Gå til innhold

Dataspel på hjernen-dokumentar-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hørte om det, trodde det skulle være et spillprogram jeg, men så er det vel heller en halvseriøs dokumentar som bare tar opp negative ting med dataspill og har KrF litt mer inn i bildet enn de fleste setter pris på.

 

Menmen, får se hva det blir til. :)

Endret av Potetfar
Lenke til kommentar
Ehh...nå handler det om folk som går fra kone og barn, og til og med tar selvmord på grunn av Everquest, Lineage o.l. :ohmy:

Hva faen!? Dataspill blir hvertfall ikke satt i et bedre lys etter denne dokumentaren. :no:

Er snakk om at brukerene ikke klarer å ha kontroll, noe som skjer med en del personer innen _ALT_... Det rare her er vel heller at noen påstår at spill kun lages for at folk skal bruke mer og mer tid på det..

Lenke til kommentar
Ehh...nå handler det om folk som går fra kone og barn, og til og med tar selvmord på grunn av Everquest, Lineage o.l.  :ohmy:

Hva faen!? Dataspill blir hvertfall ikke satt i et bedre lys etter denne dokumentaren.  :no:

Er snakk om at brukerene ikke klarer å ha kontroll, noe som skjer med en del personer innen _ALT_... Det rare her er vel heller at noen påstår at spill kun lages for at folk skal bruke mer og mer tid på det..

Enig.

Spill som GTA får jo ofte skylden for masse stygge saker, spesielt i USA. Men det blir helt feil. Det er personen, ikke spillet som er feilen. Fylla har IKKE skylda.

Lenke til kommentar

Jeg så ikke på det, men høres ut som nok et tiltak for å sette dataspill i dårlig lys. Dataspill får skylden for alt, fordi det er så enkelt å skylde på. Istedet for å prøve å finne den virkelige roten til problemer, skylder man på dataspill.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo slik at de fleste dokumentarer om slikt kun setter fokus på de negative aspektene ved spillig. Jeg reagerte også spesielt kraftig på at de satte MMORPG'er i et slikt lys. Spillene er laget for å gjøre folk avhengig. Ærlig talt, det er ikke spillene som er laget slik. Spillene er jo selvsagt laget så gode som mulig, og de menneskene som blir avhengige av det kan jo ikke legge skylden på de som har laget spillet.

 

Nei, det blir like tåpelig som når røykere saksøker tobakkselskapene, at folk legger skylden på The Coca-Cola Company for at de er avhengig av Coca-Cola! Noen folk blir rett og slett fortere addicted til enkelte saker enn andre, og sånn er det bare. Skylden ligger ikke på andre enn dem selv. :nei:

Lenke til kommentar

Nuvel..

 

Både tobakk, røyk, cola og MMORPG spill er laget NETTOPP for å få folk til å ha et behov for å bruke produktene om igjen. Dvs, ikke direkte avhengige, det blir et for belastet ord. Men hele ideen bak disse produktene er å tjene penger, og de tjener penger på at folk fortsetter å bruke produktene. De fleste MMORPG spill er lagt opp slik at de belønner folk for å spille litt til, holde ut litt lenger, og de belønner folk som spiller MYE.

 

Nå er det ikke dermed sagt at MMORPG *gjør* folk avhengige. Men det blir ALT for enkelt, unyansert og bombastisk å si at 'Skylden ligger ikke på andre enn dem selv'. Hadde ikke spillene hat denne 'belønning for tredemølle' oppbygningen, hadde det ikke vært det samme grunnlaget for avhengighet. (Også det er en påstand som er alt for unyansert, men...).

 

Så kan du også begynne å diskutere HVA som er avhengighetsskapende, eller hva som gjør at de kommer tilbake - det kan også være det sosiale aspektet, noe man også kan bli 'avhengig' av.

 

Poenget mitt er i bunn og grunn at det er meningsløst å komme med såpass bombastiske utsagn som det jeg ser her.

