Gå til innhold

Hvordan ser din vannkjøling ut?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, da skal jeg legge ut et par bilder i dette innlegget litt senere i kveld. :yes:

 

Som lovet, her kommer et par:

 

Stort.jpg

 

Dette er egentlig et "høinngammalt" bilde, men i prinsippet ser det noenlunde likt ut i dag også. Grunnen til at jeg ikke legger ut et nyere bilde, er at skjermkortet er foreløpig flyttet over i maskinen som det er bilde av nedenfor, og dermed vil jo føringsveiene for slanger og bend til skjermkortet ikke vises. Kortet skal forøvrig etterhvert flyttes tilbake i denne maskinen.

Radiatoren på bildet, en ProCore, er også byttet ut til fordel for en BIE Xtreme.

Videre er også CPU-blokka byttet ut med min egen TDX-klone.

GPU-blokka er forøvrig en slags Storm G4-kopi, hvor det er benyttet kulepennrør som dyser.

Pumpa er en MJ1200, som i fritt fløde leverer 1000ltr/t. Alle slanger er 10mm ID silikon, og bend / rørkoblinger er 12mm kobberrør.

 

Nedenstående bilde viser min A64-maskin, hvor "alt" er vannkjølt:

 

MSIA64.jpg

 

Jeg vil understreke at dette i mine øyne ser veldig rotete ut, og jeg kommer garantert til å endre litt på en god del ting her, mtp slangeføringer etc.

Nå håper jeg ingen føler seg støtt her, selv om dette kanskje allerede nå ser litt ryddigere ut enn noen av de bildene som er lagt ut i denne tråden.

Faktum er at jeg nok er ganske ekstrem når det gjelder slike ting, synes jo det er moro med ting som er i "lodd og vater", også inni maskinen!

Årsaken til at forbedringene ikke er gjort, er at jeg kommer til å oppgradere denne maskinen ganske kraftig.

Det betyr i klartekst bytte av HK, skjermkort, CPU osv, osv, noe som medfører en endring av plasseringen på CPU og NB.

Forøvrig er maskinen utstyrt med vannkjølt PSU, fra Komplett. CPU- og GPU-blokk av eget fabrikat, NB-blokk fra Alphacool. Radiatoren er en BIE II, kjølt av en regulerbar SUNON DPA 120 220v vifte, på laveste hastighet.

Pumpa er (som vanlig!) en MJ-1000.

Legg også merke til kabinettvifta i bakkant, en SilenX. Den kommer man ikke utenom, om man ønsker en stillegående maskin!

Og jeg kan forsikre dere om, at dette er den mest stillegående maskinen jeg har bygget til dags dato! :yes:

Lenke til kommentar

Wow! Pene greier Skrue. Har et par spørsmål om du ikke bryr deg..

 

1. Er ikke den pumpa temmelig bråkete iom. at den er såpass kraftig?

2. Med alle de rette vinklene, blir ikke flowen begrenset da, eller kompenserer den kraftige pumpen for dette?

 

Jeg liker forøvrig best kurvede linjer på vannslangene da jeg liker måten dette bryter med de stramme linjene på hovedkortet/kabinettet forøvrig, men når det først skal gjøres "vinkelrett" kan det vel knapt gjøres bedre.. Bare få på litt sleeving på strømledningene også nå, så blir det perfekt!

Lenke til kommentar

Takk! :D

 

Pumpa bråker absolutt ikke, forutsatt at den isoleres godt fra underlaget. Noe som egentlig gjelder alle 220v pumper.

 

Flow blir nok i noen grad begrenset ja, men "synderne" er uansett blokkene! Den største reduksjonen i flow oppstår jo som regel der, og dermed blir vannhastigheten også kraftig redusert.

Men ideelt sett bør albuene (i det siste bildet) byttes ut mot bend, noe jeg også kommer til å gjøre.

 

Vet ikke hvilke strømledninger du tenker på mht sleeves? Er det de på det nederste bildet, så skal nok det se ganske annerledes ut når jeg blir ferdig.......

Lenke til kommentar
Vet ikke hvilke strømledninger du tenker på mht sleeves? Er det de på det nederste bildet, så skal nok det de ganske annerledes ut når jeg blir ferdig.......

Var jo mest for å ha noe å pirke på da! :D

 

Det var på nedste bildet jeg tenkte ja, men ledningene er jo så pent lagt, at det ikke er noe stort problem, jeg er bare litt småallergisk mot standard røde/gule/svarte strømledninger..

Lenke til kommentar

img22474rg.th.jpg

Hadde utav det meste igår og rensa slangene og cpu blokka, tenkte å bytte ut vanntanken i den dangerden fyllepluggen etter hvert.

 

 

img22490ae.th.jpg

Dette er til skrekk og advarsel for dere som kjører vannkjøling uten slangeklemer. Dette skjedde med lydkortet og tvkortet mitt når det begynte å lekke fra skjermkortet. (noen tips til hvordan jeg kan fikse?)

Lenke til kommentar

Det gå alldeles fint å kjøre uten slangeklemmer!

Det man bare må passe på, er å bruke slanger og nipler som passer godt sammen.

Og her nytter det ikke å jukse!

Sjekk første bilde i post #22, og se hvor mange slangeklemmer du finner der.

 

Mangelen skyldes bruk av silikonslanger som riktig montert, aldri vil lekke.

Bare så synd at de koster noe mer enn vanlige slanger.

Men om de er verdt prisen? Prøv å gjett.......

 

For å rense det kortet kan du prøve rødsprit eller isoopropanol. Vask overflaten forsiktig med en myk pensel og la det tørke 10-12 timer før du prøver kortet igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...