Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppkobling av Telenor ADSL


Anbefalte innlegg

Tror ikke dette er rette sted å poste denne, men prøver likevel.

 

Jeg skal hjelpe en kompis som har bestillt bredbånd fra Telenor. De har fra før vanlig analog linje.

 

Slik jeg har forstått det så skal ledningen fra kontakten i veggen inn i en splitter, så videre til bredbåndsmodem og en til telefonen. Men det jeg, og kompisen min, lurer på er at han har flere telefonkontakter rundt om i huset. Vil de fungere som før, eller er det bare den telefonen som er koblet til splitteren som vil fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å ungå problemer må alle telefoner være koblet etter splitteren. Dette beskrives monteringsanvisningene.

Dette tenkte jeg også. Men det blir veldig tungvint å dra kabler rundtom i huset fra splitteren.

 

PS! Han har fått utstyret, men det fulgte ikke med noen monteringsanvisning.

Endret av Fosse
Lenke til kommentar
PS! Han har fått utstyret, men det fulgte ikke med noen monteringsanvisning.

 

Monteringsanvising?? hva skal du med det?? du må ikke være noe kjernefysiker for å koble sammen det der da. hehe

 

Fra veggkontakt til splitter(Line),adsl modem til splitter(adsl) og telefonen til splitter(bildet på splitter viser en telefon)

 

Har du da allerede gjort det.Hvilke lys lyser grønt på adsl modemet da?

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Hviss noen hadde hatt et bilde av hovedkontakten med alle ledninger og sånn tilkoblet hadde jeg vært evig takknemlig :)

Det finnes ingen fasit på hvordan denne er koblet eller ser ut, hvis det synes vanskelig og kable så kan du prøve en splitter pr telefon eller ringe en montør.

Lenke til kommentar
Men det jeg, og kompisen min, lurer på er at han har flere telefonkontakter rundt om i huset. Vil de fungere som før, eller er det bare den telefonen som er koblet til splitteren som vil fungere?

Du må nok ha to stikkontakter, line ut til splitter, en til ADSL og line inn fra splitter tilbake til tlf.kontakter for resten av tlf. i huset.....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
En mulighet er å kjøpe en splitter til hvert telefonuttak. Da slipper du å kable om.

Men risikerer i samme slengen å miste hastighet. (Men skal man bare ha 1 eller 2 Mb vil det sansynligvis ikke ha noen innvirkning.)

 

Og det med at det ikke følger med bruksanvisning. CD'n er bruksanvisningen. Sett i den og følg anvisningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...