Gå til innhold

Partisjonere i to eller tre deler?


Anbefalte innlegg

Jeg er fullt klar over at det er en stor fordel å partisjonere én disk i to partisjoner; én for OS og programmer (liten), og én for personlige filer (stor).

 

Har det da noe for seg å partisjonerer én disk i tre partisjoner; én for OS (bitteliten), én for programmer (liten) og en siste for personlige filer (stor)?

Vil det skape trøbbel med at programmene ikke finner systemfiler osv.? Er det noe å hente ytelsesmessig?

 

Er det vanlig å lage en egen partisjon til swap-filen (f.eks helt sist på disken)? Er det noe ytelse å tjene på det?

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foretrekker å partisjonere i to deler. Den minste partisjonen (C:\) på ca 30GB til OS og programmer, resten til arbeidskopier; bilder, dokumenter, regneark mm.

 

Dette ut fra MIN måte å bruke PC'en på. Foretrekker å ha programmer på samme partisjon som OS, det samme med vekslefilen.

Lenke til kommentar

Jeg har delt hoveddisken i tre deler. En for System/programmer, en for data og en for swap file. Fordelen med å ha swapfilen på egen liten partisjon er at den ikke blir så lett defragmentert da det ikke skrives andre data på denne partisjonen.

 

Fordelen med egen system disk for windows/programmer er vel åpenbar...

Lenke til kommentar
Jeg har delt hoveddisken i tre deler. En for System/programmer, en for data og en for swap file. Fordelen med å ha swapfilen på egen liten partisjon er at den ikke blir så lett defragmentert da det ikke skrives andre data på denne partisjonen.

 

Fordelen med egen system disk for windows/programmer er vel åpenbar...

Bør swap-partisjonen ligge først på disken (innerst), etter OS/programmer (midten) eller sist (ytterst)? Med tanke på at armen skal hoppe minst mulig frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Bør swap-partisjonen ligge først på disken (innerst), etter OS/programmer (midten) eller sist (ytterst)? Med tanke på at armen skal hoppe minst mulig frem og tilbake.

Som du selv skriver, vil det være best å ha sidevekslingsfilen først på disken. Da går tilgangstiden ned. Dersom man har to disker legger man OS først på den ene og sidevekslingsfilen først på den andre.

 

Ellers er det jo flere muligheter med partisjoner, og det er bare å velge noe som man synes er bra. Det er en fordel å ha OS på en egen liten partisjon, blant annet med tanke på reinstallasjoner og raskere lastetid. Flere muligheter vil man selvfølgelig ha med to disker.

Personlig foretrekker jeg å bare ha OS på min systempartisjon, den ligger no jevnt på 2,37Gb brukt, og alt annet på andre partisjoner/disker. Fordelen med det er rask lastetid og man slipper å defragmentere systemdisken så ofte.

Lenke til kommentar

Spørsmål om partisjonering er litt av en gjenganger her. Det finnes en nokså omfattende HOWTO om emnet, komplett med eksempler, Multi Disk HOWTO:

This document describes how best to use multiple disks and partitions for a Linux system. Although some of this text is Linux specific the general approach outlined here can be applied to many other multi tasking operating systems.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...