielt om sommeren når det ikke er noen ski anlegg og vise til.

 

Nidarosdomen, Festningen, Stiftsgården, Munkholmen, Trondheimsfjorden i seg selv, så godt som bare lave trehus nede i midtbyen, masse grøntareal, trær, Ladejarlen gård, Nidelven, noen par museer, Tyholttårnet med mer. Klart, alt dette driter vi trøndere i. Vi tenker ikke over det. Og hvorfor skulle vi? Vi bor jo her. Dagliglivet kaller, og vi blir for opphengt med våre sysler.

 

Stort sett bare naturen du nevner her. Selv stordrivdes jeg i min korte tur til Trondheim, selv om ungene kjedet vettet av seg da. Men så har jeg aldri nektet for at naturtilbudene våre er bra. Det er ikke det det er snakk om her.

 

Vi har langt fra sovnet, og Trondheim er stinn av turister som uttrykker glede av å være her. Kan det tenkes at du, Dotten, bare er snurt over å være tilbake?  ;)

 

Nei, men jeg blir litt snurt over slike kommentarer. Når man ikke makter å holde seg til saken, men går på person, så kan man, for å si det pent, heller la vær å si noe og ikke avspore diskusjonen til å gjelde meg som person og mine motiver. Et tips er å lese retningslinjene. Du har vel bedre ting å ta deg til enn å gjøre meg til tema for diskusjonen har du ikke? :)

Lenke til kommentar

Du er saken her, Dotten. I hvert fall en stor del av den. Jeg hører bare gode ting fra turister, og her sitter du som en annen tulling som ikke har noe annet å gjøre enn å snakke om hvor fantastisk det var i Danmark, mens hvor kjedelig det er å komme tilbake til Norge. Ærlig talt så var dette noe av det første jeg lærte meg å skildre når jeg begynte å ta ferier sammen med venner. Oslo for eksempel, i motsetning til hva mange som bor i Oslo vil si, er Norges artigste by å være i, spesielt om sommeren. Hvorfor mener jeg det? Jo fordi er jeg er kjempe glad over å komme meg en plass, Hvorfor titter Oslofolk dumt på meg når jeg snakker om hvor ivrige vi var på å komme oss rundt på i Oslo i ferien? Jo fordi det kjeder ræva av dem, og det ville krevd at de betraktet byen sin ifra en helt annet perspektiv. Nå har jeg aldri vært i Bergen eller Stavanger, så de byene skal jeg ikke uttale meg om.

 

På meg høres det ut som om du fornekter det jeg sier, ved å insistere på at jeg gjør det om til en personsak. Jeg skjønner at du har hatt det artig i ferien, og at du gjerne ville vært i Danmark lengre, men prøv å tenk tilbake på hvordan du tenkte før du reiste, og hør nå på hva turistene som kommer til Norge har å si. Vi har kanskje ikke så mange theme-parks, men theme-parks er heller ikke synonymt med et hyggelige opphold. Selv kan jeg ikke fordra theme-parks, og vil langt heller se attraksjoner og andre, kanskje mer raffinerte, sider ved kulturen jeg er i.

 

Du får reise tilbake i juleferien, da vettu, så du kan møte det nye året med glede også. ;)

Lenke til kommentar

Er 100% enig med Kag. Norge er et fantastisk land, men problemet er at vi som bor her tar alt så utrolig for gitt. Kan nevne et par ting som gjør Norge til et fint ferieland:

 

- Kristiansand Dyrepark

- Tusenfryd

- Geirangerfjorden

- Nærøyfjorden

- Øyriket Vega i Nordland

- Nidarosdomen

- Trollstigen

- Bergstaden Røros

- Midnattssolen

- Bryggen i Bergen

- Hurtigruten som går langsmed norskekysten

- Nordkapp

- fantastiske fiskemuligheter i hav, innlandsvann og elv

 

Kunne holdt på i timesvis.

Lenke til kommentar
Du er saken her, Dotten. I hvert fall en stor del av den. Jeg hører bare gode ting fra turister, og her sitter du som en annen tulling som ikke har noe annet å gjøre enn å snakke om hvor fantastisk det var i Danmark, mens hvor kjedelig det er å komme tilbake til Norge. Ærlig talt så var dette noe av det første jeg lærte meg å skildre når jeg begynte å ta ferier sammen med venner. Oslo for eksempel, i motsetning til hva mange som bor i Oslo vil si, er Norges artigste by å være i, spesielt om sommeren. Hvorfor mener jeg det? Jo fordi er jeg er kjempe glad over å komme meg en plass, Hvorfor titter Oslofolk dumt på meg når jeg snakker om hvor ivrige vi var på å komme oss rundt på i Oslo i ferien? Jo fordi det kjeder ræva av dem, og det ville krevd at de betraktet byen sin ifra en helt annet perspektiv. Nå har jeg aldri vært i Bergen eller Stavanger, så de byene skal jeg ikke uttale meg om.

