Gå til innhold

Ny på SCSI fronten.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg driver å skal kjøpe meg SCSI harddisk. Nå lurer jeg bare på om en 50 pins SCSI kabel passer mellom en 68 pins harrdisk og 68 pins kontroller. Jeg må si jeg er litt forvirret. Det finnes da ikke noen 50 pins SCSI harddisk eller kontroller? Det eneste er vel 68 og 80 pins, er det ikke? På komplett selger de kun én SCSI kabel, og den er 50 pins!?!? Takk for svar.

 

Edit: Gjort om emne tittel...

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Over alt hvor jeg ser selges det kun 50 pins SCSI kabler. Jeg har gjort et søk på prisguiden her på hw.no... finner ikke en eneste 68 eller 80 pins kabel. Hva må jeg gjøre? Er jeg nødt til å kjøpe adapter eller noe? Evt. hvordan adapter?

 

Jeg skal kjøpe Seagate Cheetah 15k 68 pins, og en Tekram kontroller som også er 68 pins. Mellom enhetene så trengs det en kabel!! Where to find? How to find? What to find??

 

Takker for hjelp:)

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Alle nye SCSI-disker bruker å ha terminatoren integrert på kretskortet. Om disken er den siste på kabelen så setter man bare terminator-jumperen på disken til "på" så har du terminert.

 

Sjekk spesifikasjonene til produsenten hvor du finner terminator-jumperen på din disk.

Lenke til kommentar
Alle nye SCSI-disker bruker å ha terminatoren integrert på kretskortet. Om disken er den siste på kabelen så setter man bare terminator-jumperen på disken til "på" så har du terminert.

 

Sjekk spesifikasjonene til produsenten hvor du finner terminator-jumperen på din disk.

Vet ikke hva du mener med nye disker, men LVD-disker bruker normalt ikke å ha terminator innebygget. Dette er i henhold til standarden. F.eks. fra manualen til Seagate Cheetah 15K.4-diskene:

9.8Terminator requirements

Caution:These drives do not have onboard internal terminators. The user, systems integrator or host equipment manufacturer must provide a terminator arrangement external to the drive when termination is required. For LW drives, terminator modules can be purchased that plug between the SCSI I/O cable and the drive I/O connector or on the end of a short I/O cable stub extending past the last cable connector. LC drives are designed to be plugged into a backpanel connector without cabling.

 

Heller ikke Maxtor sine disker har terminator:

Note: Maxtor LVD SCSI drives do not support on-board termination. Maxtor recommends the use of Active LVD terminators and 68-pin twisted pair cabling.

 

Jeg kan naturligvis ikke utelukke at det finnes LVD-disker med terminator, men jeg har ikke sett noen slike, og dette er utenfor standarden for denne typen enheter. Merk at "Terminating Power"-jumper, er ikke det samme som at det er en terminator på disken. "Terminating Power" brukes om f.eks. kontrolleren ikke gir strøm til terminatoren.

Lenke til kommentar
Hva er en terminator? Hvilken funksjon har den?

SCSI er en databuss som er åpen i begge ender. For å "avslutte" denne bussen, så brukes en terminator. Alle SCSI-busser må ha en terminator i hver ende. Normalt har kontrolleren en onboard terminator som kan aktiveres. Sjekk manualen. Det finnes i hovedsak to typer SCSI-enheter; LVD og SE. SE-enhetene har terminator som du kan aktivere ved en jumper. LVD-enheter har ikke dette. 68-/80-pins disker er som regel LVD. Derfor trengs en terminator, enten fast i enden av kabelen, eller en som man fester i et uttak på kabelen. Hvis man ikke terminerer riktig, så vil man som regel oppleve SCSI-enhetene vil oppføre set ustabilt, bl.a. å resette seg selv. Dette er en feil som mange nybegynnere i SCSI gjør. Hvis du ikke har satt opp ett SCSI-system før, les denne tråden nøye.

Lenke til kommentar

Signaler som går gjennom lederene med høy hastighet har en tendens til å reflekteres i enden på kabelen nesten som et ekko fra en vegg. Terminatoren er en "demper" som fjerner denne refleksen. Hvis du har en lang kabel med f.eks to disker på så vil du ikke ha terminatoren på midten for da demper den signalet før den når den siste disken. Derfor har man terminator kun på den siste disken. Det sies også at hvis man f.eks bare har en disk på en kabel med tre plugger (en til hovedkortet og to til disker) så bør man la det midre uttaket stå ledig sånn at signalet termineres i begge ender av kabelen. SCSI-kontrolleren har som oftest terminatoren på. Kort med både ekstern og intern SCSI-tilkobling kan slå av terminatoren med en jumper hvsi du bruker både eksterne og interne SCSI-enheter.

