Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen skal EU godkjennes noen tips.....

Wooho

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bilen min skal til EU kontroll en gang i september og da lurer jeg på hva som må til for at bilen skal godkjennes.

Synes at alt fungerer som det skal på bilen men clutchen har begynnt å lage en merkelig lyd en gang i blandt når man skal igang sette bilen (1 gir) og holder clutchen akkurat på det punkte den skiller seg fra tannhjulet (dere bileksperter vet hva jeg snakker om her uten at jeg vet hva det rette navnet er). Noen som vet hva denne lyden kan være, slitt clutch som må shiftes ut? :ermm:

Endret av Wooho
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En eøs kontroll sjekker ting som angår sikkerhet og miljø. Så en slitt clutch er ikke noen sikkerhetsrisiko eller utgjør en miljøtrussel.

Så, ting som bremser osv må være i orden. Dessuten må utslippene være innenfor grensene.

Skrevet

Lyden kan være synkroniseringsringene på 1 gir som ber om nåde ;)

Kommer ofte av at clutchen er slitt eller feil jusert. Er den en gammel bil du har kan det være nok å justere clutchen. Er det en nyere bil, har de som regel selvjustering på clutchen og da må clutchen byttes.

EU kontrollen sjekker stort sett alt, dvs. alle lys må virke (og frontlys må være riktig justert), bremsene og håndbrekket må virke bra (blir kjørt på bremsetester) , for og bakstilling må være tight og dempere ok. Helst ikke lekkaskjer fra motor og gear (kommer nok litt an på hvor du sjekker bilen) Eksos må være hel og med katalysator hvis bilen ble levert med det og Co verdiene må være i orden. Karosserimessig skal det vel ikke være hull eller farlig rust i bærende konstruksjoner, dvs kanaler, rammevanger, tårn, innfestinger osv. Samt at det ikke skal være utstikkende deler( f. eks. løse dørplater pga. rust eller skarpe kanter pga. skader osv. ) Frontruten skal være hel, batteriet skal sitte skikkelig festet, horn og alle spylere samt viskere skal virke, varemtråden i bakruten skal virke og alle belter skal virke samt være uten risper/slitasje på selve beltet. Tror dette er det de sjekker stort sett :roll:

Skrevet
Lyden kan være synkroniseringsringene på 1 gir som ber om nåde ;)

Kommer ofte av at clutchen er slitt eller feil jusert. Er den en gammel bil du har kan det være nok å justere clutchen. Er det en nyere bil, har de som regel selvjustering på clutchen og da må clutchen byttes.

EU kontrollen sjekker stort sett alt, dvs. alle lys må virke (og frontlys må være riktig justert), bremsene og håndbrekket må virke bra (blir kjørt på bremsetester) , for og bakstilling må være tight og dempere ok. Helst ikke lekkaskjer fra motor og gear (kommer nok litt an på hvor du sjekker bilen) Eksos må være hel og med katalysator hvis bilen ble levert med det og Co verdiene må være i orden. Karosserimessig skal det vel ikke være hull eller farlig rust i bærende konstruksjoner, dvs kanaler, rammevanger, tårn, innfestinger osv. Samt at det ikke skal være utstikkende deler( f. eks. løse dørplater pga. rust eller skarpe kanter pga. skader osv. ) Frontruten skal være hel, batteriet skal sitte skikkelig festet, horn og alle spylere samt viskere skal virke, varemtråden i bakruten skal virke og alle belter skal virke samt være uten risper/slitasje på selve beltet. Tror dette er det de sjekker stort sett :roll:

Var en lang liste dette, takk for at du tok deg tid for å gjenngi dette i detalj :thumbup:

Tja får ta en tur innom Ford sin service etter endt EU kontroll for å sjekke dette ang med clutchen, selv om denne lyden skjer fra tid til annen. Så jeg krysser fingere på at bilen går gjennom med glans. ;)

Skrevet

Et lite tips! Sjekk bremseslanger for rust. Er det rust: puss de med sandpapir og spray på karroserimasse. Dette kan det være greit å gjøre en god stund før eu. Ellers sjekk at lys og andre ting du lett kan sjekke selv.

