Gå til innhold

Tips til partisjonering


Anbefalte innlegg

Hei!

Har planer om å formatere datamaskinen. Denne gangen har jeg valgt og ordne slik at windows får en egen partisjon, og er usikker på hvor mange andre partisjonere jeg skal ha.

 

Hvor mye burde Windows partisjonen være på, skal jeg ha en egen partisjon for programmer, media osv? Rett og slett tips til partisjonering.

 

Mvh Mads! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er meget lurt å ha en egen partisjon til windows.

Blir mindre fragmentering av systemdisken, og systemet vil ikke bli tregere og treger etter som tiden går.

 

Selv har jeg en 10GB partisjon til selve Windows-installasjonen og Program Files. Jeg putter absolutt ikke noe annet på denne partisjonen.

 

"Documents and Settings", My Documents, alle installerte spill, mp3'er, filmer osv osv har jeg på andre harddisker.

(info om hvor Documents and Settings ligger kan forandres i registry)

 

Skulle maskina kræsje, eller bare at du rett og slett føler for å reinstallere, så kan du gjøre dette når som helst uten å bekymre deg for at du mister data. Cookies, Favorites, Outlook (Express) email database o.l. ligger trossalt på andre partisjoner/harddisker og blir ikke berørt av evt systemkræsj/formattering av C:

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hos meg er det sånn:

 

Disk 1

C: OS og enkelte programmer

D: Programmer som ikke krever reinstallasjon etter formatering, temp-mapper og litt diverse

E: Lagring

 

Disk 2

F: Lagring

 

Har også lagt pagefila på både C og F. Disse ligger på fysisk forskjellige disker, og dette kan gi en liten boost i ytelse når pagefila brukes. Merk at dette bare gjelder om du har flere fysiske disker, å legge den over 2 partisjoner på samme disk vil føre til tapt ytelse, siden disken da må jobbe ekstra mye for å skrive/lese til forskjellige steder på disken.

Lenke til kommentar

selv har jeg fortiden dette oppsette:

grunnet bytting av harddisk fra 2x120 til en 20 GB så har jeg ikke gidda å gjort så mye da jeg igjen skal bytte disk snart. men iallefall. her er mitt oppsett:

 

C:\Windows 2000 (der legger jeg Windows og programmer som installeres)

D:\Foreløpig download (der legges det jeg har lasta ned, det er ikke mye)

 

nå har jeg 10 GB på hver partisjon siden at det er såpass liten disk. men på de andre diskene hadde jeg 20 GB til Windows.

normalt har jeg bare 20 GB på partisjonene mine. men på film partisjonen har jeg 34 GB

 

litt offtopic: hvordan flytter man Pagefila? hvorfor gjør man det?

Lenke til kommentar

 

litt offtopic: hvordan flytter man Pagefila? hvorfor gjør man det?

Å flytte PageFile gjør du ved å gå til Kontrollpanel -> System -> Avansert -> Ytelse/innstillinger -> Avansert -> Virtuelt Minne/Endre. Her kan du, under "Egedefinert størrelse" bestemme selv hvilken størrelse og hvor pagefile skal ligge. Jeg for min del har maskinen min delt inn i to partisjoner. En C: partisjon på 10 GB for system (Windoiws og programmer) og resten av min 120 GB disk er D: hvor jeg lagrer alle filer. På D: har jeg også Pagefile, siden det er anbefalt å ha denne på en annen partisjon enn Windows. Dette for at det regnes som raskere at systemet/windows skriver til en annen partisjon enn pagefila gjør, særlig hvis dette skjer på samme tid.

 

Jeg har så satt både max og min størrelse på pagefile til 1,5 ganger RAM. Siden jeg har 1024 mb RAM, så er altså pagefile satt til MIN=1500 mb - MAX=1500 mb

 

Dette fordi Windows skal slippe å bruke ressurser på å endre pagefilestørrelsen etter behov. Det raskeste skal da være en statisk størrelse som er lik hele tiden.

 

P.s. Husk at de nye innstillingene for pagefile ikke trer i kraft før maskinen er restartet

post-104-1120395318_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hva godt gjør det å defragmentere free space? Tomrom kan vel ikke defragges, eller? :dontgetit:

Hvis man har masse små områder med free space, så vil jo windows før eller senere måtte bruke disse områdene når det skal lagres data... og skal en stor fil lagres, så må denne filen deles opp og puttes inn i disse områdene. Dermed blir den nye store filen fragmentert.

 

Disk Defragmenter som følger med windowsxp gjør en skikkelig dårlig jobb - den defragmenterer ikke alle filene (den tar kun de minste filene, og lar de største filene som er lite fragmentert være i fred da en eller annen smarting hos Microsoft har fått det for seg at "slik gjør vi det") - og den defragmenterer heller ikke free space.

T.o.m Defrag som fulgte med Win98 defragmenterer free space, så aner ikke hvorfor MS på ett eller annet tidspunkt har valgt å kutte ut dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...