 

Edit: SofTest var visst kjappere ute enn meg ;)

 

Men ett lite tillegg: På noen SCSI-kort kan man slå av og på terminering via SCSI-biosen i stedet for meg jumper.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hjertelig takk for hjelpa:) Bra forklaringer;)

 

Men en liten ting jeg lurer på: Er kontaktene på eksterne SCSI kabler annerledes enn kontaktene på interne, eller er de like? Ettersom noen kabler er "eksterne" og andre er "interne" så må det jo nesten være en forskjell der...

 

Ville denne kablen fungert mellom Cheetah 15k (her) og denne kontrolleren?

Hva er forresten de tre avstikkerne på kablen for noe? Molex kontakter???? Mulig jeg tar feil men det ligner da...

Lenke til kommentar
Men en liten ting jeg lurer på: Er kontaktene på eksterne SCSI kabler annerledes enn kontaktene på interne, eller er de like? Ettersom noen kabler er "eksterne" og andre er "interne" så må det jo nesten være en forskjell der...
Eksterne og interne SCSI-kabler er helt ulike.

 

Ville denne kablen fungert mellom Cheetah 15k (her) og denne kontrolleren?

Hva er forresten de tre avstikkerne på kablen for noe? Molex kontakter???? Mulig jeg tar feil men det ligner da...

Ut fra beskrivelsen, så burde den passe. Ja, det ser ut som Molex-plugger. Mulig de kommer med integrert splittere for strømkontakt. Det står også at bildet ikke stemmer med produktet, men det kan referere til at det skal være uttak for tre enheter. Denne har bare to (+ kontroller).
Lenke til kommentar
De molexene er nok til den aktive termineringen. Men terminering i selve kabelen trenger du jo ikke.

Strøm til termineringen kommer enten fra kontrolleren, eller fra en av de andre enhetene på SCSI-bussen, så det er definitivt ikke derfor det er Molex-kontakter. I så tilfelle ville det også bare vært en kontakt. Det er også lite hensiktsmessig å hente strøm fra Molex, siden en aktiv terminator trenger 2,85 volt.

 

Hvorfor driver du å sier at han ikke trenger terminering i kabelen? Jeg har jo nettopp vist at disken han skal bruke ikke har innebygget terminator, som normalt på en LVD-disk.

Lenke til kommentar
De molexene er nok til den aktive termineringen. Men terminering i selve kabelen trenger du jo ikke.

 

PS. Du er tydelig ute etter ekstrem diskytelse. Hvorfor velger du ikke 2x18GB av samme disken enn 1x36GB og setter de i Raid0? Prisen blir nesten den samme.

Vet du hva Simen1.... Takk for tipset!! Du er helt genial!!:D ...at jeg ikke har tenkt på det jeg også:p Men da vil jeg antakelig trenge en annen kontroller da eller? En som støtter raid?

 

En ting: I raid, setter jeg begge diskene på samme kabelen eller lønner det seg å sette hver disk på hver sin kabel?

 

Enda en ting: Jeg har ikke PCI Ex :cry: Jeg finner ingen kontroller som støtter 320Ultra til standard PCI. Derfor er jeg nødt til å gå for en kontroller med 160Ultra, hvis ikke noen av dere vet hvor jeg får tak i 320 til vanlig PCI (om det finnes i det hele tatt da..).

 

En kar her tidligere (tror faktisk det var en av dere det også...) sa at det ville gå greit med 160 kontroller hvis jeg kun skulle ha én disk på den.

Lenke til kommentar
Vet du hva Simen1.... Takk for tipset!! Du er helt genial!!:D ...at jeg ikke har tenkt på det jeg også:p Men da vil jeg antakelig trenge en annen kontroller da eller? En som støtter raid?
Er usikker, men etter det jeg vet, så går det ikke å boote fra software RAID. Hvis dette er riktig, så må du nok kjøpe en RAID-kontroller.

