Gå til innhold

Tråden for 1557*-brukere!


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Kult at denne tråden er oppe enda :-)

 

Jeg trenger å åpne 1557. Jeg har prøvd å skru den opp, men har kommet så langt at jeg er redd for at jeg kommer til å brekke av noe vitalt om jeg ikke finner en veiledning på nett.

 

 

Jeg har to 1557, en kjøpt på Whitebox og en kjøpt på PS.no. Den fra Whitebox får jeg ikke liv i. For et par måneder siden ga den fra seg en siste blåskjerm og når jeg restartet kom den bare opp en svart skjerm og ingenting skjer annet enn at jeg ser at lysene er på som normalt, men det er ingen harddiskaktivitet, ei heller noen vink fra BIOS. Hva kan det være?

 

1557 nr 2 fungerer som ei klokke, det eneste er at jeg under en fest kom til å slippe PCen på gulvet (jo da den tåler ganske mye :-) ) Jeg hadde en lydkabel stående i og lydkontakten var det eneste som fikk varige mén. Bare den ene kanalen fungerer (høyre) når jeg bruker line out. Ingen problemer når jeg hører på de fantastiske interne høyttalerne (ironi).

 

Vel uansett, jeg trenger å vite hvordan jeg åpner 1557, tar av dekselet og dissekere litt. Noen som har noen lenker?

Lenke til kommentar

Har åpna min et par ganger, det er ikke noe problem, men man må bruke litt kraft. Tror du må skru ut skruene som sitter øverst under festet til skjermen. Så kan du løsne panelet der høytalerne sitter, og videre løfte av tastaturet - da har du adgang til hovedkort, cpu pluss en del annet snacks. Det kan knirke og knake litt, men min har ikke tatt noe skade av det. Kan være ok å fjerne støv og drit fra vifta mens du først er inne.

 

Det skjedde noe lignende med min for et år siden, den ville ikke starte. Da var det harddisken som hadde tatt kvelden. Jeg måtte kjøpe ny, det funka fint, og du trenger heller ikke å åpne og herje under tastaturet.

 

Min 1557 lever i beste velgående etter snart fire år. Men nå har strømadapteren min slått seg helt vrang. Er ikke tilfeldigvis noen som har en til overs til redusert pris? Eller har tips til en rimelig løsning?

Lenke til kommentar
Har åpna min et par ganger, det er ikke noe problem, men man må bruke litt kraft. Tror du må skru ut skruene som sitter øverst under festet til skjermen. Så kan du løsne panelet der høytalerne sitter, og videre løfte av tastaturet - da har du adgang til hovedkort, cpu pluss en del annet snacks. Det kan knirke og knake litt, men min har ikke tatt noe skade av det. Kan være ok å fjerne støv og drit fra vifta mens du først er inne.

 

Det skjedde noe lignende med min for et år siden, den ville ikke starte. Da var det harddisken som hadde tatt kvelden. Jeg måtte kjøpe ny, det funka fint, og du trenger heller ikke å åpne og herje under tastaturet.

 

Min 1557 lever i beste velgående etter snart fire år. Men nå har strømadapteren min slått seg helt vrang. Er ikke tilfeldigvis noen som har en til overs til redusert pris? Eller har tips til en rimelig løsning?

Takk for svaret! Åpnet PCen fra tastaturet ved å løsne de to skruene under (sjekket den bildeguiden som lå på forumet), det gikk veldig lett! Jeg hadde startet med å fjerne alle skruene i PCen og dele PCen i to. Tror det må til for å fjerne hovedkortet og for å se om jeg kan fikse lineout-kontaktet.

 

Tenkte at det ikke kunne være harddisken som konket siden jeg ikke kom inn i BIOS en gang, men jeg skal bytte harddisk for å se om det blir noen forskjell i kveld :-) Takk takk!

Lenke til kommentar

Det var ikke harddisken så var gåen på den ene 1557'en min :-( Tipper det må være hovedkortet. Får kun skrudd på PCen, går ikke inn i BIOS ei heller aktiverer harddisken, den bare står påslått med svart skjerm. Noen som har opplevd det samme?

 

Når det gjelder den andre 1557'en så lurer jeg på om det greieste er å kjøpe et eksternt lydkort for rundt 300 kr, http://datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:1721206;c:36133

 

Lineout-utgangen er så gjemt at jeg ikke klarer å komme til for å se hva som har skjedd. Tipper at den bare er rikket litt ut av kontakten siden den ene høyttalerkanalen fungerer fint. Uansett tror jeg ikke jeg klarer å fikse den.

