Gå til innhold

Kjøpe et kamera i 4000-6000 kroner klassen


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe et kamera i 4000-6000 kroner klassen, hvilket skal jeg velge? vil ha et kamera som går ann å ta med seg overalt samt at bildene er av god kvalitet.

 

Ser at akam.no har testet en del kameraer i 4000-6000 kroner klassen:

http://www.akam.no/artikkel/14981/4

 

i 6000kr klassen og mer ligger det 2 kameraer:

disse er da mulig å få tak i rett under 6000kr nå.

 

http://www.akam.no/artikkel/14981/5

 

 

Hvilket av disse skal jeg velge? noen som har gode/dårlige erfaring med noen av disse kameraene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vurdert de samme kameraene (pluss noen flere) og min erfaring etter å lest mange tester og forum at en ikke finner noe klart svar på om ET av kameraene gir best bildekvalitet.

 

Min erfaring er faktisk at de fleste kamera i pris klassen 4000-6000 gir god bildekvalitet. Det blir mer en vurdering av andre funksjon, hvordan kamera er å holde (hva duden i butikken anbefaler) osv som ofte blir det som avgjør hva en velger.

 

Blir en veldig opptatt av bildekvalitet ser en fort i rettning av Digital Speilrefleks, men da får en problem med størrelsen som i hvertfall har betydning for meg.

 

 

Så for tiden er det Panasonic Lumix DMC FZ30 min favoritt men den vil nok koste rundt 8000,-.

 

Samsung Pro815 er også spennende, men blir litt stor pga linsen synes jeg.

 

Canon Powershot S2 IS har jo mange funksjoner, bra videodel, men lest noen tester som sier det blir mye korn i bilde ved litelys (høy ISO) og det er et viktig punkt for meg,

 

Sony Cybershot DSC H1 vs Canon Powershot S2 IS vs Samsung Pro 815 vs Panasonic Lumix DMC FZ30

 

En tommelfinger regel jeg synes stemmer er at nyere kamare har nyere (les bedre) teknikk og funksjoner. Så om en ikke har noen 100% krav til et kamera, vil oftes en nyeremodel gi bedre bilder en et eldre kamera i samme prisklasse (i hvertfall i teorien).

 

Tipper dette gjorde det mye lettere for deg :tease:

Endret av Gathor68
Lenke til kommentar

Blir en veldig opptatt av bildekvalitet ser en fort i rettning av Digital Speilrefleks, men da får en problem med størrelsen som i hvertfall har betydning for meg.

 

 

Så for tiden er det Panasonic Lumix DMC FZ30 min favoritt men den vil nok koste rundt 8000,-.

 

Samsung Pro815 er også spennende, men blir litt stor pga linsen synes jeg.

Tror aldri jeg hadde kjøpt et så stort og dyrt kompaktkamera idag.

F.eks. EOS 350D er mye smalere, men kanskje litt lengre med teleobjektiv? Og mye bedre bildekvalitet og langt raskere. En helt annen opplevelse.

Med en vidvinkelzoom og f.eks. den helt nye Sigma 28-300 mm f/3,5-5,6 DG HSM

Compact High Performance Zoom Lens (kun 86mm lang) vil du få en tele på 480mm. (koster 2.795,-)

Og for å kompensere noe dårligere lysstyrke og bildestabilisator kan en uten problem kjøre 350D på 400ISO.

Lenke til kommentar
Tror aldri jeg hadde kjøpt et så stort og dyrt kompaktkamera idag.

F.eks. EOS 350D er mye smalere, men kanskje litt lengre med teleobjektiv? Og mye bedre bildekvalitet og langt raskere. En helt annen opplevelse.

Jo jeg ser helt klart det poenget og har også vurdert det... men kom til at med et kompaktkamera har en mer alt en trenger i en enhet. Kjøper en speilrefleks tror jeg at en raskere får en liten bag med diverse tilbehør.

 

Men trodde speilrefleksen var større ;)

 

Vel vurderer det slik at om kamera ikke skulle dekke behovet mitt 100% så kan jeg om 1-2 år kjøpe meg speilrefleks :cool:

 

Fant en "test" av Panasonic FZ30 hvor den digitale zoomen også er brukt med veldig godt resultat og det blir fort en veldig stor linsen en må ha på en speilrefleks for å matche det... ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har samme utgangspunkt som trådstarter:

Jeg er på jakt etter et bra kamera, som kan erstatte mitt gamle analoge speilreflekskamera. Det må ha like god billedkvalitet, men samtidig være betydelig mindre og lettere. Jeg har også kommet til at jeg vil havne et sted i prisklassen 5000-8000.

 

Mine krav er:

- god optikk, beste i klassen

- trolig minst 7MP (for å kunne ta utsnitt av bilder, dvs kompensere for evt. liten zoom)

- mulighet for ekstern blits

- minst 4x optisk zoom (gjerne mer, men vil ikke ha stort kamera)

- bra vidvinkel

- mindre og lettere enn SLR

- søker (ikke bare skjerm)

- fulle manuelle muligheter

 

Jeg er foreløpig kommet til at det er tre kandidater som peker seg ut:

- Canon Powershot Pro1

- KonicaMinolta A200

- Nikon Coolpix 8800/8700 (kan bli litt for stort)

 

Dersom jeg går litt ned i krav til zoom, kan Canon G6 være aktuell. Og dersom jeg vil ha et kamera mer i lommeformat, kan Canon Powershot S70 være en kandidat. Mindre enn S70 vil jeg ikke ha, for det klarer ikke mine fingre å holde skikkelig i.

 

Er det noen som har andre forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...