 

En ting: I raid, setter jeg begge diskene på samme kabelen eller lønner det seg å sette hver disk på hver sin kabel?
Kjøper du en U320-kontroller, så håndterer den fint to disker på en kanal. Jeg ville imidlertid ikke satt to av de diskene du linket til på en U160-kontroller.

 

Enda en ting: Jeg har ikke PCI Ex :cry:  Jeg finner ingen kontroller som støtter 320Ultra til standard PCI. Derfor er jeg nødt til å gå for en kontroller med 160Ultra, hvis ikke noen av dere vet hvor jeg får tak i 320 til vanlig PCI (om det finnes i det hele tatt da..).

 

En kar her tidligere (tror faktisk det var en av dere det også...) sa at det ville gå greit med 160 kontroller hvis jeg kun skulle ha én disk på den.

Med bare en disk, så håndterer en U160-kontroller fint den disken du linket til, siden den har maks overføring på 142 MBps. Du kan fint bruke en U320 PCI-X-kontroller på et PCI-hovedkort, men du får ikke full utbytte av ytelsen hvis du har flere disker på kontrolleren. Om PCI-bussen blir en flaskehals, ser du av denne oversikten. Sjekk spesifikasjonene på ditt hovedkort mot oversikten.
Lenke til kommentar

å nei.. ikke si det..... kan dere bekrefte at jeg har for dårlig PCI bus? Jeg har et Abit KV8 Pro 3rd Eye hovedkort, stemmer det virkelig at den kun har en PCI bus med 32 bit båndbredde og 33MHz frekvens?? Kjære gud, ikke si jeg er nødt til å investere i nytt hovedkort også???? ...og jeg som nettopp har satt sammen denna kassa... også må jeg plukke den fra hverandre igjen :cry:

 

Edit: En bekreftelse på at jeg faktisk har for dårlig PCI bus hadde vært flott, så er jeg helt sikker.

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Jeg lastet har sjekket websidene og lastet ned og lest manualen til dette hovedkortet. Jeg kan ikke se av disse, hvilken spesifikasjon PCI-bussen på hovedkortet ditt kjører. I og med at du har GB-LAN over PCI-bussen, så vil jeg imidlertid tro at 66 MHz er støttet. Men som sagt, dette er en antagelse. Hvis du laster ned Everest, så burde du finne spesifikasjonene.

 

En annen ting du bør være oppmerksom på, er at kontrolleren du linket til ovenfor, krever 64-bit PCI-kortplass.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Vil tilføje, at jeg i min 'filserver' (PC #3 i maskinvareprofil) kjører med følgende SCSI 50/68/80 pins enheter:

 

Adaptec 29160N UW160 kontroller

 

2 stk 9GB 68 pins LVD harddisk

1 stk 9GB 80 pins SCA harddisk (via 80>68 pins adapter)

1 stk 50 pins Yamaha 16x SCSI brenner

og

2 stk 18GB eksterne 50 pins UW harddisker (4cm høje) i eksternt kabinett.

Altsammen koplet på Adaptec'en.

 

Dette SCSI oppsett var sinnsykt dyrt, da jeg kjøpte det for 6-7 år siden (til bruk for analog videoredigering). De siste 3-4 år har SCSI-diskene svivet 24/7 og brukes bare som nedlasningsdisker (så man kan si, at de har gjort jobben sin).

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Jeg lastet har sjekket websidene og lastet ned og lest manualen til dette hovedkortet.  Jeg kan ikke se av disse, hvilken spesifikasjon PCI-bussen på hovedkortet ditt kjører.  I og med at du har GB-LAN over PCI-bussen, så vil jeg imidlertid tro at 66 MHz er støttet.  Men som sagt, dette er en antagelse.  Hvis du laster ned Everest, så burde du finne spesifikasjonene.

 

En annen ting du bør være oppmerksom på, er at kontrolleren du linket til ovenfor, krever 64-bit PCI-kortplass.

Tusen takk sofTest du er helt RÅ!!! Jeg elsker dem som gir så fyldige og godt formulerte svar på forum, (det gjelder deg og simen1). Dere er ikke det spor arrogante, og det liker jeg. Den proggyen der var midt i blinken for meg.

 

Tilføyelse: Etter hva jeg kan se i Everest så støtter ikke PCI bussen min hverken 64 bit eller 66 MHz. Så skal det bli SCSI oppsett på meg så må jeg nok inn med nytt hovedkort først. Typisk.

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...