Lenke til kommentar

Hei Guys,

 

Please help, dere kan svare paa Norsk, ingen problemer. Takk

Just did format on my, unfort no back up of any driver or the original CD, got lost when I moved from OSLO TO Mumbai. Specs-

 

TUNDRA 1557 MS 2141, am sure it is a 1557G

using a ATI MOBILITY RADEON 9700 display adapter, successfully reloaded, correct one, right ???

1.70 giga P 4, 512 MB memory

BIOS IS Phoenix Tech LTD R01-B1J dtd 11/08/2004, Bus Clock 133 megahertz

 

Then reloaded successfully-

Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller and

Intel ®Pro/Wireless 2200BG Network Connection

 

Are these right, some1 who has this sturdy machine running can pls reconfirm this. Thanks a lot !

 

Ok now comes the problem-

just do not recall which LAN Ethernet card and version did this have

and

also the version for the 56 k modem, was it Lucent ??? :no:

The LAN was, I think a Realtek or was it Intel ????? :hmm:

 

If any of yu guys can shed some light on this I would be ever so grateful. I am also trying to get some help from the OEM WWW.AOPEN.COM/DROPEN.

But since these machines were sold exclusively ? to PSDATA in Norway then I am sure the best help and adv is to be found in Norway.

 

Thx a ton guys for your help. Cheers :thumbup:

 

Ashwin

Lenke til kommentar

Jeg går på Aopen sin hjemmeside som det er linket på side 1 her denne tråden, laster ned både WLAN og LAN driveren. Lan driveren har ingen setup, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med den. WLAN driveren er det setup på men den stopper opp å installere etter den er halvveis, og slik står den. Ergo får ikke lagt inn fra Aopen siden.

 

Er det noen andre som veit om motherboardet til tundraen? Og driverne til det og LAN driver som funker?

Endret av Gutt_81
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

:nei:

 

Jaja, nå er det altså skjedd.. Min gamle trofaste følgesvenn er DØD. En 1557G, påklistret HPC.

 

Dersom noen trenger en delepc er det bare å gi beskjed så blir vi sikkert enig. Alt fungerte perfekt til siste slutt, og det krevedes en BIOS-oppdatering for å ta drepen på'n.

 

Kongen er død, leve kongen

Lenke til kommentar

CD-rom har konket...usikkert når det skjedde, da det til tider var lenge i mellom den var i bruk. Derfor usikker om spes. hendelse el. kan være årsaken..

Display m/knapper ovenfor tastatur er også blitt mørkt. Knapp til rom funker heller ikke.

Har en lignende maskin, og har prøvd å bytte rom osv, så vet med sikkerhet at det ikke er cd-rommen, men pc'en feilen ligger.

 

Forslag?

 

Veit pc'n begynner å bli gammel osv, men...gammel og god!! vil gjerne slite med den en stund til vett.

 

Noen som vet om materialtretthet går under reklamasjon?

 

Det ene av de 2 aluminiumsfestene til skjermen brøt tvert av når jeg åpnet skjermen isted.

 

 

Hør med PS, så sender de sikkert nye. Samme skjedde meg, og jeg fikk sendt nye umiddelbart. Skiftet selv. Garantien var utgått, men ingen hindring.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Lev dei framleis? :) Min gjer i vertfall i beste velgåande (sett vekk i frå litt ripe), og eg skal ta ein 2.13Ghz Pentium-M prosessor frå 1559-maskina mi som byrjar å ta kvelden, til 1557-en min som eg no har byrja å tatt i bruk igjen, samt kjøpe meir ram. Skal sjå kvar ein får kjøpt 2stk 1GB SODIMM DDR '1' ram.. :)

 

Har nokon ein nedstøva harddisk til 1557 som dei ynskjer å selje/gi vekk?

 

Hadde vore storarta om nokon framleis hadde godmaskina i bruk!

Endret av gardover
Lenke til kommentar

Klart jeg bruker denne enda. Den er jo kjempemessig. Oppgraderte den til 2gb ram for ikke lenge siden, og funker veldig bra til mitt. Bruker den primært til skolearbeid som koding og skriving. Er veldig glad i tastaturet, er godt å skrive på, spesielt når man driver å koder.

Også har den fått en fin Hak5-sticker på lokket:P

Lenke til kommentar
Jeg går på Aopen sin hjemmeside som det er linket på side 1 her denne tråden, laster ned både WLAN og LAN driveren. Lan driveren har ingen setup, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med den. WLAN driveren er det setup på men den stopper opp å installere etter den er halvveis, og slik står den. Ergo får ikke lagt inn fra Aopen siden.

