Gå til innhold

Hvordan formatere man? (LØST)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg har aldri formatert en pc før, men nå er det så mye rusk på pc'en min så jeg må formatere.

Harddisken er en

Samsund Spinpoint S-ATA

jeg lurer litt på hva jeg skal trykke i oppstarten i BIOS.

Når man formaterer slettes alt, så legger man inn Windows, eller Legger man bare inn Windows så slettes alt automatisk?

Når man endelig har lagt inn Windows og skal inn på pc'en igjen er det mange drivere man må fikse da?

Takker for alle svar og håper noen kan hjelpe meg litt :D

Endret av eARNIe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

formateringsprosessen er nok så enkel. du setter bare inn Windows XP eller Windows 2000 cd`en så må du trykke F6 for å installere S-ATA drivere. dette fordi at du har en S-ATA disk. jeg er ikke helt sikker, men dette skal vel ha fulgt med ditt hovedkort. eller så må du gå på siden til samsung og se hva du finner der. disse driverne må du legge på en diskett og sette inn disketten når du får beskjed om det. når det så er gjort så fortsetter installingen av maskinvare. så kommer du til om du vil reparere Windows eller ikke. der trykker du Enter for å gå videre. når det er gjort må du godta lisensavtalen til Microsoft. der trykker du F8. siden at du allerede har en Windows XP installasjon fra før på disken så vil den spørre om du vil reparere installasjonen av din tidligere versjon. velg ESC for ikke å reparere også tror jeg det var R for å reparere. der trykker du ESC. når det er gjort kommer du til en partisjonstabbel som det vel heter så pent. der kan du se hvilke Partisjoner (Stasjoner) som du har på din harddisk/harddisker. hvis du har en ganske stor harddisk, noe som du sikkert har, så vil jeg anbefale deg å ha flere partisjoner på harddisken. jeg ville hatt 20 GB til Windows partisjon og f. eks resten til musikk, filmer, bilder osv. du må slette partisjonene først før du kan lage nye. du sletter ved å trykke, D eller S tror jeg. da får du beskjed om å trykke enter og R. når det er gjort har du ingen flere partisjoner på harddisken din. dette betyr at du må opprette nye partisjoner. da velger du C for å opprette. da får du opp en skjerm der det står hvor mye plass du vil sette av på disken. der visker du bort hele tallet å skriver 20000. som da er 20 GB. og trykker enter. når du så har gjort det trykker du Enter. da er C: dvs. Windows partisjonen laget. så skal du lage en D: partisjon til andre ting som du vil ta vare på. da trykker du C igjen og Enter. når det er gjort trykker du på C: disken din, det er denne partisjonen du skal installere Windows på. dette gjør du ved å trykke Enter. da får du opp en skjerm der du må velge hvilket filsystem du vil ha på din nye Windows partisjon. selv bruker jeg alltid å velge NTFS på mine partisjoner. på andre maskiner som jeg reparerer også forøvrig. ta fullformatering med NTFS (ikke Quick). så trykker du Enter. da er det bare å lene seg tilbake å vente på at C: partisjonen skal bli formatert og filene blir kopiert til partisjonen. så tar det ca. 15 sekunder før maskina restarter automatisk. så restarter den å du er i gang med Installasjonen av Windows. her er det egentlig bare å gjøre det vanlige, skrive navnet ditt, og produktnøkkel. hvis du har en annen arbeidsgruppe i nettverket må dette også velges under installasjonen av Windows (eller du kan gjøre det senere også). så er installasjonen ferdig. hele installasjonen av Windows vil nok ta imellom 10-30 minutter tenker jeg.

angående drivere etter installasjon av Windows. Windows XP vil nok finne en god del drivere selv. sånn som USB og sånne ting, men hvis du har relativt ny maskinvare så må du nok legge inn drivere for denne maskinvaren. denne har du kan på cd eller du kan gå på maskinvareprodusentens hjemmeside og laste ned drivere der.

det du ikke må glemme er å installere Service Pack 2 for Windows XP, og et antivirusprogram. her er en liste over noen bra Antivirusprogram:

Norton Antivirus

NOD32

Avast

AVG

det kan også være lurt å installere en brannmur i tillegg til antivirusprogrammet. Brannmuren beskytter deg mot hackere.

en siste ting før du kan begynne å bruke maskina igjen er å oppdatere både antivirus, eventuelt brannmur og oppdatere Windows XP. dette for å få en sikker maskin som mulig.

når alt dette er gjort kan du begynne å bruke maskina.

