Gå til innhold

Om politiet hadde hatt "kontroll" i rundkjøringer?


PC^2020

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Trur dere att dersom politiet hadde hatt kontroller i rundkjøringer hadde gjort at flere begynte å blinke ut? Eventuelt til venstre når en skal til venstre, og høyre når en skal til høyre..?

hmm, jeg sitter å tenker litt på en rundkjøring og når man skal ut. hender vel aldri at man blinker til venstre i en rundkjøring vel ? værtfall ikke når man skal ut av den?

Lenke til kommentar

Fra vegvesen.no:

 

Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

 

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

 

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

 

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

 

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar
Det aller verste i rundkjøringer er det som legger seg feil, eller midt i når det skal være plass til to biler.

Holdt på å få en idiot inn i siden på bilen før idag.

jeg KNUSTE en bil i en rundkjøring på jobben i forigeuke

 

det var en rundkjøring med 4 veier ut , med to filer inn i rundkjøringen , hun lå i den venstre fila som er for trafikk som skal helt rundt til venstre , jeg lå i den høyre fila , den er for trafikk rett fram og til høyre

 

jeg skulle rett framm og hadde henne i en bussen mange store blidsoner , plutselig sa det bang og hun var fri for bil :D

Lenke til kommentar
jeg skulle rett framm og hadde henne i en bussen mange store blidsoner , plutselig sa det bang og hun var fri for bil
Tror det mangler no her for den ga ingen mening for meg...

 

Hadde ikke store farten inn mot rundkjøringa og bilen min var nesten inne i rundakjøringa så kommer han på fra høyre og later seg sakte gjennom og ut... faen for en idiot, holdt på å kjøre i baken, sto på bremsa og hornet. Idioten foran meg kjørte videre men jeg ga han et blås så han stoppet nesten igjen mens han justerte speilet for å se. Så da var det på bremsa igjen og hornet...

 

Hadde det vært opptil meg så hadde jeg kjørt i ham hvis jeg ikke hadde no å bekymre meg for...!!

Endret av CorVette
Lenke til kommentar
jeg skulle rett framm og hadde henne i en bussen mange store blidsoner , plutselig sa det bang og hun var fri for bil
Tror det mangler no her for den ga ingen mening for meg...

 

altås hun lå i en blid sone i feil kjøre felt , jeg kjørt på henne og vraka bilen hennes

Lenke til kommentar
Haha så "morsomt". Er ditt ansvar å passe på blindsonene dine, hvis du breier deg over i andres felt, slik busser bruker gjøre.

vell hun hadde ikke noe og gjøre der ettersom hennesfelt tok en svig en annen retning , det er normalt sett god plass til en buss og en bil i den rundkjøringen der , kjører der opp til 6 ganger om dagen ;)

 

saken blir enten i min(firmaets favør) eller skyld deling ( mest sansynelig da dette er normal i rundkjøringer )

 

uansett bryr det meg midt i ræva for jeg betaler ikke no , bussen fikk bare overfladiske skader og dama hadde kasko , ingen ble skadet .

Lenke til kommentar

Hvilken rundkjøring var det?

 

Er steder busser alltid ligger feil og. Vet ikke om det er meningen men, i Tjennsvollkrysset ligger all kolektivtraffikk som skal rett frem i høyre felt. Det er feil (se på pilene i veien). Er ikke plass til tre i bredden hvis det ligger en buss på utsiden, har bråbremset flere ganger der pga busser som bare durer på.

Lenke til kommentar
Hvilken rundkjøring var det?

 

Er steder busser alltid ligger feil og. Vet ikke om det er meningen men, i Tjennsvollkrysset ligger all kolektivtraffikk som skal rett frem i høyre felt. Det er feil (se på pilene i veien). Er ikke plass til tre i bredden hvis det ligger en buss på utsiden, har bråbremset flere ganger der pga busser som bare durer på.

vell der tar du feil gitt , det er fult mulig og kjøre 2 biler og en buss i bredden der , kolektivfeltet går gjennom rundkjøringen , men det var ikke der jeg kresjet , hadde det vært der så er det ikke vært no problem for der er det 2 filer på utkjørselen av rundkjøringen

 

dette var på mariero ved mcdonald ( der man svinger ned til coop obs ) og der er merkingen enstydig med min forklaring , jeg har ingen problemer med og erkjenne skyld i saker der det er min feil

 

 

EDIT: leif

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...