Gå til innhold

Ny på SCSI fronten.


Anbefalte innlegg

Husk at selv på en treg disk vil pci-bus begrense når det leses fra/skrives til cachen på disken. Dermed er det uansett en fordel med mer enn 133MB/s teoretisk, selv om disken klarer f.eks. 70MB/s sekvensielt.

Tja, det raskeste en disk kan avgi data, er vel den såkalte burstverdien. Så hvor stor ekstra verdi det er i å tømme en åtte MB cache via en 132 MBps buss enn en 320 MBps buss? 0,06 sekunder vs. 0,025 sekunder, hvis jeg har regnet riktig, og det ikke er noen andre flaskehalser i systemet, og at man har et perfekt cachetreff. I ett enbrukersystem, så vil jeg hevde at denne forskjellen i praksis ikke er merkbar. F.eks. i en databaseserver, så ville dette være en faktor jeg ville tatt hensyn til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forhørt meg litt på forumet hos Abit nå, og de sier at frekvensen på PCI bussen er:

 

----------------------------------------

33.33 same as every other

AGP is 66.66

 

Of course both can be adjusted.

----------------------------------------

 

Betyr det altså at jeg kan regulere opp frekvensen fra 33MHz til 66MHz? Evt. hvordan gjør jeg det? Noen som vet det?

 

Jeg spurte selvfølgelig om dette på Abits forum også, men ingen svar.

Lenke til kommentar
Betyr det altså at jeg kan regulere opp frekvensen fra 33MHz til 66MHz? Evt. hvordan gjør jeg det?

De som har drevet med overklokking før agp/pci-lock kom på hovedkortene synes vel at dette er for elementært til å svare på, muligens. Kanskje derfor du ikke fikk svar.

 

Nei, du kan ikke justere pci til 66 mhz. Høy pci-bus frekvens vil kunne svi komponenter som er tilkoblet, sannsynligvis vil diskkontrollere begynne å gi korrupte data før noe annet skjer. Når vi overklokket uten lock var tommelfingelregelen at man måtte holde seg under 40 mhz pci, men enkelte ide-kontrollere begynte å ødelegge data før det. Mens enkelte komponenter kanskje tålte 42 mhz. Når det kom hovedkort med lås gikk det jo an å øke fsb uten at agp og pci-bus forandret seg, og det er jo en fordel.

 

Det er svært lite å hente på å overklokke agp og pci-bus. Det eneste du oppnår er å risikere ustabilitet, samt å ødelegge komponenter. La stå på 33/66 (PCI/AGP).

Lenke til kommentar
Enig med Muffinman i at du ikke bør justere PCI's basisfrekvens. Jeg tror du stilte feil spørsmål. Spørsmålet burde vært om PCI-bussen supporterte 66 MHz-kort på full hastighet.

Ja riktig riktig. Så jeg trenger ikke ha en PCI bus på 66 MHz, men en PCI bus som støtter 66 MHz utvidelseskort? Ja akkurat. Takker og bukker. Spør en gang til og omformulerer spørsmålet.

 

Men at PCI bussen er 32 bit kan jeg vel ikke gjøre noe med? Jeg kan liksom ikke bruke en 64 bit kontroller i en 32 bit slot vel? (Ettersom 32 bit sloten er mindre så regner jeg vel med det ikke er mulig, men spør uansett...)

Lenke til kommentar
Ja riktig riktig. Så jeg trenger ikke ha en PCI bus på 66 MHz, men en PCI bus som støtter 66 MHz utvidelseskort? Ja akkurat. Takker og bukker. Spør en gang til og omformulerer spørsmålet.

 

Men at PCI bussen er 32 bit kan jeg vel ikke gjøre noe med? Jeg kan liksom ikke bruke en 64 bit kontroller i en 32 bit slot vel? (Ettersom 32 bit sloten er mindre så regner jeg vel med det ikke er mulig, men spør uansett...)

Jeg har ikke studert de tekniske detaljene rundt dette, men etter det jeg forstår, så kan PCI-bussen i noen tilfeller støtte kort som overfører data både på stigende og nedadgående puls, akkurat som DDR-minne. Spørsmålet er derfor om PCI-bussen støtter 66 MHz-kort med full hastighet. Den ene kontrolleren min støtter 66 MHz, men operer på 33 MHz i min maskin, fordi denne ikke støtter 66 MHz.

 

Nei, du kan ikke gjøre noe med at PCI-slottene dine er 32-bit, ikke minst fordi det har noe med fysisk størrelse på slottene å gjøre. Det er imidlertid ikke noe problem å sette den 64-bit Adaptec 26160-kontrolleren som du tidligere har linket til i en 32-bit slott, fordi kortet er bakoverkompatibelt, men kortet vil da operere i 32-bit hastighet. Du vil med andre ord ikke tjene noe på å velge dette kortet, over ett rent 32-bit kort.

Lenke til kommentar
Det er imidlertid ikke noe problem å sette den 64-bit Adaptec 26160-kontrolleren som du tidligere har linket til i en 32-bit slott, fordi kortet er bakoverkompatibelt

 

Hvordan kan du på noen måte plassere en 64 bit kontroller i en 32 bit PCI bus, når sloten fysisk er for liten for kontrolleren? Hvordan kan det passe sammen i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Ok, nå begynner det virkelig å gå rundt for meg her. Klokka er 0400 på natta og jeg er på lantreff. Nå begynner jeg å lure på hva det egentlig er jeg lurer på her. Men ok, jeg prøver å samle meg.

