Gå til innhold

Liker ikke nordmenn å snakke med hverandre?


FpsStu

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg lagt merke til at MANGE nordmenn ikke sier takk, kan du vær så snill, unnskyld osv...

 

F.eks når jeg er i butikken, så sier jeg ALLTID "Takk" når jeg får tilbake vekslepenger, "unnskyld" når jeg skal spørre om hjelp og "kan du vær så snill..." når jeg trenger hjelp til å få tak i no.

 

Men mer en ofte så virker det som nordmenn ikke gjør dette lenger. Er selv en kineser (født i Norge) og har alltid ment at dette var en norsk skikk, å være høffelige mot hverandre. Men det har heller blitt: "Du, hva er prisen på denne?" "Gidder du å hente en...".

 

Nordmenn er også dritdårlige på smalltalk. Så det på NRK for noen måneder siden, og det stemmer så bra. Når jeg ofte treffer på noen, så begynner samtalen alltid: hvordan går det? Noen planer fremover? hva skal du i ferien? Også stopper det helt opp.

 

Hva har skjedd med nordmenn? Skulle ønske det var en lov at alle nordmenn skulle ha minst 0.75 i promille før de fikk lov til å snakke med noen, da er de alltid mye hyggeligere... av og til...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes jeg er flink til å takke, hilse etc. Men hva smalltalk angår, må jeg være den desidert dårligste på hele forumet. Hater til og med turene fra skolen til bussholdeplassen med jenter i klassen, fordi i og med at jeg driter i hva de skal i helga, ferien eller hvor mange shots de drakk sist helg, blir det mye stillhet. :roll:

Lenke til kommentar

Skjønner delvis hvor du vil hen, spesielt det med smalltalk. Så det selv, det var om det på "Typisk Norsk" på Nrk. Ganske interessant fenomen. Men sånn er det jo bare. Noen er mer pratsomme enn andre. Jeg kjenner mange "smalltalk-folk" som skravla kan gå på i ett sett. Selv er jeg nok en slags mellomting. ;)

Lenke til kommentar
Kan godt smalltalke helt vilt lenge om d20 eller noe tilsvarende geeky. Men hvis det ikke er viktig, hvorfor er det da så galt å bare holde kjeft?

Enig.

Jeg kan også prate som en foss, om jeg bare får noe interessant å prate om. Om det er noe som virkelig interesserer meg så går skravla. Ellers så kan jeg være ganske stille også.

Lenke til kommentar

Jeg vil gå så langt som å si at jeg liker å være høfflig i butikker jeg ;)

 

Hallo/god dag/morn/hei når jeg kommer bort til kassa + et vennlig smil ----> dette resulterer i en blidere betjening og bedre service (hva er ordet for det på norsk?)

 

Hvis jeg har fått hjelp så sier jeg alltid takk/tusen takk for hjelpen.

 

Når jeg går igjen sier jeg som oftest hadet eller hadet bra!

 

Men det er vel ikke det tråden handler om, men smalltalk;

 

Jeg smalltalker IKKE med noen og det innluderer til og med familie, det er noe av det verste jeg vet, blir rett og slett irritert (sett at jeg ikke er full da det meste er morsomt). Eksempel; Slektning jeg kjenner heller lite (ser dem 2-3 ganger i året f.eks); "Hvordan går det på skolen da?", Å JEG BLIR SÅ IRRITERT :mad:

 

BTW: King_mephisto, det at du er høfflig og slikt kan muligens ligge i blodet ditt da Kinesere generelt er høfflige av seg ;)

Lenke til kommentar
Jeg vil gå så langt som å si at jeg liker å være høfflig i butikker jeg ;)

 

Hallo/god dag/morn/hei når jeg kommer bort til kassa + et vennlig smil ----> dette resulterer i en blidere betjening og bedre service (hva er ordet for det på norsk?)

 

Hvis jeg har fått hjelp så sier jeg alltid takk/tusen takk for hjelpen.

 

Når jeg går igjen sier jeg som oftest hadet eller hadet bra!

 

Men det er vel ikke det tråden handler om, men smalltalk;

 

Jeg smalltalker IKKE med noen og det innluderer til og med familie, det er noe av det verste jeg vet, blir rett og slett irritert (sett at jeg ikke er full da det meste er morsomt). Eksempel; Slektning jeg kjenner heller lite (ser dem 2-3 ganger i året f.eks); "Hvordan går det på skolen da?", Å JEG BLIR SÅ IRRITERT :mad:

 

BTW: King_mephisto, det at du er høfflig og slikt kan muligens ligge i blodet ditt da Kinesere generelt er høfflige av seg ;)

Hadde bare alle kunder vært slik.

 

 

De fleste kunder er mer slik som dette:

 

Kunde: "Jeg vil ha den panasonic discmanen som sto i kundeavisen"

 

Meg: "Den har vi ikke inne, men vi har en tilsvarende fra sony inne hvis du vil se på den"

 

Kunde: "Faen, sier du at dere ikke har inne ting som står i avisen jeg fikk idag"

 

Kunden går uten å si ha det eller neon ting.

Lenke til kommentar

Man skal møte hardt med hardt, det er lov å kryssforhøre kunder når de stiller dumme spørsmål.

 

Eks:

Har dere bademadrasser?

Skal vi ha det?

Hmmm....

Er det noe RIMI har annonsert som partivare?

Ehhhh...

Det skal antakelig være omtrent der borte, men hvis du ikke fant noen så har vi dem ikke.

.........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...