Gå til innhold

Dimme fra militæret, starte tidlig.


FpsStu

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at det finnes en del av disse postene fra før, men det har alltid blitt en diskusjon mellom de som hater militæret og de som elsker militæret.

 

Jeg skal ifølge papirene inn 2007, men nå som jeg har fått meg jobb, vil jeg absolutt ikke, jeg vil jobbe, tjene penger og komme videre i livet, ikke stoppe opp et år, tjene øst-europeisk lønn, og returnere tilbake til hverdagen med en bil som er verdt 20-40% mindre og folk som har gått vidre.

 

Lurte på en del ting som jeg ville likt å få svar på.

 

1. Er det mange av de som blir tjenestedyktig som blir innkallt? Mange som slipper?

2. Hadde planer om å få fast-legen til å skrive noe papirer om at jeg har skulder og nyre-plager evt ryggplager eller ankel (Noe jeg faktisk har), vil dette holde?

3. Kan jeg dimme før jeg blir innkallt, altså sende legens papirer inn til forsvaret, så jeg blir sletta fra systemet deres så fort som mulig?

 

EDIT: Jeg HAR vært på sesjon, og ble ærklært tjenestedyktig, selv med selvmordsønsker, deppresjon, allergi for alt osv osv...

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1)er noen tusen som ikke kommer inn.

2)Tja. Kommer litt ann på legen som undersøker deg under sesjon. (Bruttern sa at han hadde migrene og det hjalp ikke)

3)Vet ikke. Men du har vel ikke vært på sesjon enda. Så når du er der gi uttrykk for at du ikke vil inn. Si at du er i mot våpen osv. Ikke ta at du er homo og sengeveter.

Lenke til kommentar

Hvis du har dokumentasjon fra lege, om at du har plager om diverse, så kan de ikke tvinge deg inn i militæret, så fremt til at det ikke er noen tullskader eller lignende.

Du kan be om utsettelse, si at du skal gå skole, eller at du har fast jobb osv.

Du blir ikke slettet fra systemet tror jeg, de vil kontakte deg ved x antall år, og dermed "spørre" deg igjen. Sjansen er jo egentlig liten, hvis du går inn for og ikke bli innkalt til militæret, at du faktisk kommer inn. Siden militæret har hatt en kraftig nedkutting av inntekter, innkallelser.

 

Selger jo selvsagt bilen før du evt. drar inn :p

Lenke til kommentar

Har du vært på sesjon, så er det lite trolig at du klarer å lure deg ut FØR du får innkallelse..

 

Men om du er flink å overbevise, så kan du komme deg ut. Jeg er av den oppfatningen (basert på egen opplevelse) at det er vanskelig å komme seg ut med en gang man har kommet inn. De som mener de skal ut igjen med en gang, blir en egen tropp, men det er ikke lett å dimme her, om man ikke har god grunn. Jeg hadde halvveis grunn, men var visst overtalelende nok til å la han slippe meg ut på prøve. Så fikk jeg et brev om at dimiteringen var endelig. Det brevet henger i gullramme på veggen. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Har du vært på sesjon, så er det lite trolig at du klarer å lure deg ut FØR du får innkallelse..

Merkelig, skulle inn nå mente folkene på sesjonen, men har ikke fått vite noe mer, så kommer ikke inn til høsten/vinteren førstkommende år hvertfall..

 

Er jo tross alt _mange_ som slipper nå om dagen....

Lenke til kommentar

allergi mot støv og pokllen bør være nok, men det er mulig du må møte opp der du skal ha førstegangstjeneste, vise papirer, stå i kø mesteparten av dagen og dra hjem..

 

fast jobb er ingen unnskyldning, jobben din kan ikke sparke deg pga militæret, og alle planer som skjer etter at du har fått inkallelse telles heller ikke

 

husk at alt du ikke har på papiret finnes ikke

 

hvis du sier at du er imot våpen og slikt må du være i siviltjenesten, en "vanlig" jobb med samme betaling som i militæret

 

rygg-plager pør være en grunn til å slippe, men militæret er umulig å forutsi, vil de ha deg, så får de deg...

