Gå til innhold

Problemer med ansatte spiller på pokersider ..


Anbefalte innlegg

Er dere seriøse? Har noen av dere virkelig jobb?

 

1) Bedriften betaler deg for tiden du er på jobb, ikke hva du gjør. Om bedriften vil du skal sortere gule og grønne non-stop i arbeidstida så er det det du skal.

 

2) Internet på jobb er ikke en sosial gode du har fått for vi er i en tid der alt foregår på internet. Du har internet på jobb for det kan hjelpe arbeidsituasjonen din.

 

3) Om bedriften capper nett-tilgangen din så er det helt normalt på de fleste arbeidsplasser. Betaler du liksom internett tilgangen på jobben? Nei, bedriften gjør det og da kan de gjøre hva de enn måtte ønske med den.

 

4) Å si opp noen for surfing på internett er desverre vanskelig. Men, man kan ta fra folk internett som straff... :) Det er meget effektivt.... Kollegaene dine liker ikke at de mister internett fordi du surfer mye.

 

Til slutt, det burde selvsagt ikke vært nødvendig å cappe nett, men beklageligvis viser det seg at yngre arbeidstagere som lærlinger og vikarer spesiellt (beklager, det er min erfaring) bruker for mye tid på ikke arbeidsrelatert internett bruk.

 

Hos oss er all internett bruk logget med tider og brukernavn. Ikke fordi man skal ta noen, men fordi det er sånn. Det blir ikke brukt mot deg, og du er klar over det. Gjør som du ønsker...

 

For de som mener det er jobben sin oppgave å tildele deg noe å gjøre; Det er ikke hva bedriften kan gjøre for deg, men hva du kan gjøre for bedriften. Du har vel tenkt å jobbe noen år til, og da er bedriften _deg_.

 

Blablabla... Jeg er ferdig å preke.... ;) Ble offtopic og greier, men jeg synes det var litt mye syting.

 

Tipset med DNS er bra... Eller kjøp tjenesten hos Websense eller noe. Sistnevnte slipper du å gjøre så mye, da de styrer kategorier på sidene. Du velger kun hvilke kategorier de ansatte skal kunne få....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F
1) Bedriften betaler deg for tiden du er på jobb, ikke hva du gjør. Om bedriften vil du skal sortere gule og grønne non-stop i arbeidstida så er det det du skal.

 

Enig i alt unntatt det utsagnet.

1. Det er viktigere å være i jobb, enn på jobb. Varigheten av din annsettelse avhenger av hva du gjør. :roll:

2. Ifølge arbeidsmiljøloven skal arbeidet være meningsfylt. Det med å sortere de nonstoppene ville vel fått fagforeninga til de som blandet nonstoppene få til å koke over.... Igjen... :D

 

Tunnelproblemet løses ved å nekte http trafikk til den proxyen som brukes, men så var det å finne den proxyen da.

 

Med alle fristelser som ligger på nettet, kan arbeidsgiver få satt opp en firewall der all trafikk er forbudt, unntatt godkjente sider. Privat surfing hører hjemmet til. Blir det samme som å ringe private samtaler på telefon, kjøre private ærend i firmabil osv. osv.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så lurer jeg på hva slags arbeidsmoral folk har for tiden ?

Spille poker på nett i arbeidstiden ? Det hører ikke hjemme noen plasser.

 

De holdningene speiler seg vel videre i andre ting som skjer utenfor arbeidstiden, her er ett lite eksempel :

 

For tiden jobber jeg på Neumann bygg, vi hadde satt opp ett stort lekestativ i treverk ute, for at ungene til de som besøker oss skulle ha noe å gjøre, samt vise fram utstyret.

Det fikk vel stå i fred i ca 2 dager før noen en stille kveld hadde demontert hele stativet, og tatt det med seg.

For å si det sånn, man er ikke 18 å gjør noe slikt, jeg vil tippe dette er godt voksne folk som gjør det.

Man trenger også en stor bil, eller en bil med henger for å få noe slikt med seg.

 

Jeg syns dette er helt vanvittig, men så er det vel jeg som muligens er litt "gammeldags" når det gjelder sånne ting, eller ?

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig så lurer jeg på hva slags arbeidsmoral folk har for tiden ?

Spille poker på nett i arbeidstiden ? Det hører ikke hjemme noen plasser.

 

De holdningene speiler seg vel videre i andre ting som skjer utenfor arbeidstiden, her er ett lite eksempel :

 

For tiden jobber jeg på Neumann bygg, vi hadde satt opp ett stort lekestativ i treverk ute, for at ungene til de som besøker oss skulle ha noe å gjøre, samt vise fram utstyret.

Det fikk vel stå i fred i ca 2 dager før noen en stille kveld hadde demontert hele stativet, og tatt det med seg.

For å si det sånn, man er ikke 18 å gjør noe slikt, jeg vil tippe dette er godt voksne folk som gjør det.

