Gå til innhold

Trengs det jordet kontakt til data?


Anbefalte innlegg

Dersom du plugger alt PC utstyret i en jordet padde så vil alle komponentene som er kobla til PCen ha samme potensiale, som i seg selv gjør at det ikke blir potensialforskjeller mellom PC, Skjerm,Skriver og scanner som i sin tur hindrer grilling av HW.

Denne løsningen beskytter ikke mot overspenninger.

Overspenninger forekommer ganske hyppig på nettet, faktisk flere ganger om dagen så et finvern er ikke å forakte uansett.

Det meste av elektronikknakker er godt beskytta mot overspenning til en viss grad så normalt går det bra.

Det er kun i den leiligheta jeg bor i nå det er jorda kontakter og det er forde jeg har bytta halve el-installasjonen før jeg flytta inn.

Jeg har kun fått knekt en Zip disk spiller grunnet overspenning og da var det stålovnen i Mo I Rana som tok den.

 

Hils gutten å si at dersom han forlanger jordakontakter så er det bare å bestille elektriker eller du skaffer det mot at du får legge på 1000.- månen i husleia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er det ikke en kunstig jord inni psu?

ikke at dette erstatter ekte jord, men dette vil jo sørge for at jording ikke er nødvendig..

selv om det jo er å annbefale..

Den jorden inni PSU er 0V, altså den svarte ledningen. Dette er en helt annen jord...

Lenke til kommentar
Dersom du plugger alt PC utstyret i en jordet padde så vil alle komponentene som er kobla til PCen ha samme potensiale, som i seg selv gjør at det ikke blir potensialforskjeller mellom PC, Skjerm,Skriver og scanner som i sin tur hindrer grilling av HW.

Denne løsningen beskytter ikke mot overspenninger.

Overspenninger forekommer ganske hyppig på nettet, faktisk flere ganger om dagen så et finvern er ikke å forakte uansett.

Det meste av elektronikknakker er godt beskytta mot overspenning til en viss grad så normalt går det bra.

Det er kun i den leiligheta jeg bor i nå det er jorda kontakter og det er forde jeg har bytta halve el-installasjonen før jeg flytta inn.

Jeg har kun fått knekt en Zip disk spiller grunnet overspenning og da var det stålovnen i Mo I Rana som tok den.

 

Hils gutten å si at dersom han forlanger jordakontakter så er det bare å bestille elektriker eller du skaffer det mot at du får legge på 1000.- månen i husleia.

hvor tar eventuelt krypstrøm veien da? til tastaturet gjennom fingrene og ned i golvet kanskje :D

Lenke til kommentar
Har et lite oppfølgingsspørsmål: Ønsker å skaffe meg et overspenningsvern til tele/data, ser at det selges drøssevis av dippedutter til formålet. Spørsmålet er: Trenger dippeduttene å koples til en jordet kontakt, eller vil de funke også på ujordet?

 

JILDG

du må ha en jordet kontakt for at overspenningsvern skal fungere

Lenke til kommentar
jeg bare sier. en jordet kontakt koster kanskje 200 kr, er pcn din verdt mer for deg enn det så monter inn en jordet kontakt du :yes:

Hmm...det er nok masse dyrere, det må strekkes ny ledning i veggen + nye kontakt punkter + arbeidspenger og da blir dette dyrt. I tillegg er ledningene i et jordet "oppsett" strukket gjennom veggen på en annen måte.

 

Ikke jordet, fra kontakt til kontakt. Ledningene går inn i kontakten på den ene sia, og kommer ut på andre, og sånn vidre og vidre.

 

Jordet, ligger det 3stk ledninger til hvert punkt. Så har man 3 punkt på en vegg, da må elektrikeren strekke 3 serier med ledninger.

Lenke til kommentar
jeg bare sier. en jordet kontakt koster kanskje 200 kr,  er pcn din verdt mer for deg enn det så monter inn en jordet kontakt du :yes:

Hmm...det er nok masse dyrere, det må strekkes ny ledning i veggen + nye kontakt punkter + arbeidspenger og da blir dette dyrt. I tillegg er ledningene i et jordet "oppsett" strukket gjennom veggen på en annen måte.

 

Ikke jordet, fra kontakt til kontakt. Ledningene går inn i kontakten på den ene sia, og kommer ut på andre, og sånn vidre og vidre.

 

Jordet, ligger det 3stk ledninger til hvert punkt. Så har man 3 punkt på en vegg, da må elektrikeren strekke 3 serier med ledninger.