 

edit: jeg vil heller ikke i militæret, men har ingen grunn, så jeg må, skal ut i januar :(

Endret av aklla
Lenke til kommentar
allergi mot støv og pokllen bør være nok, men det er mulig du må møte opp der du skal ha førstegangstjeneste, vise papirer, stå i kø mesteparten av dagen og dra hjem..

 

fast jobb er ingen unnskyldning, jobben din kan ikke sparke deg pga militæret, og alle planer som skjer etter at du har fått inkallelse telles heller ikke

 

husk at alt du ikke har på papiret finnes ikke

 

hvis du sier at du er imot våpen og slikt må du være i siviltjenesten, en "vanlig" jobb med samme betaling som i militæret

 

rygg-plager pør være en grunn til å slippe, men militæret er umulig å forutsi, vil de ha deg, så får de deg...

 

edit: jeg vil heller ikke i militæret, men har ingen grunn, så jeg må, skal ut i januar :(

Jeg er allergisk mot det meste (bjørk, grass, burot, you name it) slipper jeg da militæret? Dog lenge til jeg evt. skal i militæret siden jeg bare er 15 år :p .

Lenke til kommentar
allergi mot støv og pokllen bør være nok, men det er mulig du må møte opp der du skal ha førstegangstjeneste, vise papirer, stå i kø mesteparten av dagen og dra hjem..

Jeg sa til legen på Sesjon at jeg hadde allergi mot pollen, støv og røyk, men han bare sa: "Hvis alle med allergi skulle få slippe, ville vi ikke hatt noen inne i militæret", så satte han en nier på meg, og sendte meg vidre... Samtalen varte maks i 1minutt, kanskje ikke det engang.

Lenke til kommentar

For å konkretisere det hele litt; forsvaret har ikke kapasitet til å ta inn mer enn 35-40%. Fordi en god del faktisk har lyst til å dra i militæret, har ikke forsvaret noe stort behov for å skulle tvinge folk til å ta førstegangstjenesten. Om du skriver en saklig søknad om utsettelse (på ubestemt tid, selvfølgelig) når du blir innkalt, burde mye ordne seg. Innen det blir aktuelt å ta deg inn etter det, har du alt for mye lån, biler, barn, jobb og andre problemer å ta deg av til at det er verdt det.

 

Det er veldig mange som kommer med udokumenterte unnskyldninger om diverse sykdommer, så dette har de nok ikke egentlig noen særlig tro på. Saklig, dokumentert informasjon kommer du imidlertid langt med.

Lenke til kommentar
hvis du sier at du er imot våpen og slikt må du være i siviltjenesten, en "vanlig" jobb med samme betaling som i militæret

Jeg slapp ikke militæret fordi jeg har alt som er av allergier + atopisk eksem, så jeg ville ikke satset på det.

 

Jeg dimmet imidlertid 4 mnd uti militærtjenesten og ble overført til siviltjeneste ved den gamle ungdomsskolen min. Det var jeg selv som ordnet plassen, og det var ikkeno styr annet enn at militæret ikke ville sende meg vekk. Jeg ble holdt igjen litt i overkant av en uke etter at jeg egentlig skulle.

 

Lønnen er faktisk helt OK. Vi mottok 2600 kroner annenhver uke, altså nesten det dobbelte av det man får i militæret. Dette er da matpenger, penger for klær etc. Siden jeg flyttet hjem igjen, var dette ekstra penger i min lomme - og en "jobb" jeg stortrivdes i.

 

edit: Grunnen min for å dimme var forøvrig at jeg var imot våpen. Jeg fortalte de at jeg hadde prøvd i de fire månedene jeg var der, men at jeg ikke klarte å støtte militæret og hva de sto for.

Endret av Complexion
Lenke til kommentar

Sjansen er definitivt der å dimme fort selv om du får tjenestedyktig på sesjon. Fikk det jeg også da jeg tok det nokså seriøst og ikke hadde andre store plager enn litt dårlig hørsel (eneste testen jeg klarte å fake litt på, endte opp med 4). Jeg var i samme posisjon som deg den gangen, jeg hadde jobb og fast inntekt samt venner og bekjente jeg helst ville fortsette å beholde, samt band jeg heller ikke ville svikte.

