Gå til innhold

Dimme fra militæret, starte tidlig.


FpsStu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle som har fått innkalling og møter opp på innrykket skal innom militær lege og tannlege for helsesjekk. Her kan du legge fram en helseerklæring fra din sivile lege så enten blir du dimmitert etter en til to dager eller overført til alternativ tjeneste dersom forsvaret har behov.

 

Vi hadde en person som var særdeles motivert for å gjennomføre tjenesten men ble dimmitert umiddelbart pga skjevhet i ryggen - selv om han var klassifisert 9 medisinsk på sesjon...

 

Ellers, get real, gjennomfør førstegangstjenesten hvis du har fått innkalling og lær noe nytt...

 

Du har vel lov til å hate litt etter 6 dagers "strid" på vinterøvelse i våt og kald uniform, minimalt med søvn og lite mat, men det kan jo bare bli værre - det kan jo fryse på eller stillingen deres blir overkjørt av noen bitre og inneslutta engelskmenn som gir deg et rapp med batongen :evil:

 

En ting er sikkert; du lærer å verdsette de små tingene under førstegangstjenesten. Snickers, varm kaffe og en god pris snus under leppa er umåtelig godt i skogen :wee:

Endret av skinner
Lenke til kommentar

Det er akkurat det jeg fryktet, at dette skulle bli en tråd om at jeg er for lat til å dra inn i militæret.

 

Jeg beklager at jeg har et liv og jeg ikke gidder å gi slipp på det. Men alle månedene inni militæret, med en leilighet og bil, så taper jeg faktisk penger.

 

Nei, jeg gidder ikke å gå inn i militæret, til alle som bjornh og skinner: -Nei-

Lenke til kommentar

Nå var jeg i en annen situasjon enn deg - hadde ikke bil og leilighet og dro rett inn i forsvaret etter endt videregående. Har full forståelse for at det kan kjennes meningsløst å gi opp livet en har etablert for å tusle rundt i skogen og leke med konglene- ville hatt samme følelse selv hvis jeg var i din situasjon.

 

Jeg svarte på det du spurte om; det jeg mente med "get real" er simpelthen at dersom det ikke foreligger noen spesiell medisinsk eller annen årsak som tilsier at du har grunn for å slippe så hvorfor ikke gjøre det beste ut av det. Forsvaret dekker mye av dine utgifter under førstegangstjenesten og - gjeldsrenter for eksempel...

 

Lykke til uansett....

Lenke til kommentar

Synet mitt er helt for jævlig. Konklusjonen var "ikke feltdyktig". Har også vondt i ryggen til tider. Dette hjalp ikke særlig. De plasserer deg bare på andre steder som f.eks på kjøkkenet eller som sjåfør der det ikke har noe å si om du har vond rygg, allergi etc.

 

Uansett så vil jeg ikke inn, men jeg prøver å se positivt på det hvis jeg kommer inn, da får jeg jo tross alt lappen gratis:)

Eller så lærer jeg meg å lage mat..

 

Hvis du kombinerer det du skal med en del ulykker så ser vel forsvaret seg nødt til å fjerne deg :p

 

Er du sjåfør, ta det som et bilspill, gjør alt som faller deg inn ;)

 

Forsvaret må vel kutte ned litt av rekruteringen siden de fikk en så stor smell med Kristin ... ?

Lenke til kommentar

Det jeg gjorde var å få legeerklæring på at jeg ikke er tjenestedyktig og at jeg aldri kommer til å bli det. Slapp sesjon og alt.

Men da må man kanskje ha et veldig godt forhold til legen sin, eller ha en diagnose som er alvorlig nok til at man slipper.

Jeg er i hvertfall evig glad jeg slapp.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Vi var ca. 1600 som rykte inn i luftforsvaret på madla. Jeg var plaga med kneproblem og hadde da også papir på dette. Etter 13 dager var plagene så markante at de sendte meg hjem for godt. Da var der ca 5-600 igjen. Mange gikk til psykolog og andre dro hjem pga kroppslige plager.

