Gå til innhold

Dataspel på hjernen-dokumentar-


Anbefalte innlegg

Problemet med MMORPG spill er at du simpelthen ikke kan bare hoppe inn, spille en times tid og så gå ut. Da vil du isåfall mest sannsynlig ha avbrutt en viktig handel som tar tid, forlatt et team midt i et raid, jakt eller leveling, gitt opp å campe et monster like før det respawner slik at du likevel ikke får den ubergreia du har ventet så lenge på O.S.V.

 

Det er også tilstede et kontinuerlig press om å bli bedre for å kunne finne noen å jakte med, se bedre ut, få respekt og alt som hører med i slike miljøer.

 

Det er "forbannelsen" ved MMORPG spill;

Alt du foretar deg tar TID, mye av det. Du kommer ingen vei om du ikke bruker mye tid i et MMORPG spill. Jo mer tid du bruker, jo lengre vil du være en betalende abonnent som legger igjen penger i kassa hos selskapet som utviklet/markedsfører/drifter spillet. Ting som tar tid er som nevnt over i tillegg missions, tradeskills m.m. Det kalles gjerne "timesinks" (ironisk nok ble jeg sendt til Sonys offisielle Everquest II forum da jeg søkte på "timesinks" i Google), d.v.s. noe utviklerene har lagt inn i spillet for å mer eller mindre tvinge spilleren til å bruke mer tid på det, noe som igjen fører til at han/hun vil spille det over lengre tid og legge igjen mer penger i kassen. Dette vet "alle", noen sier ifra hva de synes om det, men er det et område MMORPG-utviklere aldri hører på kundene, er det her. Timesinks vil aldri forsvinne, i det minste ikke før det er blitt utviklet andre metoder som er like effektive i å holde på spillerene.

 

Hvem hadde vel trodd MMORPG spill skulle bli så enormt store, at de fører til at uhyggelig mange lukker seg inne på rommet for å spille det dag og natt? Slikt er vanskelig å forutse, akkurat som med SMS-bølgen som ingen hadde tenkt seg ville eksplodere på den måten da de første mobiltelefonene kom med slike kommunikasjonsmuligheter.

 

Jeg så hele dokumentaren, og først etter en stund hørte jeg moren til den avdøde gutten si at han hadde skutt seg. Først trodde jeg han døde av hjerteinfarkt eller hjerneblødning, typiske dødsårsaker om en sitter fler døgn foran skjermen uten søvn eller særlig mat og drikke, med et høyt stressnivå. Men han skjøt seg altså i hodet, og hun fant ham. Er det rart hun ønsket å saksøke selskapet (Sony)? Det ville være temmelig kaldt å ikke forstå hvorfor hun reagerte som hun gjorde.

 

Jeg vil likevel ikke holde med henne der hun gjentatte ganger gav spillet skylden. En psykolog uttalte at han ikke trodde at selskapet gikk inn for å gjøre folk avhengige, og at det var en naturlig reaksjon hos moren, som ønsket å finne noen å legge skylden på for det som hadde skjedd.

 

Sosial-og helsevesenet hadde gitt avdøde en ny datamaskin etter at han flyttet for seg selv, for det virket som han klarte seg bra (etter at han hadde bodd i en omsorgsbolig). Da kan jeg bare spørre.. Hvordan kan de finne på å gi ham en datamaskin som åpenbart er kraftig nok til å spille slike spill, med tanke på at "alle" visste at han hadde brukt all tiden sin på nettopp spill? Det kaller jeg dårlig dømmekraft. Kort tid etter sluttet han å kommunisere med omverdenen, og etter en stund oppsøkte moren ham. Hun måtte bryte seg inn i leiligheten hans så vidt jeg husker, og vel..

 

Om noen har tenkt å rakke ned på meg uten å ha lest hva jeg sa, vil jeg repetere for å gjøre meg forstått: Jeg er ikke en av de som påstår at spillene alene skader mennesker, men i kombinasjon med uheldige omstendigheter kan de utgjøre en faktor man absolutt ikke skal bagatellisere. Dette er 2005, det finnes ikke lengre hold i tåpelige uttrykk som "det er bare et spill". Mange spill har blitt så realistiske og suggerende i sin tiltrekning at det ikke lengre kan overses.

 

Jeg digger spill selv, men prøver å ligge unna MMORPG spill så godt jeg kan, for de tar altfor mye av min fritid når jeg først spiller et. Jeg er ikke fiendtlig innstilt til MMORPG spill; Man må bare vite hvor grensen går. Ofte kan akkurat det være svært vanskelig.

 

(alt dette er bare min personlige mening, jeg mener ikke å si at "sånn er det bare").

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke sett denne dokumentaren. Men høres ut som den omtaler tilstander som var når Everquest kom, eller Eversmack som det ble kalt. Var endel som mistet ektefellen, hus og barn pga for mye spilling da. Og de etterlatte ble bare kalt Everquestwidows.

 

MEn er ikke tvil om at spill er avhengingsdannede. Men for en vanlig person vil ikke dette være noe problem. Men enkelte får jo tydeligvis endel problemer.

Lenke til kommentar

Siden hverken NRK eller andre mediakanaler virker å være villige til å la folk se dette programmet i ettertid..

 

Link til NRKs nettsider om programmet

 

"The Battle for Our Minds" by Monika Halkort

A Zero-Film production in association with Films Transit International for SWR / ARTE

 

Det er en søkemotor på UK MEDIA Team Online, men den gav meg bare feilmelding.

 

En link her, som virker å være den offisielle siden til programmet. De selger lisenser til visning, så ikke gjør deg noe håp om å finne en download.

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...