Gå til innhold

Klokke en t-bird 1,33...


tjalla

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske fersk i dette temaet, men skal prøve å forklare så godt jeg kan. Skal klokke min t-bird 1.33 så langt jeg kommer (at den holder seg stabil). Har nå fått den opp i 1,4 men den går visst ikke lenger. Er det da jeg må bruke det såkalte "blyant-trikset" sånn at jeg kan styre multiplieren? noen som veit hvor jeg kan få en video eller en guide av hvordan man gjør det? En annen ting jeg ikke har skjønt, hva er volten for og hva er hensikten med å skru den opp og ned? :smile:

 

Har en gainward gforce 2 pro/450 "golden sample".. noen som har prøvd å klokke den eller har erfaring når det gjelder klokking av den? Resultater og hva de klæsja på av ram-kjøling osv.

 

På forhånd takk :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal nok klare å få den 1,33'en over 1,5. Bruk blyant-trikset for å låse opp multiplieren (står beskrevet i en guide på overklokking.no) og kjør volt'en opp på maks og klokk i vei. Jeg har 1200@1400 (10*140), men klarer også 1490 (10*149) men da må jeg ha masse kabinett vifter på.

 

lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Det skal ikke være nødvendig med blyant-trikset ettersom alle Athlon TBIRD 1,2GHz+ kommer ulåst fra fabrikk! :grin: Lavere spenning (volt) gjør at prosessoren genererer mindre varme, men blir fortere ustabil. Overklokkede prosessorer krever høyere spenning. Husk at varmeutviklingen øker i takt som spenningen økes! :wink:

 

Quote:

Den 2002-07-24 15:22, Signatur skrev:

Skal du ha en T-bird høyere enn 1,4ghz, så må du ha monster kjøling. Da blir det billigere å kjøpe seg en xp.


Definer monster kjøling! :wink: Hvor mye koster monsteret egentlig? For den må jo koste skjorta når det blir billigere å kjøpe en ny AthlonXP, enn å kjøpe denne nødvendige "monsterkjølingen" for å OC T-bird'en høyere enn 1400mhz!! :lol: XP'er krever pokker meg kjøling de også. De produserer bare 25% mindre varme ved samme klokkefrekvens..

 

Tror jeg gjorde et kupp. Fikk tak i monsterkjøling til bare 170kr! Taisol CGK760 og Enermax 80x80x25mm kjølte min Athlon Thunderbird AXIA 1333 @ 1540mhz -no problems :wink: Pluss noen Zalman 80mm vifter til 50kr stk..

 

Etter jeg crunchet sluggen på fauelen (som fortsatt fungerer fint) ble kjølingen litt daffere. Sikkert pga. mindre flate å transportere varmen over fra CPU'en til ribba! Har stillt ned Enermax'en på Taisol'en til under 2300rpm (max 3600rpm) tror jeg, og kjører AMD Athlon 1333 @ 1470mhz 1,725V. Alle kabinett viftene i Chieftec DA-01-SLD toweret går på 5V/7V :smile:

Lenke til kommentar

Tbird 1.33ghz kan godt klokkes til 1.5ghz - 1.6ghz

og den er som sagt ulåst fra butikk. Bare gå i bios å still fsb og multiplier. (mest fsb seff) og lek litt med volten, finn hvor den er stabil på den lavest mulige spenning.

 

Om du er smart, kjøper du en Taisol CGK760 på tilbud på microplex til 100,-

 

med den kjøleren og arctic silver goop fikk jeg min stabilt på 1550mhz. Tror jeg hadde spenningen på 1.8v

 

Hjelper seff med et par kabinettvifter.

 

Nå som jeg har vannkjøling, fikk jeg den stabil på 1600mhz, og volt på 1.85 (max) og den blir ikke noe spess varmere en å ha volten på 1.7 :grin:

 

_________________

You'll Never Walk Alone

 

[ Denne Melding var redigert av: |Flame| på 2002-07-24 16:27 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-24 15:22, Signatur skrev:

Skal du ha en T-bird høyere enn 1,4ghz, så må du ha monster kjøling. Da blir det billigere å kjøpe seg en xp.


 

En t-bird 1.33ghz kan klokkes lett til 1550mhz med en høvelig kjøler. (kommer seff an på steppingen og)

Jeg vil ikke kalle en Taisol CGK760 en monsterkjølre, nå den har en liiiten 60x60mm vifte som støyer lite, og koster 100,- på microplex nå..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-25 09:56, Signatur skrev:

Med monster kjøling mener jeg vannkjøling eller bedre. Mulig du kan få den opp mot 1500mhz med store vifter, men over det klarer du ikke. Da mener jeg det er bedre å investere i en xp. Den koster jo next to nothing.


Jamen hør her da mann! Ikke kom her og si at vi IKKE klarer å presse Athlon Thunderbirdene våre over 1500mhz med store vifter! Jeg har selv kjørt min AMD Athlon "TBIRD" AXIA 1333 @ 1540 1,850V med Taisol CKG760 (75kr) og Enermax 80mm (80kr). Kabinett viftene var en 3-4 80x80x25mm vifter på middels hastighet. Chieftec DA-01-SLD Big Tower. Før hadde jeg den over 1500mhz med GlobalWin FOP32 (bråkete!) og halvparten så mange kabinett vifter -1502mhz.

 

- Dessuten, 80x80x25mm er ikke særlig store vifter :wink:

 

Anyways, Athlon XP 1800+ er billig for tiden. Koster 864kr hos PCUtstyr.no :smile: Men den krever fortsatt kjøling! btw; En kamerat var uheldig med Abit KG7 / Athlon XP komboen. Hele greia bøgget TOTALT. Verken CPU eller hovedkort var defekt. Byttet tilbake til Athlon Thunderbird, og ALT fungerte. XP'en sitter nå i en annen maskin og fungerer topp. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det ikke ville fungere...

 

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-07-29 00:54 ]

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Unnskyld meg her men...Jeg hadde en T-bird 1,33 før, med en Thermalright (husker ikke navn..det var forgjengeren til AX-7) + standardvifta som fulgte med når jeg kjøpte den på microplex for en god stund siden..Jeg klarte **** meg ikke få den under 50 grader !!! UTEN OVERKLOKKING !!! LOL !!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...