Skrevet

Ikke bremseslanger, men bremserør. Og er det rust på de, så vil jeg på det sterkeste anbefale å bytte de ut og ikke pusse/gjemme rusten med tectyl. De er tynne nok som det er fra før.

Skrevet
Så jeg krysser fingere på at bilen går gjennom med glans. ;)

Et annet gammelt knep er og vaske og rydde bilen inni og utenpå, ta gjerne en skikkelig motorvask, sjekk særlig under motor og gir og vask hvis det er oljesvetting fordi de kan henge seg opp i dette.

Kontrolløren får et bedre inntrykk av bilen er den skikkelig og se på.

Skrevet
Så jeg krysser fingere på at bilen går gjennom med glans. ;)

Et annet gammelt knep er og vaske og rydde bilen inni og utenpå, ta gjerne en skikkelig motorvask, sjekk særlig under motor og gir og vask hvis det er oljesvetting fordi de kan henge seg opp i dette.

Kontrolløren får et bedre inntrykk av bilen er den skikkelig og se på.

Motorvaks har blitt utført for en måned siden, så den er ren som nesten ny. Bilen skal også forøvrig tektylbehandles 2 august, og da jeg så på understellet av bilen var det ikke så mye rust, og det lille som var skal fjernes før tektylen sprøytes inn. Bilen blir vasket med gjevnlige mellomrom (2 ganger i måneden siden det regner så mye i Stavanger) både utpå og innvendig, så dette slipper jeg å beskymre meg for. Sist gang jeg sjekket bremsene så de OK.

Skrevet (endret)

Kunne ikke noen scannet et sånn godkjennings-skjema så han kan se alt de sjekker? Eller er det skjemaet copyrighta på noen måte?

Edit: Kan se om jeg finner mitt.

Endret av sedsberg
Skrevet

JEg har det liggende på laptoppen.. Men er ikke i humør til å leite det fram nå, så hvis ingen har lagt det ut, så skal jeg legge det opp i morra..

Skrevet

mitt tips er sjekk bilen hos biltilsynet visst du har ein gammel bil og skal skifte snart, elendig kunskap, elendig sjekk, alt er elendig hos biltilsynet, biler slepper igjennom med livsfarlige feil, har sjølv onkel som er mekaniker og biloppretter, så eg får sjekka bilen godt. måtte btw skifte bensinpumpe og mellomaksling:P resten var topp stand..imponerande på ein 81 modell 240 :D

Skrevet

Får man "poeng" for defekt drivaksling/drivknute? Drivakslingen min var helt banananas da jeg hadde den til kontroll, men fikk alikavel 0 poeng. Bilen skalv og knakk som bare F! når jeg gav gass. (Par uker etter gikk drivakslingen ad undas!)

Skrevet

2`er feil gir deg 1 mnd på og rep. feilen så det "skulle" egentlig vært opp til deg om bilen skulle vært på veien.

Mulig kontrolløren har glemt og gi deg feilen eller at han har slurva.

Det er veldig mange sløve PKK`er rundt om kring. Mange fra biltilsynet og naf :hmm: Det verste med dette er at andre kontroll stasjoner kan miste PKK retten hvis de går ut og sier dette eller konfronterer dem med det.

Mye stygge og grove tilfeller på uoppdagede feil og veldig forvirrende forklaringer på hvor det f.eks er slakk i en kule eller ledd!! Slakk i fremre, indre, øvre, bærekule høyre?? Dra til nærmeste verksted og bestill den kula.... :dontgetit:

Biltilsynet har alle PKK verksteder ganske strengt bevoktet med stikk prøver osv. Jeg lurer på om de noen gang har sjekket seg selv eller naf??!!

Det er menneskelig og feile.. noen ganger blir det litt for ekstremt.. spes når det kommer fra dem :thumbdown:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...