Gå til innhold

Medion PNA240 GPS. Noe tess? Selges på coop


Anbefalte innlegg

eg har nå prøvd medion enheten, og må si at det var flere

ting eg ikke likte med selve enheten. selve programvaren

var ok(tomtom er bedre) men selve enheten mener eg var dårlig

satt sammen.

 

og for de som vil ha "det lille ekstra" anbefaler eg tomtom :w00t:

Kan ikke si meg særlig enig i det du sier...

 

Skjermen er helt fin den, og fingermerker unngår du ved å bruke pennen - som forøvrig er genialt plassert bak enheten. Du kan dessuten kjøpe beskyttelsefolie til skjermen som koster 10 kroner stykket som beskytter bra mot refleksjon og fingermerker.

 

Antennen gjør nytten. (Den skal være plassert horisontalt.) Uten antenne har jeg null dekning innendørs, med antennen ute har jeg kontakt med 4-5 satelitter. Det beviser jo at den har bra nytte.

 

Man må absolutt IKKE installere software på nytt hver gang enheten resettes. Det er to måter å resette på: 1) Soft reset 2) Hard reset. Soft reset restarter bare enheten uten å endre på data, mens hard reset restarter enheten med original software installert. (Alt annet i internminnet blir slettet.) Dette er meget praktisk når du har gjort noe du ikke burde gjort - da er det bare å kjøre en hard reset.

 

256 MB anbefales ikke. Hvor leser du det? Medion PNA240 støtter 1 GB minnebrikker, og det er derfor anbefalt å bruke brikker mellom 256 MB og 1 GB.

 

Egner seg selvsagt kun til navigasjon. Er jo en navigasjonsenhet. Hva annet hadde du ventet, en bærbar PC? At den kun egner seg til navigasjon er dessuten ikke sant. Du har Windows CE som kjører i bakgrunnen, det er utallige programmer laget til denne plattformen, blant annet en medfølgende MP3-spiller, videoavspiller (fullverdig videospiller!), flere navigasjonssystemer (bl.a. TomTom) osv. Dette kan lett ordnes med enkle grep! (Les mitt innlegg et par hakk ovenfor her.)

 

Medion PNA240 kan dessuten greit moddes til å støtte både jaktkart og sjøkart. Ikke bare veikart altså - slik som de fleste andre kun støtter.

 

Og om du vil ha "det lille ekstra" - så legg inn TomTom på Medion da vel. Jeg lastet ned "gratis" (pirat) versjon av TomTom og har lagt den inn knirkefritt på min Medion. Jeg kjører nå både det opprinnelige navigasjonssystemet og TomTom på min Medion PNA240.

 

Prisen på Medion er dessuten halvparten av hva TomTom koster, og Medion ser langt lekrere ut enn klumpen til TomTom. ;)

 

Sett deg inn i ting før du uttaler deg, nomore! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjermen er helt fin den, og fingermerker unngår du ved å bruke pennen - som forøvrig er genialt plassert bak enheten. Du kan dessuten kjøpe beskyttelsefolie til skjermen som koster 10 kroner stykket som beskytter bra mot refleksjon og fingermerker.

det var eg ikke klar over. flott! men at pennen var plassert bak,

og ikke ved siden eller på toppen var upraktisk, mener eg da.

 

 

Antennen gjør nytten. (Den skal være plassert horisontalt.) Uten antenne har jeg null dekning innendørs, med antennen ute har jeg kontakt med 4-5 satelitter. Det beviser jo at den har bra nytte.

klart antennen gjør nytten. eg mener ikke at den skal fjernes, men heller

bygges inn i enheten, da man får en mer "komplett" enhet. min gps,

en blåtann gps kan eg ha liggende i hanskerommet. selv når eg stod parkert

på ferja i midten og bak flere lastebiler hadde eg 7-8 satelitter inne. så det er

mulig, og vel så bra.

 

 

Man må absolutt IKKE installere software på nytt hver gang enheten resettes. Det er to måter å resette på: 1) Soft reset 2) Hard reset. Soft reset restarter bare enheten uten å endre på data, mens hard reset restarter enheten med original software installert. (Alt annet i internminnet blir slettet.) Dette er meget praktisk når du har gjort noe du ikke burde gjort - da er det bare å kjøre en hard reset.

nei, det er eg klar over. ordla meg feil. beklager. det eg mener er så klart hard

reset. og dette er jo faktisk greit å kunne gjøre. MEN eg opplevde faktisk et par

problemer med å bytte minnebrikke, som tvingte meg til å ta enten soft reset,

eller hard reset. og i følge medion support, BØR programvaren ligge på brikken

samtidig, da de er uklart når du vil få behov for den(iflg de samme).

