Gå til innhold

Merkelig Harddisk - Filmer mister kvalitet?!


Anbefalte innlegg

Hei. har en seagate 160gb sata 8mb cache.

har hatt den en stund og har hatt endel problemer med den, som bad sector ol.

brukte seagate sitt eget program for å fjerne bad sectors, tok en ''scan'' og fikset det.

men har endel merkelige problemer med den, som jeg ikke har hatt når den var ny.. kan nevne dette er en harddisk som jeg bruker som lagring av iso, filmer, ol.

problemet er at når jeg kopierer filmer fra maxtoren min (c:), til seagate (E:) så mister filmene kvalitet :( det som skjer er at bildene på en måte henger igjenn fra sist frame, dette er sinnsykt irriterende!! annet er at noen filmer ikke virker i det hele tatt :( , feks når jeg spoler så hopper slideren fram og tilbake og till slutt klikker programmet.

andre ting er når jeg laster ned et spill, så er det ca 100rar filer, så ska l du åpne en av dem for å pakke ut en iso fil, når jeg prøver dette på e: får jeg feilmld på alle rar'ene, dette er en stygg crc feil :(.

kan nevne at alle filer fungerer fint på c: men ikke på e:

hva skal jeg gjøre med dette ? vurderer å sende den inn og få ny, for dette er rett og slett for dårlig!

noen som vet om et programm som kan hjelpe hardisken min? firmware? noen som har hatt lignende problemer? er det mulig og fikse filmene med et program?

kan nevne at det sansynligvis ikke er codecs som er problemet...

 

Takker for all hjelp!!!

Endret av Machine2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel nevne at jeg har et lignende problem med en Seagate 200GB IDE, har hatt det problemet hele tiden da, 2 måneder gammel disk. Jeg bruker den kun til filmer og musikk, men det er kun filmene jeg har problemer med. De funker på den andre disken min, men når jeg flytter dem over til seagate'n og prøver å spille dem av så får jeg beskjed av WMP at filen(e) er skadet.

Lenke til kommentar

bad sectors er en indikasjon om at disken ikke er 100% god. I mine øyne er det ett varsku om at disken kan få flere feil over tid. Bør sjekkes/evt. reklameres på. Harddisker er noe dritt når de begynner å feile. Har byttet mange disker selv over tiden.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et lignende problem her også. Enkelte mp3-filer som jeg VET har vært helt i orden, har pluselig fått introdusert blip'e lyder. Jeg har en mistanke om at det kan være en sammenheng med at jeg holdt på å flytte filer, spille musikk og defragmentere disken samtidig.

 

Det burde strengt tatt ikke være noe problem, men det ser ut til at det kan oppstå mindre bitfeil i filene. Muligens har jeg en RAM-brikke som ikke er helt i form, jeg kan egentlig ikke tenke ut så mange andre løsninger. CRC-check gir vanligvis feilmeldinger på slikt tror jeg, men det har ikke vært noe å se. SMART-data fra disken ser også helt ok ut.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke funnet noen løsning nei.

 

Jeg kjører med Win2K SP4 og ellers alt nytt fra WindowsUpdate. Gjelder stort sett alle videofiler for min del, noen funker da (de siste jeg har lagt til på disken funker enda). FAT32 ja, partisjoner på ca 40, 40, 50 og 60GB. Hadde tidligere en på 130GB med FAT32 til videoene, men da hadde jeg først problemer med bad sector (på to av de mindre partisjonene) og senere sluttet mange av filmene å funke, og tilslutt fikk jeg bad sector på 130GB partisjonen også. Formaterte deretter og repartisjonerte og la inn igjen videoene, men de funket ikke da heller. De funker fra backup-dvd'n da.

 

Men denne disken er nå ca 2 måneder gammel, hvordan blir dette i forhold til retur/reklamasjon på den?

Lenke til kommentar

kan vel nevne jeg har windows xp med sp2, nyeste drivere, ntfs på begge harddisker, sata på begge harddisker.. men det som var litt intresant som en nevnet her var noe om bios innstillinger.. alt er standard hos meg, noe jeg bør prøve og skifte på?

edit: mld skrevet at machine2003... logget inn som feil bruker :)

Endret av Vegiboy
Lenke til kommentar
kan vel nevne jeg har windows xp med sp2, nyeste drivere, ntfs på begge harddisker, sata på begge harddisker.. men det som var litt intresant som en nevnet her var noe om bios innstillinger.. alt er standard hos meg, noe jeg bør prøve og skifte på?

edit: mld skrevet at machine2003... logget inn som feil bruker :)

Kan ikke se at det kan være noe spesielt i BIOSèn hvis maskinen funker bra ellers...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...