Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Speedtouch 510 - styrt oppkoblinger på tid?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har flere maskiner i mitt nettverk og de er alle koblet opp mot router som igjen er koblet til en Thompson SpeedTouch 510. Er det noen som vet hvordan man får til å "kaste ut"/sperre maskiner automatisk slik at de bare har nett-tilgang f.eks. mellom kl. 14-23?

 

Har en ungdom i hus og mistenker at problemene med å stå opp om morgenen skyldes utstrakt bruk av Messenger på kvelden/natten....

 

Maskinen det gjelder har fast IP så det burde jo hjelpe litt i denne sammenheng?!

 

Er meget takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar også at alt som blir lagt på den aktuelle maskinen kan/vil bli fjernet. Kan se ut som at jeg må kjøpe ny router med bedre funksjonalitet. Noen som vet om routere som tillater slik kontroll?

 

Vurderer også å legge inn NetLimiter eller lignende programvare som en service på maskinen slik at jeg har litt båndbredde igjen til egen surfing og ikke minst til IP-telefonen. Noen som har erfaringer å dele med oss andre?

Lenke til kommentar

Orker ikke løpe ned på (hjemme-)kontoret og trekke ut kontakten fra switchen, og siden maskinen står i rommet ved siden av vil nok kontakten være tilbake på plass innen jeg er kommet meg opp i andre etasje igjen...

 

Tror nok at det må en software-løsning til, men helst en på router-nivå siden andre programmer vil bli modifisert/oppdaget av ungdommen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, beklager å vekke denne tråden til live igjen, men det må til.

 

Skulle akkurat til å kjøpe Linksys routeren WRT54GS da jeg så en liten fotnote som sa at "Parental Control" funksjonen var en tjeneste(kun i USA og Canada) en måtte abbonnere på, ikke noe som følger med routeren.

 

Noen som har tips til andre produkter/løsninger som kan hjelpe meg?

 

For å friske opp litt, jeg trenger en måte å få koblet minst en maskin/bruker av nettverket til gitte tider i døgnet. Dette da jeg mener en 15 åring faktisk skal sove litt om natten og ikke bare sitte på MSN osv. Hender jo at vedkommende sitter oppe til 3-4 om natten og står opp rundt kl.13-14, da er jo jeg snart ferdig på jobb...

 

Takker og bukker for all hjelp!

 

Edit: Kan drepe hele tilkoblingen, trenger ikke sperre spesifikt for Messenger. Blir jo mere linje igjen til mine nedlastinger ;)

Endret av Tman
Lenke til kommentar

Hva med å sette opp en serverPC som all trafikk går igjennom? Med mindre sønnen din er en "überhacker", så vil han neppe ha sjangs til å logge på denne.

 

Deretter må du lage/få fatt i ett program som begrenser internettiden til de oppkoblede maskinene. Eller blokkerer MSN sin port (dette går vel an å gjøre på de fleste rutere?)

 

Men tror nok det letteste er å preike med sønnen din. Sette begrensninger, evt. sette inn straffer for brudd på reglene (ukelønn, etc.).

Lenke til kommentar

Skulle gjerne satt opp server for å få med morsomme ting som styring av linjekapasitet ifm. IP-telefon, serving av film, musikk etc. Problemet er at "kontoret" mitt hjemme også er gjesterom og det betyr at noen må sove i bråket fra serveren dersom det ikke skal bli "julekveld" for ungdommen.

 

Dersom huset hadde vært nyere og beregnet på nettverk ville jeg ha satt opp en slik server på loftet og brukt remote desktop for styring. Men, hver eneste meter med nettverk hjemme krever jobb, er ikke greit å trekke cat5e sammen med tlf.ledning gjennom flere etasjer (forbi 3-4 tlf. uttak) bare for å få plassert switch for videre distribusjon på loftet.

 

Er heller ikke så lett å overvåke om reglene blir overholdt, da ungdommen har soverom i kjeller og resten av familien bor en etasje opp.

 

Vel, takk for tipset uansett, satser på å vinne i Lotto en gang og få råd til server samt tilpassing av husnettverket.

Lenke til kommentar
Skulle akkurat til å kjøpe Linksys routeren WRT54GS da jeg så en liten fotnote som sa at "Parental Control" funksjonen var en tjeneste(kun i USA og Canada) en måtte abbonnere på, ikke noe som følger med routeren.

Skulle ikke du bare sperre for visse klokkeslett? Det du nevner er jo en nettsensurtjeneste.

Lenke til kommentar

Joda, skulle styre på tid OG bruker/maskin. Slik som Parental Control er beskrevet på Linksys sine sider inngår denne funksjonen i abbonnementsordningen. Dersom det nå er flere her som sier at det virker greit uten å betale noen årlig avgift(etter de første 6 mnd gratis) så er det nok bare "løp og kjøp" for min del, eventuelt vente litt og se om ikke den nye Asus WL-700 har slike funksjoner, den routeren virker helt topp.

 

Klart jeg kunne tenkt meg nettsensur også, med litt logger etc. for å vite hva oppkoblingen jeg betaler for blir brukt til og hva ungdommen bruker tiden på nett til men det får heller bli dersom jeg setter opp en server slik vidiware foreslo. Noen som vet hvor kraftig maskin som må til? Jeg kan få en gammel P3 etellerannet av broder'n, men vurderer også ny på på hjemme-PC ordning og kan da bruke min gamle AMD 2100+ hvis det må til. Eneste er at da mister jeg muligheten til å kjøre ny PC som ren HTPC-maskin pga. lang vei fra kontoret til kjellerstue m/projektor etc.

 

Oppsummering:

Takker for alle innspill så langt!

Ser ut til at Linksys gjør susen, skulle bare hatt modem innebygget slik at antallet bokser på kontoret ble redusert. Vel, vel, kan ikke få alt her i verden. Får vel be Telenor om nytt modem, det gamle SpeedTouch 510 har det med å droppe ut innimellom(daglig) og da er det ikke moro å kun ha IP-telefon hjemme.

Lenke til kommentar

Gonzo99: Det der ser supert ut. Får bare finne det gyldne middelpunkt mellom tid for å stenge nettilgang i helg og på ukedager.

 

Vet du/dere om det er mye annet moro man kan gjøre med annen firmware? Jeg har sett at med ASUS WL-500 så kan en sette routeren til å f.eks. kjøre ned en radio-stream rett ut til usb2audio enhet koblet til usb-port på routeren. Artig med webradio på stereo'n, og de styrte valg av kanal vha. wireless PDA. Gadget-freaken i meg bare higer etter noe sånt !! :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...