 

 

256 MB anbefales ikke. Hvor leser du det? Medion PNA240 støtter 1 GB minnebrikker, og det er derfor anbefalt å bruke brikker mellom 256 MB og 1 GB.

dette var eg klar over. men medion support brillierer igjen, og anbefaler 256MB.

 

 

Egner seg selvsagt kun til navigasjon. Er jo en navigasjonsenhet. Hva annet hadde du ventet, en bærbar PC? At den kun egner seg til navigasjon er dessuten ikke sant. Du har Windows CE som kjører i bakgrunnen, det er utallige programmer laget til denne plattformen, blant annet en medfølgende MP3-spiller, videoavspiller (fullverdig videospiller!), flere navigasjonssystemer (bl.a. TomTom) osv. Dette kan lett ordnes med enkle grep! (Les mitt innlegg et par hakk ovenfor her.)

fortsatt klar over dette. eg sammenligner med en PDA med Windows CE(som eg selv bruker tomtom på) da eg sier at denne ikke egner seg til annet en navigasjon. grunnen til dette er begrenset plass i innebygd minne(ja den støtter minnekort), men hvor praktisk er det å bruke denne enheten(som ikke har blåtann eller wlan) som

organisator? og eg har flere ganger erfart at programmer til windows ce ikke støtter

"bredskjermsmodus"(der hvor skjermen ligger i stede for å stå).

 

 

Medion PNA240 kan dessuten greit moddes til å støtte både jaktkart og sjøkart. Ikke bare veikart altså - slik som de fleste andre kun støtter.

som eg sa, ikke annet en navigasjon. skulle brukt et annet ord. mente da også

andre kart programmer som sjøkart osv.

 

 

Og om du vil ha "det lille ekstra" - så legg inn TomTom på Medion da vel. Jeg lastet ned "gratis" (pirat) versjon av TomTom og har lagt den inn knirkefritt på min Medion. Jeg kjører nå både det opprinnelige navigasjonssystemet og TomTom på min Medion PNA240.

"det lille ekstra" eg snakker om er ikke bare tomtom. eg snakker da bl. annet om integrert håndfri(tomtom go 700), blåtann og wlan.

 

 

Prisen på Medion er dessuten halvparten av hva TomTom koster, og Medion ser langt lekrere ut enn klumpen til TomTom. ;)

eg synes den ser stygg ut, men det er min subjektive mening ;)

 

 

Sett deg inn i ting før du uttaler deg, nomore! ;)

hvordan kan du uttale deg om hvor vidt eg har satt meg inn i dette?

eg har brukt enheten og testet den i bruk, derfor uttaler eg min mening

(som trådstarter spurte etter). eg har også prøvd andre navigasjonsenheter

til bil, og derfor sammenligner eg, og uttaler min mening her også. alt er så klart

høyst subjektivt(noe en leser bør være oppmerksom på), men fortsatt min mening. om du er uenig, flott, da har trådstarter enda et nytt synspunkt å vurdere. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hmm, hva er forskjellen på pna240 og pna200, har hørt at en del har fått pna200, har dog ikke funnet ut hva som er forskjellen. Har bestilt meg en slik en selv ..

 

RScue

Bestillt fra hvor?

Har bestilt fra en privat person til 2500,- Lurer også på om Navigon Transonic PNA 3002 er det samme som de medion selger, ser at disse selges på qxl med jevne mellomrom..

 

Eneste forskjellen er at disse er gråfarget og at det står et annet navn på de...

 

RScue

Lenke til kommentar
Hmm, hva er forskjellen på pna240 og pna200, har hørt at en del har fått pna200, har dog ikke funnet ut hva som er forskjellen. Har bestilt meg en slik en selv ..

 

RScue

Medion PNA200 er forløper'n til PNA240. Akkurat som Nokia 6630 er forløperen til Nokia 6680.

 

240 ser litt annerledes ut, er litt raskere (nyere prosessor bl.a.) og litt mer oppdatert.

Lenke til kommentar
Hmm, hva er forskjellen på pna240 og pna200, har hørt at en del har fått pna200, har dog ikke funnet ut hva som er forskjellen. Har bestilt meg en slik en selv ..

