Gå til innhold

overklokking av amd athlon xp2500+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

mangler litt cpu kraft på enkelte spill jeg sjesker på og spille..noen som kan gi meg en liten guide om hvordan jeg overklokker..? kan litt om det, men bare inne i biosen..kan sette den på 200mhz (166mhz) orginalt..setter jeg den på 200mhz resterter pcen seg hele tiden pga..varme(?)..men fines vel flere måter og klokke på?

Lenke til kommentar

Overklokking av CPUen kan skje på to måter:

A. Øking av multiplier. Dette endrer ikke på noe annet enn CPU-hastigheten, men det er ikke alle Athlon XP 2500+ som man kan gjøre dette med. Kun de første som ble solgt har ulåst multiplier. Orginal multiplier er 11.

B. Øking av FSB-hastigheten. Denne står orginalt på 166,67MHz på Athlon CP 2500+. Øk denne f.eks i trinn av 5MHz og sjekk om alt er stabilt med litt stredsstesting og sjekk temperaturene før du evt. fortsetter.

 

Hastigheten på prosessoren avgjøres av begge faktorene A og B. Med A=11 og B=166,67 så får man A*B = 11*166,67 = 1833,33 MHz. Dette er orginal hastighet på prosessoren din. Ved økning av A, B eller begge deler så vil hastigheten på prosessoren økes.

 

Ulempene er at prosessoren blir varmere og har en tendens til å kreve mer spenning og kjøling. Hvis man ikke gir den nok spenning og kjøling så vil PCen bli ustabil. Et par triks er derfor å øke spenningen (i bios) og bytte CPU-kjøleren til en kraftigere modell.

 

En rekke forummedlemmer har klart å overklokke sine AthlonXP 2500+ til 3200+. Det vil si fra 1833MHz til 2200MHz. Dette er ofte gjort ved å øke FSB fra 166,67 i trinn opp til 200. Mer enn dette er ofte vanskelig uten svært god kjøling. (A*B = 11*200 = 2200MHz). De aller fleste må øke spenningen med ca 0,2-0,4 volt for å få til dette.

Lenke til kommentar

Har denne prosessoren jeg også(bruker den pcen lite for tiden) og kjører på den på 2.2 ghz.

 

Klarte å starte windows i 2.4, men 2.5 blei litt for tøft. Dog har Vulcano 11 på denne.

 

Er bare å prøve seg fram litt, stille opp 10 og 10 i bios, helt til du ikke kommer lengre=) hehe

Lenke til kommentar
Nå er Barton 2500+ cpuene noen gode klokkere.

Med bra hovedkort, ram, og PSU så kan den lett klokkes til 3200+ og over.

Prøv steg for steg ved fsb og se hvordan det fungerer.

 

har ikke dårlig hovedkort..kjøpte det som var dyrest i fjor sommer(mamma som betalte :p ) har OCZ pc3200 1024mb ram..og så har jeg en bZerk psu 500watt..har hatt den oppe til 3200+ men i lenga ble den glo varm, bare rart den ikke skrudde seg av sånn som nå..men hadde en del vifter som bråka som ett lite helikopter :ermm:

Endret av Espen*Arney
Lenke til kommentar
Athlon XP prosessore har ikke varmespredere dermed blir kjernen fort varm...Har en Athlon Xp 2800+ selv...

Prøv å ta av varmesprederen på en prosessor og se hva som skjer, jo tempen går NED. Den er der for å beskytte kjernen mot å bli startet uten heatsink, støt osv.

Endret av HeRbie
Lenke til kommentar
Ta mellom 5-10mhz om gangen og sjå kor langt du kjem.

 

det er jo ingen ting? :ermm:

 

jeg tok den fra 1,8ghz til 2,2..men ble litt for varmt da..

Han snakker sikkert om FSB og ikke om CPU-hastigheten.

 

steg på 5-10MHz på FSB vil med en multiplier på 11 tilsvare steg på 55-110MHz på CPUen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...