Gå til innhold

Spille-pc til 20.000kr.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

oj, det var mye penger!

 

Jeg ville kjøpt: Gainward GeForce 7800GTX 256MB til 5000

MSI K8N Diamond, nForce4 SLI,Socket-939 BT,54g,Dual-GbLAN,Creative Live,PCI-Ex16 til 2000

 

MSI K8N Diamond, nForce4 SLI,Socket-939 BT,54g,Dual-GbLAN,Creative Live,PCI-Ex16 til 9000

 

det blir ca. 16000

 

Så ram og kabinett og strøm kjøper du av en kammerat

Lenke til kommentar
oj, det var mye penger!

 

Jeg ville kjøpt: Gainward GeForce 7800GTX 256MB til 5000

MSI K8N Diamond, nForce4 SLI,Socket-939 BT,54g,Dual-GbLAN,Creative Live,PCI-Ex16 til 2000

 

MSI K8N Diamond, nForce4 SLI,Socket-939 BT,54g,Dual-GbLAN,Creative Live,PCI-Ex16 til 9000

 

det blir ca. 16000

 

Så ram og kabinett og strøm kjøper du av en kammerat

Seriøst? Forstod ikke en dritt av hva du mener han burde kjøpe.

Eller ok, et Gainward 7800GTX og et MSI hovedkort, det er greit. Men 16000,- !? Hvor i helsike hentet du den prisen?

 

Kjøpe strøm og RAM hos en kompis? Hæh?

 

Nei, dette innlegget var ikke mye til hjelp. :nei:

EDIT2: Skal ikke rakke direkte ned, min mening. :blush:

 

Ontopic

 

Prosessor:

AMD Athlon 64 X2 4400+

 

Hovedkort:

DFI Lanparty NF4 SLI-DR

 

RAM:

OCZ Dual Channel Platinum 2048 MB

 

Skjermkort

Club3D GeForce 7800GTX

 

Harddisk:

3x Hitachi Deskstar T7K250 S-ATA "2" 250GB = 750GB totalt

 

Kabinett:

Cooler Master Wave Master Sort

 

PSU:

OCZ ModStream 520W

 

 

Totalt: = 19688,-

 

Innenfor budsjettet, høyst stabil, masse lagring og ekstrem ytelse.

Prisene er hentet hos Netshop.no

Prosessoren kan byttes i noe billigere, f.eks. en 3700+ "Venice".

 

 

 

 

EDIT: Oppdaga nå at jeg hadde glemt mus, tastatur og optisk(e) enhet(er). Regn med ca. 1000,- til, men de pengene kan du hente i å bytte til en 3700+ som tidligere nevnt, du vil fremdeles være innenfor budsjettet med noen kroner.

Endret av _Talon_
Lenke til kommentar

Prisguiden er en fin venn i slike stunder.

 

For det første, hvorfor kjøpe et Gainward 7800GTX til 5000 kroner når MSI NX7800GTX er høyt klokket til 4500 kroner fra før av hos PSData? :)

 

Selv om han har madde gryn å bruke så er det en haug av komponenter han kan spare inn på. Ramen blandt annet, du får jo 2gb Patriot CL2-3-2-6 hos MPX. Harddisker: Han kan behøve en WD Raptor 74gb til systemdisk hvor han lagrer windows og programmer, så kan han kjøpe en billig 300gb WD hos MPX til 1200 kroner. Altså, man trenger ikke å brenne opp penga bare man har mye å bruke. :)

 

Handle hos flere leverandører etter lavpris på komponenter kan spare en del penger fremfor å kjøpe alt fra samme. Kjøp to og to deler som scorer billigst på prisguiden og kjøp fra forskjellige leverandører.

 

Mitt eksempel finnes her.

Dette oppsettet KAN du bruke, selv om du kan spare inn på f.eks. lagringsdisken jeg har her valgt fra komplett.no (Kjøpte den på uketilbud).

Du kan også spare inn på å kjøpe et tower kabinett istedet for en Shuttle.

 

Valgene er mange, og jeg tror ikke du har noe imot å ha noen ekstra gryn igjen i lommeboka når du er ferdig med å handle.

Endret av Blackthorne
Lenke til kommentar
Handle hos flere leverandører etter lavpris på komponenter kan spare en del penger fremfor å kjøpe alt fra samme. Kjøp to og to deler som scorer billigst på prisguiden og kjøp fra forskjellige leverandører.

 

Det der virker som en forferdelig dårlig idè!

Det kommer jo frakt i tilleg fra alle..

Og handle fra to leverandører går jo..

Pluss at når du endelig skal bygge data så er det jo greit å få alt med en gang og ikke litt nå og litt da , som kommer ann på hvor raske nettstedet er til å sende ut varer..

 

Handleliste forsatt :yes:

Endret av eplee
Lenke til kommentar

Gidder ikke ramse opp alle som har foreslått Raptorer, men geez folkens - våkne! S-ATA "2" yter ikke så mye dårligere at han vil merke forskjell. WD Raptor er en gammel bråkete disk med lite lagringskapasitet. Jeg mener han bør beholde Hitachi-diskene. Dersom han ikke vil lagre så mye kan han droppe en eller to = penger spart.

 

 

Når det gjelder å bruke Patriot minnebrikker: De brikkene Blackthorne har anbefalt har akkurat samme spesifikasjoner som OCZ, her er prisen det eneste som bestemmer.

 

 

Og til slutt: SLI er tøv! Slik jeg ser det er det stor enighet blandt folk om at SLI med 7800GTX er tull. Det er prosessoren og/eller RAM som er begrensende for et slikt kort - Ja, hvis han da ikke spiller alle spill i oppløsninger over 1600x1200 med alt av grafikk på MAKS (AA og AF).

Men her også, vil du kaste bort penger på to forrige generasjons skjermkort som til sammen trekker mer strøm enn to stekeovner på fullt, så be my guest! Du kan jo alltids skryte av å ha høy strømregning og SLI med et par gamle skjermkort, mens kompisen som solgte deg PSU, kabinett og RAM kjøpte seg et 7800GTX - som yter bedre enn 2x 6800U SLI og er billigere - for de pengene han tjente av deg.

 

EDIT: Og ikke minst støy! 2x 6800U bråker vanvittig, her er 7800GTX stille i forhold, skjønt det er vel ikke lydløst det heller.

Endret av _Talon_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...