 

Er det noen andre som veit om motherboardet til tundraen? Og driverne til det og LAN driver som funker?

Muligens litt seint svar, men dog eit forsøk på å skape liv i tråden att :)

@gutt_81 så må du gå via kontrollpanel, administrative verktøy, datamaskinbehandling, enhetsbehandling, velge den rette hw-delen der og innstallere drivaren manuelt, ved å leite i mappen du lasta ned frå Aopen som i ditt tilfelle heiter LAN.

 

 

Jo, maskina er intet annet enn kjempemessig å skrive med, men eg skimtar litt slitte tastar (at dei "matte prikkane" er slitt vekk), spesiellt på 1559-en, men litt på spacen på 1557-en også :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, etter at min Whitebox 1557's skjermkort døde våren 2006, og en tur innom reprasjon, hvor de gikk konkurs, etter politianmeldelse av innehaver og et snart 2,5år i skapet hjemme. Er min 1557 pr.idag 10.mai 2009 endelig fullt operativ, etter at jeg fant en "donor-pc" på nettet.

 

Tenkte jeg bare skulle spre det gode budskap!, er vi mange igjen med 1557?

Lenke til kommentar

Denne pcen kommer til å leve lenge:P Merker at områder rundt batteriet begynner å bli temmelig varme etter en liten stund, men så lenge det ikke tar fyr er jeg glad.

 

Har oppgradert til 1GB med minne, og akkurat instalert Windows 7RC, og jeg er faktisk possitivt overasket. Det funker faktisk veldig bra. Og alt funket ut av boksen etter en rask oppdatering og restart. Har ikke lasta ned en eneste driver, de kom med en gang med windows update. Dette er inkludert, minnekortleser, lyd, IR, skjermkort, trådløs. Og ytelsen er heller ikke noe å klage over. Får se hvordan det blir etter jeg instalerer en del programmer, men hittil så funker det veldig bra. Anbefales :)

Endret av Hurtcake1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jada, jeg har brukt 1557en min (har en A-modell) nonstop siden høsten 2004. Går som ei klokke, og har ingen klager. Bare en liten en. Et eller annet under den venstre musetasten på paden gikk i stykker for halvannet år siden, så jeg må trykke konsekvent på den ene sida for ikke å ødelegge det mer. Det er vel ikke så mye for en 5 år gammel maskin ...

 

Jeg fikk forresten tak i en disassemble guide for 1557 en gang i fjor, fordi jeg ville ta den fra hverandre for å fikse musa (og blåse ut støv), men jeg gjorde det aldri. Jeg skal se om jeg finner den, så kan jeg poste den for dem som vil ha den.

 

Har det siste halvåret brukt 1557en min som desktop - har en 13 tommers MacBook som bærbar.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt 1557 fra Whitebox siden våren 2004 og den går fortsatt som en klokke med W7RC! Kjørte også Vista en stund. Det gikk greit det også, men W7 går betydelig bedre.

 

Har oppdatert til 1gb minne og bytta HD to ganger. Har sølt vin og appelsinjuice i tastaturet, men reddet det ved å putte tastaturet i vaskemaskinen. Har dog endel problemer i dag, blant annet at et par taster iblant henger seg opp, samt at jeg mangler et par av tastene (støvsugerns skyld). Og så har feste til skjermen løsna litt på den ene siden sånn det rett å slett er litt lealaust her og der og ikke så veldig estetisk vakkert. Prøver å unngå å flytte på den så mye. Ellers er jeg fortsatt strålende fornøyd. Klarer alt jeg har behov for. Selv om jeg selvfølgelig hadde hatt bruk for bedre ytelse hvis jeg hadde hatt det, hvis dere skjønner.

 

Så jeg må desverre innrømme at jeg har planer om å kjøpe ny laptop nå de nermeste ukene. Det får være grenser liksom. Fem om er halvt år er lang tid. Og jeg kommer nok fortsatt til å ha denne stående et sted til den faller fra hverandre for godt.

 

Aporopos ny laptop, så frykter jeg overgangen til dagens håpløse standard oppløsning på 768px i høyden (har 1050px nå). For det må nok bli en slik, da jeg ser at man må ganske høyt opp i pris for å få noe bedre. Så det blir kjipt, men håper jeg greier å leve med det. :)

 

All honnør til 1557 tho! Den har opplevd og overlevd mye oppgjennom årene! :D

 

- daniel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...