Gå til innhold

Forbreder billig-dobbelkjerne


Anbefalte innlegg

Hmmm, Intel er skikkelig agressiv med dual-corene. AMD bør komme med noe snart og jeg tror ikke en X2 3800+ holder en gang.

 

Sempron Dual-Core til s754? Visst det er teknisk mulig da. Men slik det er nå er det Intel som leverer de greieste varene, de er billigst på Dual-Core. Minner meg om Althon XP og tildligere P4 epoken :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint at Intel presser på litt her. AMD har vært alt for gjerrige på dobbeltkjernene sine.

 

Denne kan kanskje bli en billig og godt ytende overklokker? Kjør den opp fra 533 til 800FSB så vil kollkefrekvensen pumpes opp til 4GHz. Man må selvfølgelig fore den med hauger av strøm og voldsom kjøling, men det er kanskje kameler som enkelte er villig til å svelge for å få noe såpass rått som dobbeltkjerne på 4GHz for en lav pris.

Lenke til kommentar

Hm jaja så var denne diskusjonen pent i gang. Det er en dualcore maskin, den har lav FSB, den kommer ikke til å yte svært bra i forhold til de andre dualcoremaskinene, den kommer heller ikke til å være en bench monster. Det er greit. MEN denne kicker ASS i forhold til multitasking, og folk spiller ikke mye, folk driver ikke med så mye I/O intensive ting, folk vill ikke merke noe merkbar forskjell mellom denne og de andre dualcorene, men vil nok merke forskjell mellom denne og de fleste singelcore på en posetiv måte. ( litt overdrivelse inkludert for å få frem et poeng)

 

Vil den være god til OC hvem vet, kanskje, kanskje ikke. Dette kan bare være en oppsamling av de andre brikkene som feilet stresstestene på høyere frekvenser. Og angående elkjøp så vil de finne noe propagande om det meste, samme hva.

 

Face it den kommer ikke til å yte fantastisk bra men den kommer nok til å yte bra i alt untatt spilling, den er billig, den vil bli varm og Intel lager de. Og nesten alle AMD fanatikerene på dette forumet vil hate den by default. Sånn er livet.

 

Angående hvilke hk den vil støtte så vil nok den bli støttet av de nye hk, et hk kan gå ned i fsb det er oppover som skaper problemer. Det er en relativt fantastisk kontormaskin, alle de som kjøper dell vil nok glede seg. ;)

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Angående hvilke hk den vil støtte så vil nok den bli støttet av de nye hk, et hk kan gå ned i fsb det er oppover som skaper problemer. Det er en relativt fantastisk kontormaskin, alle de som kjøper dell vil nok glede seg. ;)

Ikke alltid, kjøpte nytt HK og det støttet ikke min CPU fordi FSBen var for lav.

 

AtW

Lenke til kommentar
Fint at Intel presser på litt her. AMD har vært alt for gjerrige på dobbeltkjernene sine.

 

Denne kan kanskje bli en billig og godt ytende overklokker? Kjør den opp fra 533 til 800FSB så vil kollkefrekvensen pumpes opp til 4GHz. Man må selvfølgelig fore den med hauger av strøm og voldsom kjøling, men det er kanskje kameler som enkelte er villig til å svelge for å få noe såpass rått som dobbeltkjerne på 4GHz for en lav pris.

Jepp, det jeg tenkte. Ser ut som en ypperlig kandidat for klokking, og 800MHz fsb på denne virker absolutt oppnåelig.

Lenke til kommentar
vil nok merke forskjell mellom denne og de fleste singelcore på en posetiv måte. ( litt overdrivelse inkludert for å få frem et poeng)

 

Nesten helt enig, man vil merke forskjell men på en negativ måte. Nå har jeg hatt en D 830 i noen dager, og det er liten tvil om at en vanlig P4 med høyere klokkefrekvens er omtrent like bra eller bedre til enkle oppgaver. Må huske at en singlethreaded applikasjon aldri vil utnytte mer enn 50% av en dobbelkjerne CPU, mange vanlige brukere vil oppleve 805 som en 2.66GHz Celeron D 99% av tiden. Det er bedre å ha en 3.4GHz med hyperthreading og 800FSB for mange. Dualcore er som en bulldozer, ikke riktig så raske som andre men slakker ikke av på farta om de møter tung motstand.

Lenke til kommentar
Ser for meg at dette kan bli en slager for små og billige servere. :)

SETI maskin er kanskje litt drøyt, men ingen dårlig ide da! hehe...

SETI er uansett en god idè. Jeg kjører SETI hele vinteren.

 

Kan jo like gjerne la CPU'en gjøre noe fornuftig når den gjør elektrisitet om til varme, i stedet for å bare basere meg på at panelovnene gjør om elektrisitet til varme, uten å gjøre noe fornuftig. 100W varmeutvikling fra CPU'en = 100W varmeutvikling fra en panelovn. Wattene koster det samme og gir like mye varme.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ser for meg at dette kan bli en slager for små og billige servere. :)

SETI maskin er kanskje litt drøyt, men ingen dårlig ide da! hehe...

SETI er uansett en god idè. Jeg kjører SETI hele vinteren.

 

Kan jo like gjerne la CPU'en gjøre noe fornuftig når den gjør elektrisitet om til varme, i stedet for å bare basere meg på at panelovnene gjør om elektrisitet til varme, uten å gjøre noe fornuftig. 100W varmeutvikling fra CPU'en = 100W varmeutvikling fra en panelovn. Wattene koster det samme og gir like mye varme.

Ja, skulle fått noe skikkelig schwung på denne prediction-funksjonaliteten til CPUer, så kunne man gjort ferdig mesteparten av CPU-arbeidet på forhånd når man er på jobb :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Om PCen allikevel står på så er jeg godt enig, men "dvalemodus" er en favoritt her i huset! Sparer litt strøm og slipper litt støy! :)

 

SETI er kult det ja, kjører det på mine servere, men ikke på "workstationen" min, selv om det er den eneste maskinen det virkelig hadde hatt noen effekt... heh...

(den går altså i dvalemodus når jeg ikke bruker den, det gjør ikke div. servere)

Lenke til kommentar
vil nok merke forskjell mellom denne og de fleste singelcore på en posetiv måte. ( litt overdrivelse inkludert for å få frem et poeng)

 

Nesten helt enig, man vil merke forskjell men på en negativ måte. Nå har jeg hatt en D 830 i noen dager, og det er liten tvil om at en vanlig P4 med høyere klokkefrekvens er omtrent like bra eller bedre til enkle oppgaver. Må huske at en singlethreaded applikasjon aldri vil utnytte mer enn 50% av en dobbelkjerne CPU, mange vanlige brukere vil oppleve 805 som en 2.66GHz Celeron D 99% av tiden. Det er bedre å ha en 3.4GHz med hyperthreading og 800FSB for mange. Dualcore er som en bulldozer, ikke riktig så raske som andre men slakker ikke av på farta om de møter tung motstand.

Vel siden det er førs og fremst spill som trenger høy ytelse og ikke er multithreaded så antar jeg at det er det du mener. Men jeg snakker om folk som ikke spiller, altså det store flertallet av de som har data maskiner. De kjører ofte relativt mange programer ( eks msn, dc/ limewire, ie/ ff, itunes, vlc og har maskinen proopet med spyware) som ikke er så utrolig krevende, men til sammen krever det en del da vil denne være ypperlig. 2x2 MB cach vil også hjelpe denne når det gjeller I/O.

 

Selfølgelig så er det noen som vil få dårligere ytelse med denne i forhold til en høyere klokket singelcore CPU, men de er i mindretall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...