Gå til innhold

Er Manowar Power Metal eller Heavy Metal


Er Manowar Power Metal eller Heavy Metal  

104 stemmer

  1. 1. Er Manowar Power Metal eller Heavy Metal

    • Power Metal
      60
    • Heavy Metal
      25
    • Usikker/vet ikke
      19


Anbefalte innlegg

Vidrefører en liten diskusjon fra denne tråden, så den ikke blir dratt for offtopic.

 

Situasjonen er den at flere i nemte trå påstår at Manowar er vanlig heavy metal og ikke kan klassifiseres som power metal.

 

som jeg har skrevet i whitemetal posten mener jeg at Manowar er powermetal. dette gjør jeg av den enkle grunn at de punktvis passer overens perfekt med kriteriene for at et band skal klassifiseres "Power Metal". jeg kan også skrive at jeg er Manowar entusiast, har alle cd'ene deres, og har fulgt de i flere år.

 

fra den andre tråden:

Power metal, as the term is used today, places primary importance on an "epic" sound, usually at high speeds and with catchy melodies. Whereas most rock lyrics focus largely on "the real world" - personal experience, historical incidents, social commentary, etc. - power metal often treats cosmological or metaphysical themes. Many power metal songs draw inspiration from science-fiction, mythology, and fantasy, and they tend to be more optimistic than most metal lyrics. These lyrics, combined with power metal's tendency for histrionic and high-pitched vocal performances, have led to some criticism of the style as overly campy.

 

dette passer som sagt perfekt med Manowars musikk. gode sanger for å se dette er:


  •  
  • Battle Hymn
     
  • Brothers of Metal
     
  • Fight Until We Die
     
  • Hail and Kill
     
  • Worriors of the World United
     
  • The Warriors Prayr
     
  • Power Be Thy Sword
     
  • The Deamonds Whio
     
  • Master of the Wind
     

det finnes flere som jeg kan ramse opp hvis noen absolutt vil dette.

 

så vil jeg legge til at Manowar også står i listen til Wikipedia over Power Metal band.

 

jeg tar meg så friheten til å quote tlz's vise ord fra whitemetal tråden:

Heavy Metal er vel et fellesord for alle metaltypene

Heavy Metal blir ofte brukt om band innenfor metal sjangeren som folk egentlig ikke vet hvor hører til. ta metallica's tilige album som eksempel. mange vil påstå at disse albummene er helt og holdent heavy metal, mens sannheten er at disse er nærmere trash metal enn noe annen sjanger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sakset fra www.manowar.com :

The whole purpose of playing live is to blow people's heads off," says Manowar bassist Joey DeMaio . "That's what we do; that's the energy of this band. We're out there to kick ass. We're out there to turn our Joey DeMaiogear on and blast. We're out there to kill. That's what metal is. Anybody who says otherwise is not playing heavy metal.

 

Se siste 2 ord...dette er hva Manowar sier selv om deres musikk...gidder egentlig ikke starte noe krangling om dette her,men gutta har holdt på med det samme i over 20 år...og det var før alle disse kategoriene innen metal ble til.

Lenke til kommentar

Sorry ,,ikke enig med deg...men vi kan være enig om en ting:de spiller metal..(jeg er av den "gamle" garden...liker ikke alle disse nye sjangerene...når gutta i Manowar sier at de spiller heavy,er det godt nok for meg..driter egentlig hva alle andre måtte mene)

Lenke til kommentar

idag ville de fallt under power metal, men når de kom ut med første skiva var det heavy metal, begrepene forandrer seg med tiden og musikken... Hva som er riktig eller ikke spiller egentlig liten rolle, men de gamle fansa vil nok si at det er heavy metal på sitt beste...

Lenke til kommentar
idag ville de fallt under power metal, men når de kom ut med første skiva var det heavy metal, begrepene forandrer seg med tiden og musikken... Hva som er riktig eller ikke spiller egentlig liten rolle, men de gamle fansa vil nok si at det er heavy metal på sitt beste...

De skal få lov til å si det er heavy metal, men det er nesten så langt i fra det beste man kommer.

Lenke til kommentar

Synes egentlig manowar er et helt ok band. Ikke det helt store for meg, men de har et par sanger jeg liker. Favoritten min er nok Hail and Kill.

 

For en stund siden kjøpte jeg albumet "warriors of the world" (nyeste, er det ikke?) og hørte igjennom det. Falt ikke helt i smak, men fungerte greit når jeg var i litt hoppe-brøle-headbange humør. Forresten må jeg nevne at Nessun Dorma fra dette albumet er meget koselig.

 

Men så kom jeg til å høre på "an american trilogy". Av en eller annen grunn fikk jeg det for meg at denne sangen var en liten hyllest til sør-statene/land of cotton/dixieland. Forøvrig har jeg ingen store problemer med politisk/religiøst budskap i musikk, med mindre det er av skadelig/idiotisk art.

 

Likevel fant jeg denne sangen en smule ubehagelig å høre på grunn av hele dixieland opplegget. Dette fordi det er ganske kjent hva de er kjent for etter borgerkrigen. Det jeg egentlig lurer på er om gutta i Manowar er litt på kanten når det gjelder rasisme. Er ikke helt sikker på hvorfor, men har bare fått det for meg.

 

For all del, misforstå meg rett. De lager grei musikk, og jeg kommer nok ikke til å forandre syn på den. Men spør av ren nysgjerrighet. Da jeg ikke har fulgt med på manowar spesielt lenge, men heller hadde en liten periode der jeg hørte en del på det.

 

PS: Unnskyld for å dra det litt off topic, men rekner med at mange Manowar fans ser denne tråden ;)

Lenke til kommentar

Bassisten virker litt italiensk egentlig (født og oppvokst i USA). Så rasistisk vil jeg ikke tru det er. Og hva i helvette er det han spiller på? bassen har jo tynne strenger som bare det!

 

edit: navnet hans er Joey DeMai så jeg hadde nok rett :p

Endret av skate4life
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...