 

RScue

Bestillt fra hvor?

Har bestilt fra en privat person til 2500,- Lurer også på om Navigon Transonic PNA 3002 er det samme som de medion selger, ser at disse selges på qxl med jevne mellomrom..

 

Eneste forskjellen er at disse er gråfarget og at det står et annet navn på de...

 

RScue

Transonic 3002 er det samme som Medion PNA200....inni ihvertfall.

Endret av TommyL
Lenke til kommentar
Hmm, hva er forskjellen på pna240 og pna200, har hørt at en del har fått pna200, har dog ikke funnet ut hva som er forskjellen. Har bestilt meg en slik en selv ..

 

RScue

Medion PNA200 er forløper'n til PNA240. Akkurat som Nokia 6630 er forløperen til Nokia 6680.

 

240 ser litt annerledes ut, er litt raskere (nyere prosessor bl.a.) og litt mer oppdatert.

Hvilken prossesor har pna240 ?? finner ikke så mye info om den. Og en pna 200 kan vel også moddes med tomtom osv har jo xscale prossesor 625 MHz og win Ce..

 

Men hvorfor solgte coop både pna 200 og pna 240 som samme produkt ?? Jeg kjøpte min for 2500,- inkl porto og synest at det var en grei pris (var brukt i 14 dager.)

 

Rscue

Endret av rscue
Lenke til kommentar
Men hvorfor solgte coop både pna 200 og pna 240 som samme produkt ?? Jeg kjøpte min for 2500,- inkl porto og synest at det var en grei pris (var brukt i 14 dager.)

De solgte vel først en batch med pna200, så tok de en pause, så solgte de en batch med pna240....tror jeg

Lenke til kommentar
Men hvorfor solgte coop både pna 200 og pna 240 som samme produkt ?? Jeg kjøpte min for 2500,- inkl porto og synest at det var en grei pris (var brukt i 14 dager.)

De solgte vel først en batch med pna200, så tok de en pause, så solgte de en batch med pna240....tror jeg

Stemmer det ja.

Lenke til kommentar

Hmmm, har undersøkt litt nå og forskjellen mellom pna 200 og pna 220 og pna 240 er at det er en forskjell i software versjonen som ligger på de.. Pna150 er litt anerledes design på med blant annet en liten antenne som stikke opp, slik en kan se på blant annet panasonic mobilene, ellers så er de like.. Og alle versjonene kan moddes ..

 

Uansett et svært billigt alternativ i forhold til tomtom pakker og garmin pakker som gjerne ligger rundt 6000,- Kroners klassen..

 

Men jeg ser at jeg må handle et større minnekort til den da det blir for lite :) Of da er det bra at den bruker billige standarder og ikke slike spesiell minnekort som kartplotteren ombord i båten har for de koster flesk...

 

 

RScue

Lenke til kommentar
hvordan får man merket av bestemelsesplassen ved hjelp av å peke på kart? :D

Bruker TomTom jeg nå, men såvidt jeg husker så kunne du velge "Merk på kart" og så klikke på kartet der du ville. Men ikke bare klikke, du må holde pekeren stille/ned på kartet i 2-3 sekunder.. til det kommer en ring rundt pekeren.

Lenke til kommentar

Sorry litt rotete ja. Jeg mener, skal fra a til b.Sitter på a å prøver å finne adressa på plassen jeg skal til, men Medion finner den ikke. Kan jeg da finne kartet over b og merke av sånn ca der hvor jeg skal da slik at Medion kan bergne turen dit?

Lenke til kommentar
Sorry litt rotete ja. Jeg mener, skal fra a til b.Sitter på a å prøver å finne adressa på plassen jeg skal til, men Medion finner den ikke. Kan jeg da finne kartet over b og merke av sånn ca der hvor jeg skal da slik at Medion kan bergne turen dit?

Ja, det kan du. 100 % sikkert. (Har gjort det.)

 

Men husker ikke helt i farta hvordan. Du velger i hvert fall "naviger til"-opplegg, og istedenfor å trykke på "Adresse" (eller noe) velger du "Velg på kart" (eller hva det heter).

 

Når du finner plassen du skal til på kartet må du visst holde pekeren mot skjermen i noen sekunder (holder ikke bare med et kort trykk/klikk). Når du har holdt den lenge nok kommer en sirkel rundt pekeren, og da skal det være markert at det er dit du skal... såvidt jeg husker. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...