Gå til innhold

IBAS? Disken til svigerfar med bilder gikk føyken


Anbefalte innlegg

Min svigerfar opplevde i dag marerittet... Maskinen var plutselig helt "sort" etter å ha stått på en times tid. Ved neste oppstart ble det rapportert "hard drive error", og resultatet var at Disken med tusenvis av bilder gikk føyken, samtlige sektorer kan ikke leses virker det som. Testet den først i en annen maskin og forsøkte med aksess fra WinHEX, men har nå latt være å tukle mere med den. Disken snurrer fint, og detekteres korrekt av BIOS. Men kan overhodet ikke leses. Det er en Western Digital 250GB S-ATA, av den nyere sorte varianten. Backupen er selvsagt 8 måneder gammel...

 

Er det noen som har erfaring med hva IBAS tar for rekonstruksjon mot privatbrukere? Ser også at innboforsikringen til Gjensidige kan dekke datarekonstruksjon med inntil 50.000kr, er dette bare humbugg med en haug av lumske kriterier, eller noe som faktisk kan brukes?

 

Edit: Tips om software løsninger er det ikke noe poeng å komme med, siden disken faktisk ikke er lesbar.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ibas er veldig dyrt, så med mindre det er noe du er villig til å kanskje bruke mange 10k på så veit jeg ikke helt som jeg ville brukt dem. Og skal du bruke dem må du for all del ikke starte hdden mer, det er veldig viktig.

Det var det jeg trodde og, men så har jeg hørt folk som snakker om at de får gjort det for 3-4000kr (som privatpersoner). Da blir det straks mer interessant, hvis dette er tilfellet.

Lenke til kommentar
Et tips er å kjøpe en ny tilsvarende disk og flytte printkortet fra denne til disken som er røket. Hvis disken snurrer fint er det kanskje bare en eller annen komponent på printkortet som er røket.

Har tenkt tanken, men kjøpte for noen få dager siden en tilsvarende disk. Problemet er at de har forskjellig produktnummer, WD2500JD-22HBB0 (den defekte) vs. WD2500JD-00HBB0 (den nye). Det rapporteres også om 0.01GB forskjell i størrelse på disse. Er dermed ikke sikker på om et printkort skifte kan gjøre mer skade enn glede...

Lenke til kommentar
Ibas er veldig dyrt, så med mindre det er noe du er villig til å kanskje bruke mange 10k på så veit jeg ikke helt som jeg ville brukt dem. Og skal du bruke dem må du for all del ikke starte hdden mer, det er veldig viktig.

Det var det jeg trodde og, men så har jeg hørt folk som snakker om at de får gjort det for 3-4000kr (som privatpersoner). Da blir det straks mer interessant, hvis dette er tilfellet.

Så billig har jeg aldri hørt snakk om, men hvis du finner ut at dette er tilfelle ser jeg gjerne at du sier ifra, for da er jeg i tilfelle svært interessert i å prøve selv!

(Har egentlig ingen håp om at jeg skal kunne få hentet ut dataene såpass "billig", for har alt fått bekreftet at det er umulig fra rekonstruksjonsfirma her i byen men.)

Lenke til kommentar

Prisen kommer vel kanskje ann på skaden. Kan de bruke et simpelt software for å fikse det er det ikke sikkert prisen blir så stiv. må de skru den opp og fikse med platene i renrommet så kan det hende tusen lappene flyr fort. Men de tar seg nok betalt i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Det var det jeg trodde og, men så har jeg hørt folk som snakker om at de får gjort det for 3-4000kr (som privatpersoner). Da blir det straks mer interessant, hvis dette er tilfellet.

Grunnprisen hos Ibas er 3500 kroner + MVA for å analysere hva som kan gjøres for å rekonstruere dataene. Ut fra denne analysen, så får man ett løsningsforslag og pris for selve rekonstruksjonen av dataene. Les mer her.

 

Infolink har en rekonstruksjonstjeneste der analysen er gratis, hvis de ikke greier å redde noen data. Hvis de greier å rekonstruere dataene, så koster tjenesten 4000 kroner + MVA. Les mer på sidene deres.

Lenke til kommentar

SofTest har rett. IBAS skal ha betalt bare for å se på disken. Den faktiske rekonstruksjonen koster fra 10.000 til 30.000 med mindre disken virkelig er skadet - da blir det skikkelig kule summer :)

 

Det høres ut som om det er printkortet som har røket, og dermed er det "bare" å bytte dette for å få ut dataene. Jeg er litt usikker på hvor nøye det er med modellnummerne på printkort, og dessverre er rekonstruksjonsspesialisten vår på feire de neste to ukene så jeg kan ikke gi noe kvalifisert svar på det akurat nå :(

 

Men det er en del datafirmaer som driver med lettvekts rekonstruksjon, mange som IBAS-partnere. Ta en telefon til en av de så kan det godt hende de kan svare deg på hvilket printkort du må ha, så kan du gjøre jobben selv hvis du tør :)

 

 

Edit; ble ikke Vogon kjøpt opp av IBAS nettopp?

Lenke til kommentar
Men det er en del datafirmaer som driver med lettvekts rekonstruksjon, mange som IBAS-partnere. Ta en telefon til en av de så kan det godt hende de kan svare deg på hvilket printkort du må ha, så kan du gjøre jobben selv hvis du tør :)

Skal sammenligne nummerne på printkortene i morgen, men en kostnad på det å ofre en ekstra 2500JD på dette eksperimentet er spislig.

 

Vet du hvem som opererer som såkalt IBAS partnere?

Lenke til kommentar

Infolink er alt nevnt. Vogon er vel partner, hvis ikke navnet fases ut etter oppkjøpet (OBS; det kan være jeg tar feil med tanke på oppkjøpet). Ellers er det mulig du finner info om partnere på http://www.ibas.no/partner men siden er dessverre nede for tiden.

 

Det skal vel også litt til for å herpe et printkort under denne operasjonen, så den nye disken vil jo mest sannsynlig være fullt brukbar hvis den får igjen printkortet sitt. Jeg ville uansett ikke satset på å bruke den gamle disken til annet enn å hente ut data, for så å skrote den til fordel for den nye.

Lenke til kommentar

Da har jeg gitt opp å få til noe selv :(

 

Skiftet printkort i dag, fra en 00HBB0 disk, og det funka forsåvidt bortsett fra at det var akkurat de samme problemene. Disken detekteres (forstatt som 22HBB0), men nekter enhver form for sektor-lesing. GetDataBack er ikke noe poeng, siden det krever at man har et fungerende sektor-interface gjennom Windows.

 

Rekonstruksjon hos noen som kan det er nok eneste løsningen, skal ta et par telefoner og høre på priser men tviler på at det kommer til å bli gjort...

 

Uansett, takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Snakket akkurat med IBAS. De opererer med forskjellige priser mot privat og firma. For privatkunder så tar de 8900,- inkl. mva. for total rekonstruksjon (inkl. analyse), hvis de ikke finner dataene som skal rekonstrueres så betaler man kun 790,- for analysen. Dette gjelder i hvertfall harddisk. Leveringstid er 14 dager for privatmarkedet (derfor lavere pris). For bedrifter vil en tilsvarende rekonstruksjon komme på 20-30.000,-, men da vil det også gå raskere.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...