Gå til innhold

XP vil ikke boote med SATA disk tilkoblet


Anbefalte innlegg

Hei, håper dere kan hjelpe meg med et lite problem.

 

Har en filserver jeg har oppgradert med en ny disk. Maskinen er forresten en gammel ibm p3 450MHz og 256mb ram.

 

Jeg kjøpte meg et slikt SATA-kort og en 250gb disk.

 

Når jeg slår på maskinen finner SATA-kontrolleren disken og XP skal boote, men da henger maskinen seg.

 

Kobler jeg fra disken booter den med en gang, når jeg så er inne i XP kan jeg koble til disken igjen og XP finner disken.

 

Så er det noen som har noen ide om hva som kan forårsake dette? Er "litt" irriterende og måtte åpne maskinen og koble i fra disken når man skal restarte maskinen for eksempel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er veldig merkelig. Nyeste bios som er og oppdrive til ibm hovedkortet er installert, samme er drivere i windows. Bios til kontrollerkortet finner jeg ikke.

 

Så på komplett nå at en hadde samme problemet som meg med kortet. :hmm:

 

Har sendt en mail til sunsway nå, før høre hva de mener.. :no:

Lenke til kommentar
Får du "kan ikke finne xxx" når windows skal starte? Dette er ett resultat av at BIOS behandler SATA disken som "system" disk. Windows får dermed ikke tak i filene sine. Prøv å bytte SATA kanal, og endre instillingene i bios.

Jeg tror ikke det er problemet siden dette er en gammel ibm maskin og sata disken er koblet til kontrollerkort. Dessuten tviler jeg på at bios i det hele tatt støtter slike disker, og den kommer uansett ikke opp i bios fordi den er koblet til kontrollerkortet.

Lenke til kommentar

Den henger seg akkurat når bootscreenen til XP skal komme, etter at bios informasjon til kontrollerkortet er vist.

 

Har prøvd og bytte kanal på kontrollerkortet samt teste i annet pci spor, men med samme resultat.

 

Disken er partisjonert ja, en primary partisjon. Samme som alle andre partisjoner på maskinen.

Endret av loboedgar
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om kanskje vidiware er inne på noe. Kontrollerkortet har egen BIOS for å boote, men er kanskje ikke helt kompatibel med BIOS på HK, dermed blir det kluss hvis de ikke blir enige om hvem som skal boote.

Bare en teori, dog. Du kan jo koble ut systemdisken din og se om du får SATA disken til å boote?

 

Virket det før du lagde partisjon på SATA disken?

Endret av hårek
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

For ettertiden hvis noen skulle få samme problemet: Det ser ut som denne kontrolleren ikke vil snakke med SATA300 disker, (Greier ikke å sette ned hastigheten på dem). Du kan sette ned hastigheten på disken manuelt, programmer for dette finnes somregel på produsentens nettisde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...