 

Nå så jeg kun det programmet som gikk tidligere (En jente som spilte BF tror jeg, og en kar som tilbragte mesteparten av livet sitt på nettet). Jeg så ikke på dette som at det stilte spill i et negativt lys - det fokuserte på hvordan enkelte faktisk bruker VELDIG stor grad av livet sitt på dette. Det vil egentlig være feil å IKKE sette søkelys mot dette, ettersom det for enkelte er et problem. Vi kan ikke skåne dataspill for et slikt søkelys bare fordi det er mye negativt som publiseres om det, og fordi det er mange pressgrupper (konservative kristne, bekymrede foreldre, u name it). Det er utrolig viktig at vi som gamere ikke går i skyttergravene HVER gang det kommer noe som setter søkelys på problematiske områder ved det vi holder på med. Da er vi på sett og vis ikke noe bedre enn de som sitter i de andre skyttergravene.

 

Det var vel det lengste 'fast reply' svaret jeg har skrevet. Skulle bare være en linje eller to :p

Lenke til kommentar
Hvorfor går det ikke å se det på nett tv?

Man finner nok ikkje alt som har gått på Nrk på nett-tv. Hadde vore fint det da men.

 

Var jo ein interresant dokumentar, men desverre så blir spill og dets, satt i dårlig lys. Der er tross alt spilleren sitt ansvar å passe på, det er ikkje spelet som er feilen.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke at spill i seg selv er med på å ødelegge livene til gamerne, ingen begår selvmord eller blir drapsmann ene og alene pga spill.

MEN:

En allerede ustabil ungdom, som har problemer, så kan ytre faktorer som spill/film/osv være med på å påvirke handlingene.

 

Men for pokker, spill så mye dere klarer, men kjenn deres grenser.

Lenke til kommentar
Nuvel..

 

Både tobakk, røyk, cola og MMORPG spill er laget NETTOPP for å få folk til å ha et behov for å bruke produktene om igjen. Dvs, ikke direkte avhengige, det blir et for belastet ord. Men hele ideen bak disse produktene er å tjene penger, og de tjener penger på at folk fortsetter å bruke produktene. De fleste MMORPG spill er lagt opp slik at de belønner folk for å spille litt til, holde ut litt lenger, og de belønner folk som spiller MYE.

 

Nå er det ikke dermed sagt at MMORPG *gjør* folk avhengige. Men det blir ALT for enkelt, unyansert og bombastisk å si at 'Skylden ligger ikke på andre enn dem selv'. Hadde ikke spillene hat denne 'belønning for tredemølle' oppbygningen, hadde det ikke vært det samme grunnlaget for avhengighet. (Også det er en påstand som er alt for unyansert, men...).

 

Så kan du også begynne å diskutere HVA som er avhengighetsskapende, eller hva som gjør at de kommer tilbake - det kan også være det sosiale aspektet, noe man også kan bli 'avhengig' av.

 

Poenget mitt er i bunn og grunn at det er meningsløst å komme med såpass bombastiske utsagn som det jeg ser her.

 

Nå så jeg kun det programmet som gikk tidligere (En jente som spilte BF tror jeg, og en kar som tilbragte mesteparten av livet sitt på nettet). Jeg så ikke på dette som at det stilte spill i et negativt lys - det fokuserte på hvordan enkelte faktisk bruker VELDIG stor grad av livet sitt på dette. Det vil egentlig være feil å IKKE sette søkelys mot dette, ettersom det for enkelte er et problem. Vi kan ikke skåne dataspill for et slikt søkelys bare fordi det er mye negativt som publiseres om det, og fordi det er mange pressgrupper (konservative kristne, bekymrede foreldre, u name it). Det er utrolig viktig at vi som gamere ikke går i skyttergravene HVER gang det kommer noe som setter søkelys på problematiske områder ved det vi holder på med. Da er vi på sett og vis ikke noe bedre enn de som sitter i de andre skyttergravene.

 

Det var vel det lengste 'fast reply' svaret jeg har skrevet. Skulle bare være en linje eller to :p

Velskrevet. Vil tippe at det er flere som kjenner seg igjen f.eks. ved at noen får dårligere karakterer, eller at en ikke klarer å ha god nok konsentrasjon på jobben. Gevinsten ved å spille er mye moro og glede, som er ting man vil ha mer av.

Å si at spillene ikke kan lastes for noe blir for enkelt. Folk trekkes naturlig mot ting man vil ha mer av, uansett hva det gjelder. Da gjelder det å balansere dette opp mot pliktene og det sosiale livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...