Gå til innhold

Oversikt over redigeringsprogram. (OPPD. 20/02-08) -- IKKJE SUPPORT!


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Er nybegynner på DV, og sliter med å få god nok kvalitet på DV via PC med enkel redigering og deretter brenning på DVD i MPEG-2 format. INCANUS her har lagt inn mye nyttig informasjon, men jeg lurer på følgende:

Er det stor forskjell i kvaliteten på MPEG-2 mellom de ulike programmene? Når et program har enkle veivisere for overføring av DV til DVD via PC og også manuell funksjoner for først Capture til DVAVI eller MPEG-2 og deretter brenning av DVD, så betyr vel det at det har mulighet for koding til MPEG-2 selv om det er "gratis"-program som følgte med PC-kjøp?

Programmene jeg tenker på er f eks:

WinDVDCreator og CyperPowerDirector

Begge ovennevnte program fungerer og jeg velger MPEG-2 med HQ eller DVD PAL kvalitet, men jeg blir aldri helt fornøyd med kvaliteten på den endelige DVD. Virker bra på PC, men synes det er for mye støy og tendens til hakking på TV via DVD-spiller. Kanskje det er problem med min kombinasjon TV/DVD-spiller og kabel mellom disse?

 

Her

Lenke til kommentar
Hei,

 

Er nybegynner på DV, og sliter med å få god nok kvalitet på DV via PC med enkel redigering og deretter brenning på DVD i MPEG-2 format. INCANUS her har lagt inn mye nyttig informasjon, men jeg lurer på følgende:

Er det stor forskjell i kvaliteten på MPEG-2 mellom de ulike programmene? Når et program har enkle veivisere for overføring av DV til DVD via PC og også manuell funksjoner for først Capture til DVAVI eller MPEG-2 og deretter brenning av DVD, så betyr vel det at det har mulighet for koding til MPEG-2 selv om det er "gratis"-program som følgte med PC-kjøp?

Programmene jeg tenker på er f eks:

WinDVDCreator og CyperPowerDirector

Begge ovennevnte program fungerer og jeg velger MPEG-2 med HQ eller DVD PAL kvalitet, men jeg blir aldri helt fornøyd med kvaliteten på den endelige DVD. Virker bra på PC, men synes det er for mye støy og tendens til hakking på TV via DVD-spiller. Kanskje det er problem med min kombinasjon TV/DVD-spiller og kabel mellom disse?

 

Her

5351723[/snapback]

 

Kommentar: Har brukt en del tid på ovennevnte programvare nå med bedre resultat. Den store forskjellen var å velge DV-AVI ved innlesingsdelen før redigering og komprimering til MPEG-2 senere. Resultatet blir nå godt i CyperLink PowerDirector, mens WinDVDCreator er fremdeles litt begrenset kvalitet, noe jeg tror skyldes at den bruker mindre videobitrate.

 

Her

Lenke til kommentar

Beklager at eg ikkje har svart noko før.

 

Trur kanskje det er litt forskjell på dei ulike produsentane når det gjeld MPEG2, men alle codecane følgjer den same standarden, so nokon store kvalitetsforskjellar kan eg ikkje tenkje meg det er. Kvaliteten er fyrst og fremst bestemt av bitrate (og kanskje nokre andre innstillingar for codecen).

 

så betyr vel det at det har mulighet for koding til MPEG-2 selv om det er "gratis"-program som følgte med PC-kjøp?
Kan det brenne DVD-filmar, kan det kode om til MPEG2, då DVD-filmar ikkje bruker anna enn det.

 

Den store forskjellen var å velge DV-AVI ved innlesingsdelen før redigering og komprimering til MPEG-2 senere.
Har aldri prøvd nokon av dei programma, men det du seier der kjem ikkje som ei stor overrasking. Om programma, når du overfører video frå DV-kamera, legg inn videoen som MPEG2, ville ikkje eg verte forundra om dei brukte ein relativt låg bitrate. (Ikkje at eg veit dette heller...)
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bruker Pinnacle Studio.

 

Her har jeg laget 3 fimer på 15 minutter hver.

Disse fungerer utmerket uten hakking. Men når jeg setter dem sammen til en DVD med meny så begynner de å hakke.

 

Jeg har 1,5 ghz cpu, 1 GB minne og 7200 rm hd.

 

Vi det hjelpe å bruke et annet program? Evt er det noen programmer som krever mindre cpu kraft enn andre?

Lenke til kommentar

Maskinkrafta har truleg ikkje noko å seie, då den berre avgjer kor raskt konverteringa går. Det kan vere at bitraten er so høg at DVD-spelaren ikkje klarer å spele den av skikkeleg. Finst truleg ein innstilling for det ein eller annan stad i Studio.

 

Veit ikkje om det er det som er årsaka, men det var det einaste eg kom på no.

Lenke til kommentar

Et tips:

 

Enhancemovie er et genialt og veldig enkelt program til å forbedre farge, lys og kvalitet på filmen. Utrolig forbedring fra original til den ferdige som har gått gjennom enhancemovie :w00t:

 

Men dette er ikke noe redigerings program, men jeg synes det er et must og burde få sin plass, her i guiden :)

 

Hjemmesiden er her. Koster ca. 300,- kr, som jeg synes er en grei pris.

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Om du tilfeldigvis har heile Nero-pakka installert, er det med eit program der som heiter Vision eller Vision Express, som kan kode om og brenne til DVD, men det er nok ikkje mogeleg frå Movie Maker eller nokon av dei andre gratisprogramma. Det finst derimot eit anna gratisprogram, kun for DVD-brenning, som er gratis: AVI2DVD. Har ikkje prøvd det sjølv, so eg veit ikkje kor godt det fungerer, men det går no an å prøve.

 

Magix Movie Edit Pro, som har fått ein god del skryt, koster forresten berre 500kr, so det er ikkje den største investeringa.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Der er også et lille gratis tillægsprogram til Nero Burning Rom, ihvertfald version 6.XX, til download, som hedder Nero Vison Express. Som kan bruges til at redigere video. Jeg bruger det selv bare til at brænde det færdige produkt, som er fremtillet i Pinnacle eller andet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...