Lykke til. du må bare si fra hvis det er noe som er uklart. hvis du lurer på noe angående forklaringene mine må du bare si fra.

Vennelig Hilsen Lioall.

Ha en fin kveld :)

Skrevet

tusen takk, det var alt jeg trengte. Det kan virke som jeg ikke har noe peiling på data i spørsmålet, men vil bare si at jeg kan alt det der med virusprogrammer og brannmurer. ^^ Dette er ikke for å klage, men for at du ikke skal tro jeg er stokk dum :)

Dette hjalp masse og jeg vil nok få det til nå. Håper bare at XP tar mange av driverene automatisk for jeg er ikke flink til å innstallere det. Har alle cd'ene og driver disketten til S-ATA.

Igjen takk

Skrevet

når jeg komer til listen etter at jeg har Godkjent den brukeravtalen til Windows XP, så er den partisjonslisten. Der står det at det ikke er noen partisjoner på denne harddisken fra før, men det vet jeg jo at det er. Det er 2 stk. fra før.

Peiling på hva som kan være årsaken?

Skrevet

så det er ikke sånn C:, D: eller noe der? det var da merkelig hvis du vet at du hadde partisjoner der fra før. Windowsen din funker nå ja, før du begynner å formatere? isåfall hvis ja. så skal det være minst en partisjon der. dvs. C:

Skrevet

Ja, jeg var innom i BIOS og prøvde, men da det ikke kom noen partisjoner opp, så trakk jeg F3 og avlsutta, for sikkerhets skyld. Det var ingen partisjoner der. Verken C: eller D: . Jeg vet ikke hva som kan være feil.

Skrevet

Jeg prøvde en gang til og nå virker det litt som om diskett stajonen min ikke klarer å lese disketten med S-ATA driverne

Skrevet

Jeg har samme problem, og har slitt med dette i et par dager. Har funnet drivere til min Western Digital 120Gb på nett, og laget disketter med både SATA og SATA Raid. F6 på Win XP finner driverne, men partisjonslista er like tom - får fire linjer med Ukjent disk - ingen disk i denne stasjonen, Deretter blåskjerm.

Skrevet (endret)

Akkurat det skjer her. Har på andre forsøk fått tilbud om å laste inn drivere fra diskett eller annet utsyr (tror jeg, husker ikke helt:( ) Da trykket jeg på "A" (tror jeg) og skulle prøve å laste inn driverene til S-ATA derifra, men da klarte ikke diskett stasjonen lese disketten. JEg vet rett og slett ikke hva som er feil. Partisjonene kommer heller ikke opp, så komemr blue screen og pc'en må skrus av :\

Siste nytt :p

Diskett stasjonen viser seg å ikke fungere. Testet om det gikk å åpne disketten i Windows. Det gikk ikke. Får beskjed

A:\ er ikke tilgjengelig

Diskettkontrolleren medlte om en feil som ikke gjenkjennes av diskett stasjon driveren.

Noen som kan hjelpe?

Endret av eARNIe
Skrevet

God Kvell God Kvell

Nokon i stugun?

Last ned Nemesis andreas. Da slipper du alt styret med disketter ( som er ett utdatert format)

Skrevet

Man må jo laste ned sata driverne til det hovedkortet man har, å ikke hvilken type harddisk. Hvilken harddisk man har skal ikke ha noe å si! Finn ut hvilket hovedkort du har, så går du på produsenten sin hjemme side, finner kortet ditt, finner aktuelle nedlastninger/downloads (Se etter Serial Ata driverdisk ellerno)

Hvis du har mange sata kontakter på hovedkortet ditt kan det være at dem har forskjellige controllerchips (VIA, Silicon Image for å nevne noen) Altså at 2 av dem bruker VIA chips, og 2 av dem bruker Silicon Image som et eksempel. Å det er da viktig å laste ned sata drivere til den controlleren som sata-disken en koblet til.

Håper jeg tilføyde noe nyttig:)

Lykke til med reinnstalasjon av Windows XP!

Skrevet

Takk til Donald Duck for et svar som sikkert virker logisk på de som vet det, men som løste mitt problem. Nå formateres disken :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...