 

Jeg har spørt en kar på Abit-forumet om jeg kan kjøre dette kortet på full hastighet med min PCI bus. Her er en link til tråden.

 

Det virker som han ikke helt forstår hva jeg mener, eller hvorfor jeg i det hele tatt prater om frekvenser på PCI buss og en eller annen tullete kontroller. Enten så er det jeg som er alt for dårlig til å formulere setninger på engelsk, eller så er det det at jeg ikke vet hva det er jeg lurer på i det hele tatt. Men uansett så virker det som han mener det vil funke fett da, hvilket er positivt.

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Det virker som han ikke helt forstår hva jeg mener, .....

Hei,

 

Jeg må innrømme, at jeg ikke helt forstår, hvor du vil hen med dine spørgsmål.

 

For mig ser det også ut, som om du ikke forstår de fine svar, der er gitt her i tråden og i den tråd på Abit-forummet.

Vil anbefale at du leser tråden igennem igen.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Hvordan kan du på noen måte plassere en 64 bit kontroller i en 32 bit PCI bus, når sloten fysisk er for liten for kontrolleren? Hvordan kan det passe sammen i det hele tatt?

Fordi connectoren på kortet er konstruert for å være bakoverkompatibelt med 32-bit. En del av connectoren vil da henge i løse luften bak PCI-slotten, uten å være tilkoblet noen ting.

 

Jeg har spørt en kar på Abit-forumet om jeg kan kjøre dette kortet på full hastighet med min PCI bus. Her er en link til tråden.

Han svarer at du har en 132 MBps-buss, og forutsatt at det er riktig, så burde vel det sette strek for dette. Han svarer også, som vi har sagt før, at så lenge du ikke kjører mer enn en disk, så er dette ikke noe problem.

Lenke til kommentar
QUOTE (morten_s @ 20/06/2005 : 01:00)

Jeg har spørt en kar på Abit-forumet om jeg kan kjøre dette kortet på full hastighet med min PCI bus. Her er en link til tråden.

 

 

Han svarer at du har en 132 MBps-buss, og forutsatt at det er riktig, så burde vel det sette strek for dette. Han svarer også, som vi har sagt før, at så lenge du ikke kjører mer enn en disk, så er dette ikke noe problem.

 

OK :w00t: Da blei det SCSI på meg også gitt:D Nå er jeg så trøtt at jeg er i ferd med å kollapse her, men uansett. Med fare for å være litt out og topic; jeg eier gutta på lantreffet her så rått:lol: haha... Vi prates a gutta:D Takker for all den hjelpsomme hjelpa dere har hjelpa en hjelpeslaus stakkar med de siste dagene :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei,

 

Tilleggsinfo;

 

Boottiden for min server (Dual P3 1Ghz) med Adaptec 29160n og 6 SCSI enheter.

 

Boot rekkefølge:

Vanlig BIOS

SCSI enheterne

Onboard Highpoint ATA controller

Win2K

4 'mapped' nettverksdrev

APC SmartUPS

Passordinnloggning

 

Tiden er: 1 minut 55 sekunder (til noget virker i Win2K).

(dette er laaang tid - dog med en 40GB/2MB Maxtor +9 som OS disk)

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Hos mig tar det ca 15-20 sekunder i POST for SCSI - hertil kommer så den vanlige POST + HighPoint ATA RAID-kontrolleren. Alt-i-alt tar det laaang tid å starte opp serveren i forhold til en PC med vanlige ATA-disker.

Foretok akkurat en reboot av systemet. Hos meg tok det ca. 5 (SCSI) + 10 (HighPoint ATA) + 10 (SCSI) sekunder, altså totalt ca. 25 sekunder å boote igjennom tre kontroller-BIOS'er.

Lenke til kommentar

Adaptec 19160 kom i posten i dag. I manualen står det:

 

-------------------------------------------------------------------------------

The Adaptes SCSI Card 19160 Ultra160 SCSI controller enables you to connect up to 15 SCSI devices, such as hard disk drives, scanners, and CD-ROM drives, to any Intel-based computer with 32-bit PCI expansion slots.

-------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg kjører AMD. Har det noe å si?

Lenke til kommentar

Tror du en 400W PSU holder til:

 

1x SATA harddisk

1x DVD brenner

1x skjermkort med molex tilkobla (x800 PRO)

1x FireWire kontrollerkort i PCI

1x SCSI kontrollerkort (Adaptec 19160 32-bit)

1x Cheetah 15K

+ vifter/viftestyring og en god del casemods

 

Har egentlig alltid lurt på hvor langt en 400W holder (altså den jeg har nå). Hvor mange IDE harddisker kan jeg f. eks. strekke meg til før PSU'en begynner å kjenne det?

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Tror du en 400W PSU holder til:

 

1x SATA harddisk

1x DVD brenner

1x skjermkort med molex tilkobla (x800 PRO)

1x FireWire kontrollerkort i PCI

1x SCSI kontrollerkort (Adaptec 19160 32-bit)

1x Cheetah 15K

+ vifter/viftestyring og en god del casemods

 

Har egentlig alltid lurt på hvor langt en 400W holder (altså den jeg har nå). Hvor mange IDE harddisker kan jeg f. eks. strekke meg til før PSU'en begynner å kjenne det?

Ja det holder med 400W supply til det du har nå.

 

 

Jeg har selv 4 Cheetah 15K på ett Adaptec 2120 å det river deilig i fra.. deilige disker... (riktig nok på en PCI-X bus)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...