Gå til innhold

Oversikt over redigeringsprogram. (OPPD. 20/02-08) -- IKKJE SUPPORT!


Anbefalte innlegg

Det en veldig fin start dette, men kunne du (eller noen andre?) skrive litt om de ulike videoFORMATENE? Hvilke som er best/pakrevd i hvilke sammenhenger?

 

Klarte ikke a finne det noe sted pa forumet, men jeg har kanskje ikke lett nok?

 

Hvilket format har f.eks. en fil pa mini-dv pa camcord? I hvilket format bor den lagres/kopieres?

Hvilket format har en "vanlig" dvd (spillefilm)?/Og i hvike(t) format kan den evt. kopieres (backup)?

I hvilket format lagres et slideshow av bilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Takk for fin guide!

 

Jeg var ende inne i forumet å så om det har kommet noen nye bedre programmer på markedet for videoredigering.

 

Har testet både Pinacle og Adobe sine proffversjoner (Adobe premiere pro trur jeg den het), men syns de var alt for vanskelige å lære seg :thumbdown: . Pinacle Studio 9 lærte jeg meg på kort tid og har klart å lage helt greie filmer/ presentasjoner: MEN: Jeg har stabilitetsproblemer med Pinacle 9. Jeg må lagre ofte. Den bytter helt vilt om på tekster når jeg renderer filmen. Den er totalt ubrukelig på min pc. :hmm:

 

Jeg håper Pinacle snart kommer med en ny versjon som ikke klapper sammen hele tiden og har alle disse teite tingene- for bortsett fra dette er programmet flott.

 

Si ifra når noen hører rykter fra pinacle for jeg har snart 50 timer råtape jeg ikke har fått gått over å redigert på. (Vil bruke minst mulig tid på dette!!!!)

 

Jan-Eilert :

Lenke til kommentar
Takk for fin guide!

 

Jeg var ende inne i forumet å så om det har kommet noen nye bedre programmer på markedet for videoredigering.

 

Har testet både Pinacle og Adobe sine proffversjoner (Adobe premiere pro trur jeg den het), men syns de var alt for vanskelige å lære seg :thumbdown: . Pinacle Studio 9 lærte jeg meg på kort tid og har klart å lage helt greie filmer/ presentasjoner: MEN: Jeg har stabilitetsproblemer med Pinacle 9. Jeg må lagre ofte. Den bytter helt vilt om på tekster når jeg renderer filmen. Den er totalt ubrukelig på min pc. :hmm:

 

Jeg håper Pinacle snart kommer med en ny versjon som ikke klapper sammen hele tiden og har alle disse teite tingene- for bortsett fra dette er programmet flott.

 

Si ifra når noen hører rykter fra pinacle for jeg har snart 50 timer råtape jeg ikke har fått gått over å redigert på. (Vil bruke minst mulig tid på dette!!!!)

 

Jan-Eilert :

Jeg vil helt klart råde deg til å ta en ny titt på Pinnacle Liquid Edition. Der er vanskelig å lære seg, men når du kan det er det et fantastisk verktøy.

 

Men selvsagt, er du nybegynner, så burde du begynne på noe lettere....

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Joda- jeg må nok sies å være nybegynner. Er egentlig ikke veldig interessert i dette. Må bare ha dette gjort. Det er stillbilder jeg arbeider mest med, men syns det er flott å kombinere med video til f.eks foredrag.

 

Skal ta en nærmere titt på LE, men syns studio 9 dekker de fleste av mine behov- (studio 8 var litt for simpelt, med at man ikke kunne ha flere lydspor). Hadde det bare fungert slik det skulle!

 

Uansett- Takk for tipsene- jeg skal ta en titt på linkene.

 

mvh

 

Jan-Eilert

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Komme med et lite bidrag, det så jo ut som det nesten ikke eksisterte programmer som kan

kan kjøres på Linux.

 

Det finnes faktisk god verktøy for video redigering under linux og. :)

 

Cinelerra er det mest brukte for de som vil ha litt kontroll, og kino som på langt ikke er så kraftig som cinelerra. Cinelerra finnes desverre i to utgaver, en CVS som frivillige bidrar til å holde oppdaterte og inneholder de fleste bugfisker etc, mens Cinelerra fra heroinewarrior.com som er den offisielle, ikke blir oppdatert så ofte. Cinelerra er det nye navnet på broadcast2000, som det sikker finnes en del informasjon om rundt på nettet.

 

Cinelerra CVS

Cinelerra @ heroinewarrior.com

Kino

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kanskje på tide med en positiv Pinnacle erfaring?

 

Har brukt Pinnacle Studio (først 8 og nå 9 Pro) til diverse små filmer. Skole prosjekt, familie opptak o.l. 8'eren var ganske ustabil, men den versjonen jeg har nå, 9.3, har i praksis ikke kresjet enda.. Standard effektene er ganske lame, men det finnes hauger av ekstra effekter.. Men de koster penger.. Irriterende at de selger en rekke gode effekter separate.

 

Har og prøvd Adobe Premiere Pro 1.5, men programmet var tregt... og jeg fikk ikke til en eneste ting. Var i mine øyne langt mindre selvforklarende enn Pinnacle sitt program... Men jeg er jo noob :p

 

Noen som har link til en torturial-film til Premiere Pro?

 

(specs btw; Asus A7N8X, 3200+ XP, 768 mb ram)

Lenke til kommentar

WrigleyVideo

Davk

Programvareskulen

Premiere Pro WIKI

Google...

 

Med dei skulle du få ein god start... Sjølv synes eg ikkje PPro er so veldig invikla, men so har eg brukt det ei stund og...

EDIT: Men so er dei retta mot to forskjellige brukargrupper. Studio er retta mot nybyrjarar, medan PPro er retta mot (semi-)profesjonelle brukarar. Det vert meir rettvis å samanlikne Studio med Premiere Elements.

 

Har etter kvart fått inntrykk av at dei siste versjonane av Studio er meir stabile enn tidlegare, so eg kjem sikkert til å omformulere avsnittet om Studio snart, og sjølvsagt nemne at v.10 har kome ut.

Endret av incanus
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan ta og oppfylle litt om iMovie jeg da :)

 

iMovie, er genialt enkelt å sette seg inn i. Å overføre filmer fra kamera gjør det nesten av seg selv, og så er du igang. Det har noen fine effekter, og noen ikke fult så fine. Men det beste med programmet, er uten tvil hvor lett det er å sette seg inn i. Det er få knapper, noe som er ett pluss, da det ikke virker så "skummelt", i motsetning til mer avanserte programmer. Du har gode muligheter i programmet, kan brenne om til DVD. Du kan legge til tekst effekter m.m.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sendte forespørsel til Tcom om hvor jeg kunne kjøpe videoredigeringsprogrammet til Magix, men de hadde ikke et konkret svar. Ganske dårlig spør du meg.

 

Men jeg har sett på sidene til Magix, og der kan en bestille programmet og få det sendt i posten. Men siden det blir sendt fra Tyskland kommer det vel toll oppå den summen som står der. Er det noen som har erfaring med å bestille fra sidene deres?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...