Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

USS-Metode for å være våken 22/7


Alcon

Anbefalte innlegg

Det jeg gjerne vil er å diskutere metoden som går ut på å sove 15-30 minutter 6 ganger i døgnet. Har noen her prøvd det?

Du skal bli kvikkere og mer opplagt samt mer intelligent pga at du får bortimot 100% rem søvn altså 2 timer rem søvn mot normalt 1.5 som du får når du sover 8 timer.

link:http://www.kuro5hin.org/story/2002/4/15/103358/720

du finner også mye ved å søke etter "uberman sleep" på google, hvis du syns døgnet har for lite timer eller du har søvnproblemer kan det være lurt å lese om dette og ta interrese i saken! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det skjønner jeg godt, å teste det ut over en kort periode av tid er veldig upraktisk, du bør ha hvertfall 2 uker hvor du ikke har noe du må foreta deg som krever at du er våken til spesifikke tidspunkt men at du har prosjekter å holde på med så du ikke har så lett for å sovne av når du føler for det. Det er ikke det samme som å ikke sove i hele tatt for du skal jo sove 20 minutter hver fjerde time så litt søvn får du jo.

Lenke til kommentar

Alcon, har du erfaring med metoden? Jeg vet nesten ingen ting, jeg bare så litt på siden det er linket til:

 

Drawbacks

 

One drawback is that I hit a wall if I stay up for more than about five hours without a twenty to thirty minute nap. My concentration and energy seem to vanish in a matter of minutes and I absolutely have to go take a nap. This can create some problems in social situations, but one can somewhat shuffle the naps around to adjust for this.

 

Hvis du eller noen andre kan komme med personlige eller venners erfaringer ville det vært fint.

 

Edit: fiksing

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar

Tja, tror ikke noe særlig på dette, er en grunn til at dyr sover om natten, er en grunn til at vi ikke ser så bra i mørket etc. Fordi når det er mørkt skal vi sove.

 

At man blir mer "alert" kan ha med at man blir mer nervøs av å sove lite, kan huske lite søvn på en del LAN der jeg har trodd alle satt å stirret på meg siste dagen av LANet, blir jo så paranoid atte.

 

Og som nevnt tidligere, Kramer prøvde dette og det gikk ikke så bra.

Lenke til kommentar

jeg satt i hele går å leste masse om emnet og det er flere som har klart det og syns det funker fint. Du blir ikke mer nervøs faktisk så blir du kvikkere mer opplagt tenker raskere og husker bedre. Fordi du får mer REM søvn enn vanlige folk.

Og angående at dyr sover om natta, polyphase sleep er noe dyr bruker mye ;)

siden ingen av dere ser ut til å gidde google å lese litt sjøl:

http://polyphasic.blogspot.com/2002_05_01_...ic_archive.html

http://www.slightlymad.net/polyphasic/

 

Den første linken jeg ga var når jeg begynte lese om polyfase søvn har funnet ut ganske mye mer ved å lese på mange diverse sider

Her er en av de beste:

http://www.learningstrategies.com/forum/ub...TML/000476.html

 

enjoy :!:

Edit: fant en pågående blog: http://www.hogton.com/uberman/blog.htm

Endret av Alcon
Lenke til kommentar
[...] er en grunn til at vi ikke ser så bra i mørket etc. Fordi når det er mørkt skal vi sove.

En annen, svært kontroversiell og omdiskutert hypotese, er at vi ser dårligere om natten pga mangel på lys. Noen forskere i ekstreme kretser hevder sogar at den naturlige lysmengden i omgivelsene er en direkte funksjon av jordas bevegelse i rommet.

 

Sykt, ikke sant?

Lenke til kommentar

Det er da ingen som sover om natta likevel? Jeg er litt skeptisk til denne måten å utnytte døgnet bedre på. Er redd for å bli trøtt på uleilige tidspunkter, sånn som i forelesninger, når jeg spiller fotball med venner, eller midt i en fest.

 

edit: lære meg å formulere meg tydelig og lese igjennom det jeg skriver

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar
[...] er en grunn til at vi ikke ser så bra i mørket etc. Fordi når det er mørkt skal vi sove.

En annen, svært kontroversiell og omdiskutert hypotese, er at vi ser dårligere om natten pga mangel på lys. Noen forskere i ekstreme kretser hevder sogar at den naturlige lysmengden i omgivelsene er en direkte funksjon av jordas bevegelse i rommet.

 

Sykt, ikke sant?

Gullkorn :D

Lenke til kommentar

hvis du er redd for å bli trøtt på forelesninger så er ikke det noe stort problem når du går over til polyfase blir du generelt mer opplagt, du går normalt 4 timer uten søvn men kan strekke det til en 5-6 timer eller flytte litt på tidspunktene du sover.

Du MÅ ha fri i to uker minimum for å gå over til polyfase. Jeg skal prøve straks skolen er ferdig :w00t:

Lenke til kommentar

Dette virker særs interessant, er godt mogleg eg blir å teste dette ein gong i framtida.

 

Ein artig teoretisk tanke:

 

Lat oss seie ein gjennomsnitts person søv i 9 timar kvar natt, vi kallar han Gard:

Dette gjev 15 våketimar kvart døgn.

Hvilket gjev (15t)x(365.25d) = 5478,75 våketimar i året.

Gard vil ved 80 år ha vert vakjen i 438300 timar (50 år@63%) av livet sitt.

 

Deretter kjem Uberman along, med 2 timar søvn kvar natt:

Dette gjev 22 våketimar kvart døgn.

Hvilket gjev (22t)x(365.25d) = 8035,5 våketimar i året.

Uberman vil ved 80år ha vert vakjen i 642840 timar (73.4 år@92%) av livet sitt.

 

Dette gjev eit forhold på 1.466 mellom dei to.

 

Hvilket tyder at Uberman ved 54 år, har vert vaken like lenge som Gard ved fylte 80 år.

Når Uberman er 80 år gammal, tilsvarer våketimane hans dei Gard hadde hatt ved 117år.

 

Teoretisk.

 

Tek forbehold om feil i rekninga og ser helst at ein matematisk kyndig ser over dette, gjev tilspel osv, då dette er ein interessant måte å samanlikne livslengd på.

 

At Uberman, ein gong i veka, tek seg ein lengre blund for skjelettet og andre kroppselege funksjonars velbehag, kunne vert ein medfaktor.

 

Halvtanna liv "lengre" enn andre? kvifor ikkje...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...