Er heller ikkje sikkert at dei kan bruke eksisterande røyr i huset, då må dei opp med PR på veggen, hvilket er stygt og i lengden dyrt om ein elektrikar skal gjere det.

 

Ikke jordet, fra kontakt til kontakt. Ledningene går inn i kontakten på den ene sia, og kommer ut på andre, og sånn vidre og vidre.

 

Kva meiner du med dette? Tok ikkje den eg.

 

Kor mykje ledning han må bruke kjem an på korleis røyrene er lagt i huset.

Lenke til kommentar
Ikke jordet, fra kontakt til kontakt. Ledningene går inn i kontakten på den ene sia, og kommer ut på andre, og sånn vidre og vidre.

 

Kva meiner du med dette? Tok ikkje den eg.

 

Kor mykje ledning han må bruke kjem an på korleis røyrene er lagt i huset.

Mener at de er koblet i serie borover inne i veggen. Det går bare 2 stk kabel gjennom veggen, fra punkt til punkt. Når det er jordet går det 3 kabler til hvert punkt.

Lenke til kommentar
hvor tar eventuelt krypstrøm veien da? til tastaturet gjennom fingrene og ned i golvet kanskje

Krypstrømmer = jordfeil og vil gå der hvor det er mulig for den å gå, og når du alikavel nevner det så er forholdene lagt til rette så kan strømmen i verste fall ta veien dit.

Hele poenget med jording er at alt rundt deg av bygningskonstruksjoner, vannrør, avløp, betonggulv og alle ledende omgivelser skal ha samme potensiale slik at ved en jordfeil så vil det ikke oppstå farlige spenninger f.eks. mellom komfyren og oppvaskbenken eller vaskemaskina i kjelleren og betonggulvet.

 

Ved å utgjevningsforbinde hele datahjørnet har du oppnådd at alt utstyret som er kobla til vil ha samme potensialet dersom en feil skulle oppstå.

 

Kobler du derimot dette til en ujorda stikkontakt i kjelleren med betonggulv kan man ende opp med potensialforskjell mellom kjellergulvet og kabinettet, noe som i sin tur kan føre til karameller.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at det er jordet støpsle på PC - kabelen til PSU èn. Hvis du ikke bruker jordet kontakt vil evt. overspenning gå rett i kassa og alle komponeter kan ta skade. Spesielt hovekortet. Du vil ikke alltid oppdage dette før du får masse trøbbel med ustabil maskin. Legg opp med jorda kontakter der du har maskinen din. Det er å anbefale.

 

:love:

 

Øivind

Lenke til kommentar

kommer det en overspenning inn til pcen ryker den om støpselet er jorda eller ikkje, har en derimot ett overspenningvern og jorda støpsel er det jo en an sak.

 

Så alle som driver og snakker om potensialforskjeller mellom komponenter, eneste utsatte ledende deler eg kan komme borti på min pc, scanner skriver , modem osv er skruene bak på kabinetettet, er jo plast alt sammen?. Med tanke på personsikkerhet ser eg ikkje det heilt store poenget.. Skriver, scanner , modem osv har jo uansett u-jorda støpsel, så om de har jord eller ikke er likegyldig for de.

 

er selv elektriker , og hadde aldrig bytta stikkontaktene i ett rom bare fordi eg skulle sette opp en pc. Hadde ialelfall ikkje leid folk til det.

 

Leier du elektriker for å sette opp jorda kontakt til pcen så må du bytte alle stikkontaktene i rommet til jorda stikkontakter (koster ca 200-250kr stk tipper eg). Vist ikkje det ligger jordledning i en nærliggende boks så må elektrikern trekke opp ny fra sikringsskapet. Så med litt trange rør , vansklige svinger osv flyr tusenlappene..

Lenke til kommentar
Vi har ikke 230V likestrøm i veggen. Det tatt seg ut! Tenkt på hva som hadde skjedd om du satt i stikkontakten feil vei, da, eller?

 

Trenger ikke nødvendigvis være likestrøm, kan også være TN-nett med 400V mellom fasene. Da er det andre hullet koblet til nullpunktet på trafoen, som er jordet.

 

zeph Skrevet 26/06/2005 : 13:05

  Det som er mulig å gjere er jo å jorde ein stikkontakt og kople heile PCen med tilbehør til den stikkontakten. 

Dette er så ulovlig som det kan bli da men...

Det du evt. kan gjøre er å bruke en jordet padde. Dette funker bedre enn ingenting, og ikke veldig dyrt.

Endret av ok2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...