 

Om ikke de sykdomspapirene er noe du kan legge veldig vekt på (sykdom av stor betydning) ville jeg heller prøvd litt psykologisk overbevisning. Jeg skal ikke på noen måte anbefale folk å jukse seg ut derfra, men om man først absolutt ikke vil inn dit på noen bekostning (har sett folk gå seg syke av ren bekymring for å komme inn) så synes jeg ofte det er verdt det. Om du først får innkallelse/ikke skriver noe brev på forhånd, så kan jeg jo si hvordan jeg tok det...

 

Selv så bekymret jeg meg veldig, og klarte ikke sove en del dager før jeg skulle møte opp ved Gardermoen på innrykk (fikk inkallelse og alt det der). Det jeg derimot gjorde var å kontakte legen som var der, forklarte hvor lite lyst jeg hadde til hele opplegget, hvor sliten jeg var av ikke å ha sovi på mange dager (evt. uker) og at jeg hadde merket at høreproblemene mine hadde blitt større siden sist, i tillegg til at jeg hadde "fått" tinnitus (ringing i ørene). Dette hadde jeg dog ikke papirer på selvfølgelig, min forklaring var at jeg hadde hatt noe lignende tidligere da det gikk over etter 5-6 dager (høy lyd på konserter evt.), mens det nå i det siste hadde pågått mye lenger tid (mens jeg hele tiden var i håpet om at det skulle forsvinne, så gikk jeg ikke til legen).

 

Ble deretter sendt til ny hørseltest, og fikk da en "svak" 4, på kant til 3. Legen mente at jeg burde snakke litt med psykologen for å få litt mer avklart, ettersom han ikke kunne skrive meg ut selv uten enten legepapirer eller direktiver fra han. Så jeg møtte opp der, fikk et skjema der jeg måtte krysse av diverse (selvmordstanker/narkotikaproblemer/familie osv (alt helt anonymt da). Også krysse av for om du ville ha hjelp etter å ha dimma, Ja/Nei. Jeg tok Nei, har ikke hørt noe siden). Fikk snakke med psykologen etterpå, og nevnte da en rekke ting som hadde skjedd tidligere i mitt liv, en "svak" venn av meg døde tidligere i en ulykke. Jeg oppgraderte han under forhøret til "bestevenn/barndomsvenn", og dette var noe som skjedde for noen måneder siden (egentlig mange år siden). Jeg klarte å forklare meg på en såpass overbevisende måte, stod hele tiden på historien (han prøvde seg med flere vinklinger og kryssforhør), og sa jeg hadde hatt endel sosiale problemer etterpå (noe som heller ikke var sant, men hva vet vel han...), mistrivsel ved å flytte fra foreldre nylig osv. Han endte opp med å spørre om jeg ville ha utsettelse noen år til ting var kommet litt mer "på plass", eller om jeg ville dimme der og da... Jeg sa jeg ville dimme helst, orket ikke gå rundt å bekymre meg for å komme inn senere, ble bare syk av det osv... Så var det gjort, og jeg var tilbake i frihet noen timer etterpå.

 

Antar det er noen som kommer til å fyke opp her og reagere negativt på hele greia, men dere må huske på at folk er forskjellig og med det systemet vi har i dag er det en del som sliter litt med det å "Måtte" tvinges inn i militæret.

 

Vet ikke om du fikk noe ut av dette, men det var i hvertfall så godt som hele min historie, du får gjerne trekke ut noen punkter du synes er gode.... Eller noe sånt ;)

Lenke til kommentar
Har du vært på sesjon, så er det lite trolig at du klarer å lure deg ut FØR du får innkallelse..

Merkelig, skulle inn nå mente folkene på sesjonen, men har ikke fått vite noe mer, så kommer ikke inn til høsten/vinteren førstkommende år hvertfall..

 

Er jo tross alt _mange_ som slipper nå om dagen....

Meget mulig.

 

Min mening er basert på egen erfaring, mulig de har endret systemet, eller jeg har gått glipp av noe, men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...