Man trenger også en stor bil, eller en bil med henger for å få noe slikt med seg.

 

Jeg syns dette er helt vanvittig, men så er det vel jeg som muligens er litt "gammeldags" når det gjelder sånne ting, eller ?

Så du mener det er folk på din alder? :tease:

 

Nei, er kjipt med slakke holdninger i arbeidslivet og umoralske holdninger i samfunnet generellt, jrf. det med lekestativet.

 

Men folk er folk og en kan ikke kontrolle individet. Bare i litt større grad hvis neste regjering blir det rødgrønne alternativet og skattene, avgiftene og staten for mer makt :no:

 

Eller kanskje dagens regjering har mye av det samme. Men dette ble litt off topic. tillatter meg det iogmed at det har kommet både gode tekniske løsninger og normale løsninger, jeg rft. å ta ting opp direkte med den aktuelle ansatte, noe som ligger litt i tittelen "leder" i bedriftsammenheng.

 

@ trådstarter: Bestemt deg for hva du vil gå for eller?

Lenke til kommentar
Så du mener det er folk på din alder? :tease:

Hehe, det er vel folk på min alder, og de som er enda eldre, og etablert med unger og hele pakken (noe jeg har klart å lure meg unna i snart 30 år)

 

Som sagt, jeg er nesten sjokkert over holdninger til tyveri, og ikke minst holdningen til enkelte som er ute i arbeidslivet.

Men så er vel jeg "gammeldags" da, hehe.... eller gammel om dere vil..

Lenke til kommentar

hei Folkens

Takk for alle svar å tips

Slik løste jeg saken

nr1 lastet ned webfilter software

nr2 filtret alle sider som skulle bort

nr3 spærret de porters som trengtes

nr4. informerte ansatte om. sider som ikker har med jobb og gjøre kan man drive med i hjemme å slik, og vanlig surfing er tillat i pauser

 

End of case

 

Dette løste biffen :yes:

 

Noen inspill?

Lenke til kommentar

Hmmm...

 

Eg ville enten ha:

 

1. Satt opp egen DNS og sperra for poker ved å legge inn egne records der. Da ved å la den peke til en webside på en intern server hvor det står at slikt ikkje er lov.

 

2. Satt opp en Proxy server og sperra de vanlige http portene i brannmuren slik at all webtrafikk MÅ gå via proxy. (Evt. åpne for at noen få utvalgte servere, som anti-virus servere er unntatt) Også her sette opp Proxy til å returnere ei side om at pokerspilling ikkje er lov.

 

Ellers vil eg minne på at det å logge ifra hvilke maskiner forespørslene kommer ikkje er lov uten spesiell tilatelse ifra datatilsynet.

 

Tunnellering...

Hos oss er det ikkje mulig å sette opp en tunell ut for å koble seg opp imot en PC hjemme pga. sikkerhetsaspektet.

Brukere som har behov for det kan sette opp en VPN tunnel og koble seg opp imot en Citrix server som står i DMZ'en hos oss om de MÅ ha tak i epost eller viktige dokumenter når de er hjemme/på reise.

Ellers har vi vært rause med å dele ut 256MB og 512MB USB memorysticks til brukere med laptops eller som jobber mye hjemme.

 

MSN er for tiden ikkje sperra, men siden ingen brukere har mulighet for å installere programvaren...

 

Strengt?

Tja...

Men med rundt 5000 brukere så...

 

Vi deler også ut en trykksak med etiske retningslinjer ang. bruk av internett til alle nye brukere. (Det ER lov å minne brukere på at det finnes regler)

Slike trykksaker MÅ godkjennes av den øverste ledelsen, og ikkje bare rables ihop av IT avdelinga. Det samme gjelder for alle 'sperrer' man setter opp.

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare være litt Gestapo da, og fjerne lokal admin fra alle maskinene. Da vil ingen av brukerene ha tilgang til å installere noen programvare, som f.eks en pokerklient.

 

EDIT:

men du vil sikkert få litt klager i starten, men du har jo et godt argument.... det er alltid noen som må ødelegge for alle de andre.

Endret av karrog
Lenke til kommentar

Ja, fjern Lokal admin om det fortsatt finnes.

 

INGEN brukere trenger slik adgang til maskinene på kontoret.

 

Blir litt merarbeid når nye programmer skal legges inn, men du er sikra at de installeres rett, og at ingen 'ulovlige' eller skadelige programmer slipper inn.

Det blokkerer også for en haug med spyware/AdWare/virus i samme slengen.

Lenke til kommentar

Har slik fin sperre i routeren vår (ZyXEL Prestige 302)

så jeg kan sperre av med keywords...

 

Vist routeren da finner keywordet på siden eller i adressen topic osv

sperrer den av siden og man kan legge inn meldinger eller annet som kan komme opp...

