Gå til innhold

BI studenter late?


NoviKaNa

Anbefalte innlegg

Leser ganske overraskende i Dagens Næringsliv i dag at Aage Sending, studierektor ved BI, mener halvparten av studentene er late. Begrunnelsen ligger i at det tydeligvis er 50 % av studentene som kjøper seg en ferdig oppgave til hjemmeeksamen, eller skriver av tidligere oppgaver.

 

Jeg er selv BI-student, og kjenner meg ikke igjen i noe av dette. Har gått 1. året i Trondheim nå, og er gullende fornøyd, med skolen, foreleserne, fagene, BIS (studenorganisasjonen) og elevene. Har selv jobbet mye med skolen gjennom hele året, og spesielt foran eksamen. Ifht studenter både ved NTNU og UiO har jeg hatt langt flere forelesninger, og kan ikke se noe som har vært lettere. Jeg kan forstå en uttalelse om at det jukses på hjemmeeksamener og innleveringer, men ser ikke hvordan dette gjelder mer ved BI enn andre skoler.

 

Det som irriterer meg med uttalelsen, er at folk med holdning om at man kjøper seg til en grad på BI kan sitte å gni seg i hendene. Jeg prøver fortvilt å forklare folk at det på ingen måte er slik, og at jeg og mine medstudenter jobber hardt for karakterene. Selvsagt er det unnasluntrere som ikke jobber noe som helst, men ingen skal kommer her og si at det ikke finns strykstudenter ved sosialantropologi ved NTNU, eller psykologi ved UiO! At noen av disse studentene da velger å kjøpe seg eksamensoppgaver, og går ut med gode karakterer av den grunn, gagner da ikke dem selv en gang. Du skal være en ganske så potte tett arbeidsgiver hvis man ikke fatter at en person har kjøpt seg til en bachlergrad.

 

Tar ikke inn over meg slike uttalelser, men blir mindre brydd. Selv er jeg gulle fornøyd med utdanningen jeg har fått i år, og har ingen betenkeligheter med å gå hvertfall 2 år til. Jeg jobber hardt og får den kompetansen jeg er lovet, og skal jobbe hardt for å få meg en jobb også. Hvis man da kommer til en så trangsynt arbeidsgiver at man blir kastet på dør pga at man har BI-papirer, ja da vil jeg ikke jobbe for ham/henne uansett.

 

Om man får det man betaler for ved BI? Kan man ikke få like god utdanning gratis ved NHH, TØH e.l? Kanskje det...jeg påstår ikke at andre økonomiske høyskoler er rævva, men er meget fornøyd med den utdanningen jeg får ved BI. Umulig å si at den ene er bedre enn den andre før man har tatt en bachlergrad ved begge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si meg fullstendig enig i uttalelsen på generelt grunnlag. IMO er det ved høgskolen jeg går på *alt* for lett å få gode karakterer, kravene til studentene burde skjerpes inn kraftig. Kan glatt innrømme at jeg selv og flere av mine medstudenter kan langt mindre enn vi burde kunne etter 2 år med øk/adm.

 

Og om 35% stryker, så er da dette et ganske godt grunnlag for å påstå at det ikke jobbes godt nok? Bed øk er da ikke akkurat rakettforskning. Og får man akkurat ståkarakter kan man, etter min erfaring, heller ikke mye av faget.

Lenke til kommentar
Og om 35% stryker, så er da dette et ganske godt grunnlag for å påstå at det ikke jobbes godt nok? Bed øk er da ikke akkurat rakettforskning. Og får man akkurat ståkarakter kan man, etter min erfaring, heller ikke mye av faget.

Helt enig! Men det vil jo stå på vitnemålet uansett, så arbeidsgiver er klar over fagkunnskapen. Uttalelsen hans om at BI-studenter er late, gir jo et uttrykk for at selv med gode karaktere kan man ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...