 

På meg høres det ut som om du fornekter det jeg sier, ved å insistere på at jeg gjør det om til en personsak. Jeg skjønner at du har hatt det artig i ferien, og at du gjerne ville vært i Danmark lengre, men prøv å tenk tilbake på hvordan du tenkte før du reiste, og hør nå på hva turistene som kommer til Norge har å si. Vi har kanskje ikke så mange theme-parks, men theme-parks er heller ikke synonymt med et hyggelige opphold. Selv kan jeg ikke fordra theme-parks, og vil langt heller se attraksjoner og  andre, kanskje mer raffinerte, sider ved kulturen jeg er i.

 

Du får reise tilbake i juleferien, da vettu, så du kan møte det nye året med glede også.  ;)

Jeg er ikke saken nei. Syntes det er trist og latterlig at du faller til et slikt nivå. Du har vært her inne såpass lenge på dette forumet at du burde vite bedre. Skuffendes.

 

Har forresten ingen planer om å reise til Danmark i julen. Da blir det hjemme med familien. Er nok med morro å finne på her når snøen kommer, spesielt for ungene. Er ikke akkurat så mange bakker for de i Danmark å renne i. :whistle:

Og ferien var forresten lang nok den, er glad for å være tilbake.

 

Kanskje jeg reiser til Danmark neste sommer, men har lovet ungene å dra til Dyreparken i Kristiansand igjen, har tross alt vært i Danmark to somre på rad nå.

 

Er ikke ofte jeg finner det for godt å svare på innlegg som er såpass preget av personfokus og smålig hetsing her, spesielt fra du som jeg trodde visste bedre hvordan standarden er her inne. Men siden det er en så flott dag så får jeg heller ta det med en klype salt og la deg kose deg nede i gjørmen og ta videre diskusjon som er totalt OT på privaten.

 

Du får ha en fortsatt fortreffelig kveld. Så får jeg håpe at du holder en litt høyere og mer vanlig standard for deg senere. Dette blir for dumt. Om det skal fortsette slikt så kan bare en vennlig moderator stenge tråden ettersom folk har så vanseklig for å holde til sak. Men Langbein, Decline og TWA har ihvertfall bidratt med noe konstruktivt. Så man kan jo håpe at det kan komme noe videre saklig ut av denne tråden.

 

Om da ikke folk er så veldig opptatt av å diskutere Dotten fremfor om vi kanksje kan gjøre landet vårt enda mer opplevelsesrikt og spennendes. :thumbup:

Lenke til kommentar

Grunnen til at Norge har så litte med ferie parker kan vel vera fordi vi berre er 4 mil. Etter som få turister vil reise til Norge for å dra på tivoli osv så er det relativt lite marked for det.

 

Når det er snakk om Bergen meiner eg dei burde fått ein sikkelig plass for konserter. I dag kjem ingen av dei store artistene til Bergen etter som dei ikkje har nokon plass å spille.

Lenke til kommentar
Grunnen til at Norge har så litte med ferie parker kan vel vera fordi vi berre er 4 mil. Etter som få turister vil reise til Norge for å dra på tivoli osv så er det relativt lite marked for det.

 

Når det er snakk om Bergen meiner eg dei burde fått ein sikkelig plass for konserter. I dag kjem ingen av dei store artistene til Bergen etter som dei ikkje har nokon plass å spille.

Ja Danmark har jo 6 mill. innbyggere fordelt på 43000 kvadratkilometer (125 mennesker pr. kvadratkilometer) , mens norge har 4,5 mill innbyggere fordelt på 385000 kvadratkilometer (12 mennesker pr. kvadratkilometer). Hentet fra Wikipedia.no.

 

Danmark er også nabo til storlandet Tyskland som nok bringer stor turisme.

 

Bergen kan absolutt hoste opp langt mer, spesielt konserter o.l som du nevner. FOlk gikk jo helt av skaftet når Vollevik dro igang konsert med Bryan Adams og Idol turneen hadde sitt høydepunkt her i Bergen.

 

Finnes absolutt potensiale som bør utnyttes bedre, IMO. Selv om enkelte mener man skal sitte på ræven og være fornøyde med det man har. Men slikt kommer det ikke utvikling av. Man kan ikke sitte stille bare fordi man har det bra, det finnes altid rom for forbedringer :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...