Gå til innhold

Hvordan fjerne vond lukt?


Grundig

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg fikk en kontorstol til PC'en for ikke så lenge siden. Jeg kjøpte den ikke, men fikk den. Det har kun stått ubrukt på et lager. Den er trukket over med tøy og det er skumgummi eller noe under. Uansett begynte denne stolen å lukte vondt for en stund siden. Det luktet stramt og ekkelt. Jeg har verken grisa til stolen eller svettet i den, allikevel kom denne lukten. Jeg har prøvd å fjerne den vonde lukten med Febreeze, men det hjelper faen ikke. Og det lukter høgg. Noen som har noen gode forslag til hvordan jeg skal få "renset" denne stolen? Jeg irriterer meg grønn over dette. På forhånd takk for svar :)

Endret av Grundig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Xit Tekstil?

Ja, fredrikrb, fungerer det virkelig? Jeg har lett etter det på Rema 1000, men finner det ikke der. Andre steder det kan kjøpes? Fungerer det? Noen andre forslag?

Vanlig Xit fungerer jo, synes jeg. Tror Tekstil skal fungere den òg. Vet dessverre ikke hvor du får kjøpt det.

Lenke til kommentar
Xit Tekstil?

Ja, fredrikrb, fungerer det virkelig? Jeg har lett etter det på Rema 1000, men finner det ikke der. Andre steder det kan kjøpes? Fungerer det? Noen andre forslag?

Vanlig Xit fungerer jo, synes jeg. Tror Tekstil skal fungere den òg. Vet dessverre ikke hvor du får kjøpt det.

OK, takk! Skal prøve å finne den X-iten! Andre forslag?

Lenke til kommentar

**Fjernet humoristisk linje**

 

Sett på TV2 Hjelper Deg at et par kjøpte en stol med mugg/sopp og dette fikk stolen til å lukte helt jævli. Kanskje du har samme problemet!? Fuktskade?!

 

--Ny teori--

 

Lukter den når du ikke bruker den? Varme fra stompen din kan avgi vonde gasser fra mugg i skumgummien! En stol som har stått på lager har mest sann. fått fuktskader.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Ok, morsomheten er tydeligvis fjernet før jeg fikk se den, så jeg kan ikke ta standpunkt til det. Men jeg fjerner et par innlegg som reagerer direkte på morsomheten.

 

Tilbake til temaet: Hva med å fjerne skumgummien og trekket og så trekke den om? Det koster sikkert litt i materialer + en kraftig stiftemaskin, men det er etter min mening den eneste løsningen som fjerner selve problemet og ikke bare prøver å døyve det.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har lyst til å trekke den om selv så kan du sikkert få en lokal møbelsnekker til å gjøre det for deg. Ulempen er at det kan bli litt i dyreste laget. Dvs. kanskje en tusenlapp. Men jeg er ikke akkurat inne på slike priser så hør med en før du slår det fra deg. Kanskje kan det gjøres mye billigere for alt jeg vet. Om det er verd pengene eller ikke kommer sikkert an på hvor bra stol det er og hva noe tilsvarende koster nytt.

Lenke til kommentar

Sopp dør av høye temperaturer. Hvor høy avhenger sikkert av typen sopp men jeg tror 70°C skal gjøre susen. Så er spørsmålet: Hvordan få til dette? Tja, kanskje du får det til hvis du setter den i solsteika på en varm og lun plass i et slags "drivhus". Putt også inn sensoren til et digitalt termometer med ekstern sensor så du kan se om temperaturen blir høy nok. Bruk gjerne reflektor (alu-folie) utenfor drivhuset for å konsentrere solstrålene ennå mer. Stolen bør stå så lenge at den er garantert gjennomvarm.

 

Sopp dør ikke av lave temperaturer (fryseboksen eller en tur over sydploen).

 

Ang. kjemikalier så vet jeg ikke hva sopp reagerer på, men ser for meg at det må ganske sterke saker til, som kan være skadelig for flere enn bare soppen. Derfor foreslår jeg høy temperatur som botemiddel.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...