 

Men det som er verdt å merke seg er at de som overdriver blir aldri sendt hjem på trass! En i troppen vår sultestreika i tretten dager. Når han ikke klarte mer ble han tvangsfora på saniteten og sendt tilbake til troppen når han ble ok. Nugatti på ringen fønker ikke lenger.

 

Det beste er å få gode papirer på rygg/kne/nakke -plager osv. Gjerne med CT/MR undersøkelse (Da bør du nesten ha plager også;).

 

Ellers kan du kjøpe deg et småbruk med dyr! Da MÅ forsvaret betale avløser til deg det året du er inne (dvs en ekstrautg. på 4-500 000 i året bare på deg!) Da blir du garantert dimmitert på dagen :p

 

Om ikke, vær en mann om du kan! :p

Lenke til kommentar
Tenk så masse timer dere missbruker av lege og psykolog kun fordi dere skal få suge pupp av mamman din enda eit år. Klipp dere og kom dere i army'n seier nå eg!

En annen grunn til at jeg ikke vil inn i militæret, er vell fordi det er mange som har samme holdning som Cronel der inne. Gidder ikke å gå inn i militæret med en gjeng med "tøffinger" som ikke klarer å la andre være i fred.

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar
Tenk så masse timer dere missbruker av lege og psykolog kun fordi dere skal få suge pupp av mamman din enda eit år. Klipp dere og kom dere i army'n seier nå eg!

En annen grunn til at jeg ikke vil inn i militæret, er vell fordi det er mange som har samme holdning som Cronel der inne. Gidder ikke å gå inn i militæret med en gjeng med "tøffinger" som ikke klarer å la andre være i fred.

eeeg? Snill som eit lam! bæææ!

 

Eg skal faktisk ikkje inn i army'n.

 

Sesjonslegen såg 1 minutt på arket fra fastlegen min og sa: "ja, da blir det vel ikkje førstegangstjeneste på deg" Så var det over liksom. Eg sa hverken fra eller til før han sa noke. Skjønner at det er seigt og inn i armyen om du har fast jobb osv, men om du er lauskar og arbeidsledig kan da vel det være greit og slå ihjel eit år inne. Det er faktisk ikkje fengsel.

Lenke til kommentar

Ja, du kan bli omdisponert til en annen stilling dersom det er hensiktsmessig for deg selv og din avdeling. Hvis du går rundt og nyser og snørrer som følge av pollen allergi er kanskje ikke MG-1 stilling i infanteriet det beste i "sesongen".

 

Går du inn i forsvaret med muskelplager eller andre plager som ikke er kommet fram på sesjon burde du påpeke dette på legesjekk under innrykket - en anbefaling vil nok bli sendt derfra til din kompani og troppssjef for omdisponering.

 

Det beste for deg vil være å få dokumentasjon fra din sivile lege om dine plager så slipper du mye i etterkant.

 

Men alternative stillinger er ikke så gærne de altså; velferd, sykepleier/assistent, leirtropp (moro med gressklippere og pollenallergi :hmm: )

Endret av skinner
Lenke til kommentar

Når jeg var på sesjon så søkte jeg meg på utenlandstjeneste og igrunn alt det andre jeg hadde mulighet til.

Tiden før jeg skulle på sesjon så var jeg skikkelig imot å reise inn. Var ikke snakk om at jeg skulle inn dit.

Jeg kom på sesjon og der skjedde det med meg som det skjer med ca 70% av alle homofobe mennesker i verden.. jeg ble plutselig veldig engasjert i det jeg hadde nekta på å vere med på hele livet.

 

Skulle egentlig inn nå i september, men fikk lærlingplass så jeg slapp unna.. Faktisk litt lei meg for det, men pågrunn av manglende lærlingplasser så ble jeg bare nødt å få det unnagjort.

 

Så september 2007 eller 2008 er jeg nok i Afghanistan eller hvor det enn skulle skje noe på ett eller annet skip :D

 

Ja.. søkte meg inn i sjøforsvaret

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...