 

Jeg har da lagt inn:

<meta http-equiv="refresh" content="0;url=http://home.no/macromedia/ingen/ingen.htm">

 

Så med ein gang noen på nettverket prøver og gå inn på ein "ulovlig" side

blir de sendt til http://home.no/macromedia/ingen/ingen.htm ;)

Endret av goggen90
Lenke til kommentar
Ja, fjern Lokal admin om det fortsatt finnes.

 

INGEN brukere trenger slik adgang til maskinene på kontoret.

 

Blir litt merarbeid når nye programmer skal legges inn, men du er sikra at de installeres rett, og at ingen 'ulovlige' eller skadelige programmer slipper inn.

Det blokkerer også for en haug med spyware/AdWare/virus i samme slengen.

Tror det blir MYE ekstra tenkearbeid hvis noe slikt skal innføres i en større bedrift.

Lenke til kommentar
Ja, fjern Lokal admin om det fortsatt finnes.

 

INGEN brukere trenger slik adgang til maskinene på kontoret.

 

Blir litt merarbeid når nye programmer skal legges inn, men du er sikra at de installeres rett, og at ingen 'ulovlige' eller skadelige programmer slipper inn.

Det blokkerer også for en haug med spyware/AdWare/virus i samme slengen.

Tror det blir MYE ekstra tenkearbeid hvis noe slikt skal innføres i en større bedrift.

Funker det ikke med en GP da? som man legger på brukermappa i AD... Burde vel gjøre susen det....

Lenke til kommentar

Arbeid?

 

Vi bruker M$ SMS til å distribuere programvare og fjernstyre PC'er.

(Men man kan jo bruke Snow Software's Snowstorm om man vil ha noe som funker)

 

Dessuten sparer man seg for MYE arbeid ved at det er færre PC'er som må reinstalleres pga. brukere som tror at de veit kva de gjør og lign...

 

Goggen: Det er en trykkleif på den websida...

 

"Du har ikke tilgang til og vise denne siden."

 

Dette skal være:

 

"Du har ikke tilgang til å vise denne siden."

 

:-)

Lenke til kommentar
SMS er en fin bil, men det er mye arbeid å lage pakker for absolutt alle programmer dersom bedriften er stor nok.

 

Du har likevel selvfølgelig rett. Vanlige dødelige kontorbrukere bør i teprien ikke være lokal administrator :)

Helt enig, tror uansett en bedrift, uansett hvor stor den er hadde spart mye tid og penger hvis man hadde et skikkelig pakke oppsett på programmet. RIS blir mye enklere da.

 

Og som du sier gadgetman, da slipper man å brukere som tror de vet hva de gjør.

 

jeg mener at den største årsaken til at det er så magne henvendelser til support er at feilen som regel sitter mellom stolen og tastaturet ;)

Endret av karrog
Lenke til kommentar

Tror det blir MYE ekstra tenkearbeid hvis noe slikt skal innføres i en større bedrift.

Funker det ikke med en GP da? som man legger på brukermappa i AD... Burde vel gjøre susen det....

Det finnes nesten ikke grenser for hva en kan gjøre med GPO nei (group policy objects) i Active Directory. Og jeg mener at alle bedrifter med mer enn 10 ansatte+pc'er bør ha et 200x-domene og AD. Forutsetter jo selvsagt windows over hele linja, men det er ikke uvanlig i dag.

 

Da er heller ikke noe problem å begrense deler av internett-tilgangen gjennom å styre content og security settings i IE. Deretter kan en også sette policy'er som hindrer brukern å være lokal admin. En kan også sette restiksjoner på hvilke applikasjoner som kan kjøres.

Lenke til kommentar
Da er heller ikke noe problem å begrense deler av internett-tilgangen gjennom å styre content og security settings i IE. Deretter kan en også sette policy'er som hindrer brukern å være lokal admin. En kan også sette restiksjoner på hvilke applikasjoner som kan kjøres.

Jepp, men bare vær klar over at den hindringen fungerer relativt dårlig for brukere som vet hva de holder på med. For helt ordinære brukere duger det dog, og takk og lov for det :)

Lenke til kommentar

Egentlig så mener jeg at man bør la de ansatte ha de fleste muligheter og tilganger på både maskiner og Internet (selvfølgelig ikke i den grad at det går ut over sikkerheten). Man bør heller nedlegge restriksjoner på hva man bør og ikke bør gjøre i arbeidstiden. La de ansatte skrive under på en IT-sikkerhetsavtale og en generell avtale om bruk av IT.

 

Voksne mennesker skal kunne oppføre seg som, nettopp, voksne. Det betyr at de følger regler og normer. Skulle problemet bli for stort likevel, foreslår jeg at man tar dette opp med personene det gjelder. Vedvarer problemet, så bør det forekomme en form for sanksjon.

 

Selvfølgelig, man kan jo velge å være BOFH i stedet, men jeg har en følelse av at det skaper mye mer negativ stemning for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...